۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار سهام همچنان در انتظار ورود نقدینگی/ کاهش یک و نیم درصدی شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت

۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۴
کد خبر: 340265
بازار سهام همچنان در انتظار ورود نقدینگی/ کاهش یک و نیم درصدی شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت

طی هفته‌ای که گذشت بازار سهام که روزهای پر فراز و نشیبی تجربه کرده بود در نهایت جایگاهی بهتر از سطح ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحد برای شاخص کل نیافت و 1.5 درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ هفته‌ای دیگر از اسفند ماه نیز به پایان رسید. طی این هفته بازار سهام که روزهای پر فراز و نشیبی تجربه کرده بود در نهایت جایگاهی بهتر از سطح ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحد برای شاخص کل نیافت.  این نوسان‌ها که در نهایت افتی 1.49 درصدی را برای شاخص کل بورس به همراه داشت پس از آن حاصل شد که در هفته های آغازین اسفند رشد دور از انتظار شاخص و پس از آن برخورد این نماگر به مقاومت 167 هزار واحد، موجی تازه از افت قیمت را در بورس و فرابورس به دنبال داشته است.

به دنبال همین موج ایجاد شده که در هفته قبل ایجاد شده بود، در این هفته نیز شاهد ریزش‌های پر قدرت و در مقابل افزایش‌های کم جانی در بازار سهام بودیم. طی این هفته دماسنج اصلی بازار سهام که کار خود را از میانه‌های کانال 165 هزار واحدی آغاز کرده بود، افتی حدودا 600 واحدی را در کارنامه خود ثبت کرد؛ افتی که بیش از هر چیز به دلیل کاهش قیمت در نمادهای فلزی _ معدنی رخ داد. این افت در حالی صورت می‌گیرد که وزن ریسک‌های سیاسی در خصوص عدم تصویب لوایح پالرمو و  CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام به علاوه نزدیک شدن به موعد باز بینی معافبت خرید نفت ایران در اردیبهشت ماه سبب شده تا حتی ان دسته از سرمایه گذاران قیمت نماها را از نظر بنیاد خوب می دانند، رغبت چندانی نسبت به ورود سرمایه جدید به بازار نداشته باشند.

در کنار عوامل یاد شده نیز توجه به این نکته ضروری است که در هفته اخیر حتی قیمت‌های جهانی که در روزهای نخستین اسفند ماه به یاری قیمت نمادهای دلاری شتافته بودند در هفته‌جاری و همزمان با تقویت شاخص دلار اندکی رو به اصلاح گذاشتند و با کاهش قیمت خود مسیر را برای کمتر شدن قیمت نمادهای دلاری فراهم کردند.

بر این اساس در نخستین روز هفته شاخص بورس تهران ، ضمن ثبت عقبگرد ۹۲۵ واحدی، کانال ۱۶۵ هزار واحد را از دست داد و به سطح ۱۶۴ هزار و ۳۷۰ واحد رسید. نمادهای «فولاد»، «کگل» و «فملی» بیشترین تاثیر را بر عملکرد امروز شاخص داشتند. این عقبگرد در نماگر اصلی بازار پس از آن روی داد که طی هفته گذشته رشد چشمگیر شاخص بازده 3.6 درصدی را بر بورس تهران به همراه داشت. بنا براین اندکی افت قیمت در این شاخص آن هم پس از یک بازده نسبتا خوب دور از انتظار نبود. با این حال در روز بعد یعنی یکشنبه معاملات بازار سهام در حالی به پایان رسید که داد و ستدهای بازار سهام منجر به رشد ناچیز 73 واحدی برای این شاخص شد. طی روز یاد شده فراز و فرود اندک نمادهای موثر بر دماسنج اصلی بازار آنقدر ناچیز و متفاوت بود که برآیند معاملات در قیمت‌های مثبت و منفی نقشی تقریبا خنثی و بر حرکت این شاخص گذاشت؛ عاملی که می شد آن را به ضعف خریداران در نمادهای عمده بازار تعبیر کرد.

تعبیر یاد شده در روز بعد از آن نیز درست از آب درآمد. بر این اساس شاخص بورس تهران دوشنبه را با افتی ۲۰۴ واحدی به پایان برد. کاهش ۰.۱۲ درصدی شاخص طی این روز موجب شد تا نماگر اصلی بازار تحت تاثیر نمادهایی همچون «وبملت»، «کچاد» و «وامید» به سطح ۱۶۴ هزار و ۲۳۸ واحد برسد. ضعف به وجود آمده در معاملات دو روز گذشته که گواهی بر عدم رقبت گرم کردن تنور معاملات از سوی معامله گران بود، در این روز سبب شد تا سهامداران با دلسرد شدن نسبت به تداوم رشد پر قدرت سهام‌های دلاری به نقد کردن سرمایه و خروج از نمادهای یاد شده روی آورده‌اند. با این حال ضعف معاملات در نمادهای شاحص ساز بازار به معنی وقوع رکود در تمامی معاملات نبود.

دو روز انتهایی هفته نیز بازار تقریبا الگوی رفتاری سه روز گذشته را تکرار کرد. بر این اساس سه شنبه با ریزش یک درصدی شاخص پایان یافت، ریزشی که بیش از هر چیز به سبب هیجان فروش در نمادهای بنیادی رخ داد، با این وجود هیجان یاد شده هیچ یکی از این نمادها را صف فروش نکرد. این ضعف که در روز واپسنی هفته خود را در قامت یک رشد ضعیق در تمامی نماگرهای بازار ظاهر کرد. سبب شد تا بسیاری همچنان بازار را محلی امن برای سرمایه گذاری و رشد قیمت نیابند. به همین روی انتظار نمی رود که در روزهای پیش رو نیز شاهد رشد چندانی در بهای نمادهای دلاری ساکن در بورس و فرابورس باشیم. بازار که همواره روزهای پایانی اسفند ماه را با افزایش فروش در عرضه‌های اولیه به خاطر می‌آورد، این روزها نیز منتظر گذر از این پیچ معاملاتی است تا با در نظر گرفتن سایر شرایط به خرید و فروش در نمادهایی دست بزند که انتظار دارد در سال آتی رشدی مناسب را در شرایط جاری کشور رقم بزنند. تحلیلی که باید صبر کرد و دید تا چه حد رنگی از واقعیت دارد و آیا با اتفاقاتی که در فضای سیاسی کشور و بازارهای دیگر می‌افتد، تا چه حد دست خوش تغییر خواهد شد.