۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رای هیات داوری به ضرر«مرقام»/ «ورنا» یک درصد از سهام سایپا را خرید

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۰۴
کد خبر: 339641
رای هیات داوری به ضرر«مرقام»/ «ورنا» یک درصد از سهام سایپا را خرید

مزمان با معاملات امروز و به موجب پیام‌های ناظران بورس و فرابورس 16 نماد متوقف و سه نماد بازگشایی شدند که از این میان توقف هشت نماد به دلیل برگزاری مجمع بود.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ شاخص بورس تهران امروز را با افت 204 واحدی شاخص به پایان برد. کاهش 0.12 درصدی شاخص بورس طی این روز موجب شد تا نماگر اصلی بازار تحت تاثیر نمادهایی همچون «وبملت»، «کچاد» و «وامید» به سطح 164 هزار و 238 واحد برسد. طی این روز و به موجب پیام‌های ناظران بورس و فرابورس 16 نماد متوقف و سه نماد بازگشایی شدند که از این میان توقف هشت نماد به دلیل برگزاری مجمع بود. معاملات امروز در حالی پایان یافت که در خلال آن «مرقام» در دادگاه محکوم شد تا به شرکت طرف دعوی خود سود سهام بپردازد. همچنین امروز «ورنا» از خرید یک درصد از سهام «خساپا» خبر داد و «ثعتما» از فروش یک دارایی سخن به میان آورد.

در میان بازگشایی‌های روز جاری نیز یک بازگشایی از بقیه قابل توجه تر بود. بر این اساس بازگشایی «دروز» در روز جاری افزایش قیمتی حداکثری را در معاملات امروز این نماد به دنبال داشت. این نماد که امروز افزایشی 27 درصدی را در قیمت پایانی تجربه کرد، در حالی بازگشایی شد که در ابتدای معاملات تا قیمت 357 تومان افزایش یافت.

رای هیات داوری به ضرر«مرقام»: نماد معاملاتی شرکت ایران‌ارقام‌ «مرقام» با توجه به افشای اطلاعات در خصوص دعوی شرکت در مورد پرداخت سود سهام سال‌های 1394 و 1395 شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه، متوقف شد. نتیجه رای هیات داوری به شکایت شرکت سایر گستر سرمایه به ضرر «مرقام» تمام شده است. بر این اساس خوانده (شرکت ایران ارقام) مجموعاً به پرداخت مبلغ هشت میلیارد و 508 تومان بابت سود سهام دو سال مذکور در حق خواهان محکوم می شود. خوانده به علاوه بر اساس ماده 522 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی به پرداخت خسارت تأخیر تأدیه بر اساس تغییر شاخص سالانه بانک مرکزی از تاریخ تقدیم درخواست به کمیته سازش 22 شهریور 96 و پرداخت مبلغ پنج میلیون و 993 هزار تومان هزینه رسیدگی در کمیته سازش و پنج میلیون و 450 هزار تومان هزینه داوری در حق خواهان محکوم می شود. این رأی حضوری است و به استناد تبصره 5 ماده 37 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مصوب 1384 قطعی است و مستنداً به ماده 15 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید از طریق اجرای احکام دادگاه ها قابل اجراست. گفتنی است، شرح کامل ادعای طرف مقابل و نتیجه نهایی مطالبه سود سهام سال های 1394 و 1395 و به انضمام خسارت تأخیر تأدیه و هزینه های رسیدگی بوده است.

«ورنا» یک درصد از سهام سایپا را خرید: نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری‌ رنا «ورنا» با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در مورد خرید بخشی از سهام «خساپا»، متوقف شد. این شرکت اعلام کرد که 1.09 درصد از  سهام شرکت اتومبیل سازی سایپا را به صورت  10 درصد نقد و مابقی تسویه خارج از پایاپای، خریداری کرده است. این میزان سهام به قیمت هر سهم 375 تومان خریداری شده و در مجموع مالکیت «ورنا» از سهام این شرکت را به 17.42 درصد رسانده است. بر این اساس شرکت اقدام به خرید 460 میلیون و 560هزار سهم سایپا به ارزش 1.614.600 میلیون ریال خریداری کرده است. معامله فوق در راستای تسویه بدهی شرکت فرعی به شرکت اصلی بوده و سود حاصله از این معامله در شرکت فرعی، با توجه به عدم توان پرداخت از سوی شرکت فرعی قابلیت تقسیم ندارد.  

«ودی» متوقف شد: نماد معاملاتی «ودی» به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص توضیحات تکمیلی در خصوص تغییرات برآوردی عملکرد 97 برای شرکت بیمه دی متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که به دلیل اضافه شدن مبلغ بیمه تکمیلی شغلین ایثارگر به قرار داد تکمیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران، برآوردهای عملکرد 97 دستخوش تغییر خواهد شد.

«ثعتما» و فروش یک دارایی: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری ساختمانی اعتماد گستر (ثعتما) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص انتقال دارایی یک باب مغازه واقع در خیابان لاله زار، متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که دارایی یاد شده را به منظور تامین سرمایه در گردش و به صورت نقد و اقساط به دو شخص حقیقی فروخته است. گفتنی است، این دارایی که به مبلغ یک میلیارد و 998 میلیون تومان فروخته شده است در دفاتر شرکت ارزشی برابر با یک میلیارد و 252 میلیون تومان داشته است.

«بپاس» متوقف شد: دیگر نماد متوقف شده طی روز جاری متعلق به نماد معاملاتی شرکت بانک پاسارگاد (بپاس) بود. بر این اساس شرکت در نظر دارد ، مجموعاً تعداد 676 میلیون و 988 هزار سهم معادل 19.9درصد از سهام شرکت بیمه پاسارگاد( سهامی عام ) را به طورعمده و نقد از طریق عرضه در بازار اول فرابورس ایران به فروش برساند. تاریخ عرضه سهام مذکور روز یک شنبه مورخ 19 اسفند ماه سال جاری تعیین و اعلام شده است . بدیهی است مشروط به داشتن شرایط اعلام شده خریدار در اطلاعیه های فوق الذکر نسبت به فروش سهام اقدام خواهد شد.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13971213