۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نمادهای کوچک بازار سهام در مرکز توجه/ شاخص بورس تهران 204 واحد دیگر عقب نشینی کرد

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۶
کد خبر: 339605
نمادهای کوچک بازار سهام در مرکز توجه/ شاخص بورس تهران 204 واحد دیگر عقب نشینی کرد

شاخص بورس تهران امروز را با افت 204 واحدی شاخص به پایان برد. کاهش 0.12 درصدی شاخص بورس طی این روز موجب شد تا نماگر اصلی بازار تحت تاثیر نمادهایی همچون «وبملت»، «کچاد» و «وامید» به سطح 164 هزار و 238 واحد برسد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز بازار سهام در حالی به اتمام رسید که طی این روز  نوسان 540 واحدی شاخص در نهایت آن را به سطح 164 هزار و 238 واحد رساند. شاخص بورس تهران که در ساعات نخستین معاملات توانسته بود در حدود 300 واحد رشد را به ثبت برساند، در نهایت با نزدیک شد به ساعات پایانی، مسیر رفته را بازگشت و در نهایت به افتی 204 واحدی بسنده کرد. افت یاد شده که تحت تاثیر کاهش قیمت در نمادهای همچون «وبملت»، «کچاد» و «وامید» رخ داد، پس از آن روی می‌دهد که سهامداران در نمادهای یاد شده با دلسرد شدن نسبت به تداوم رشد پر قدرت سهام‌های دلاری به نقد کردن سرمایه و خروج از نمادهای یاد شده روی آورده‌اند. با این حال ضعف معاملات در نمادهای شاحص ساز بازار به معنی وقوع رکود در تمامی معاملات نبود.

امروز هم به مانند خیلی از روزهای دیگر، همزمان با افت شاخص بورس و فرابورس شاهد وقوع رشد در شاخص هموزن بودیم. این رشد ناچیز پس از آن صورت می‌گیرد که نمادهای قندی امروز هم توانستند با استقبال سهامداران مواجه شوند. همین امر سبب شد تا قندی‌ها بتوانند امروز را در کنار تک سهم ‌هایی از سایر گروه‌ها در محدوده حداکثری قیمت سپری کنند؛ عاملی که در نهایت به کسب بازده 0.09 برای شاخص هموزن انجامید.

یکی از نکات جالب توجه بازار امروز شنای برخی نمادهای دلاری بر خلاف جهت قیمت‌های جهانی بود. در این روز همزمان با تقویت اندک شاخص دلار، شاهد افت قیمت‌های جهانی در بسیاری کامادیتی‌ها همچون مس بودیم. با این وجود دیده شد که قیمت سهام بعضی از نمادهای فلزی طی روز جاری با کاهش مواجه نشد و برخی از نمادهای همچون «فملی» حتی افزایش قیمت نیز داشتند. بهای سهام در بازار داخلی که در هفته‌های گذشته وابستگی زیادی به قیمت‌های جهانی نشان داده بود امروز به یمن کاهش بسیار زیاد قیمت برخی نمادها در ماه‌های گذشته سبب شد تا امروز به تغییرات منفی قیمت، ابن نمادها مسیری متفاوت پیش بگیرند و همراه با قیمت کامادیتی‌ها حرکت نکنند.

 

کوچکترها جان به در بردند

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، امروز روز نمادهای کوچکتر بازار بود. ازآنجا که سرمایه گذاران همواره در غیاب رونف در نمادهای شاخص ساز به دنبال سهم‌های چابک تر و کوچک تر می‌روند، امروز نیز به مانند چند روز گذشته معاملات در تک سهم‌ها و نمادهای قندی از رونق خوبی برخوردار بود. بر این اساس «وساخت»، «ستران» و «شپترو» معاملات خود را در حالی به پایان بردند که صف خرید شکل گرفته در این نمادها تا دقایق پایانی معاملات ادامه یافت.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران امروز بر خلاف روز گذشته با رشد کاهش مواجه شد. این پیشروی در نهایت به افت  204 واحدی دماسنج بازار سرمایه انجامید. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 164 هزار و 238 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه رشد نسبی قیمت در نمادهای شاخص ساز روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد  و 566 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 741 میلیارد تومان بوده است که از این میان 410 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

 ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات 44 میلیارد  و 630 میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، گروه‌های خودرو، شیمیایی، فلزات اساسی و فنی و مهندسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فملی»، «وبملت» و «کچاد» از خود به نمایش گذاشتند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با رشد هشت واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای «میدکو»، «هرمز» و «شرانل» و بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «ذوب» و «کگهر» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز 540 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ 878 میلیون سهم بود.