۰ نفر

عضو هیات مدیره سازمان بورس؛

ارزش بورس‌های اوراق بهادار به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است/ فاینکس ۲۰۱۹ مهم‌ترین رویداد مالی کشور

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۳۴
کد خبر: 339141
ارزش بورس‌های اوراق بهادار به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است/ فاینکس ۲۰۱۹ مهم‌ترین رویداد مالی کشور

نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه روز جاری با حضور سعید فلاح پور عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، یاسر فلاح مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس و خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد.

 به گزارش اقتصاد آنلاین؛ سعید فلاح پور عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری فاینکس ۲۰۱۹ «دوازدهمین نمایشگاه بین المللی‌بورس، بانک و بیمه» را مهمترین رویداد مالی کشور دانست و گفت: از آنجا که بازار سرمایه به لحاظ حجم و اندازه رشدهای قابل توجهی را تجربه کرده، سال جدید برای این رویداد بین المللی ویژه تر است.

وی با بیان اینکه ارزش بورس های اوراق بهادار به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده، افزود : حجم معاملات در بورس های چهارگانه نیز مسیر رشد را طی کرده و رشدی ۷۰ درصدی را نشان می دهد.

فلاح پور با اشاره به اینکه حجم تقاضای تامین مالی از طریق بازار سرمایه افزایش پیدا کرده، اظهار داشت: هم اکنون شاهد استقبال فعالان اقتصادی از بازار سرمایه چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی هستیم.

عضو هیات مدیره سازمان بورس، هموار ترین راه تامین مالی را بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: امروز پذیرش نقش مهم بورس در اقتصاد و مراجعه بنگاه های مختلف به بازار سرمایه با هدف تامین مالی تبدیل به یک "باید" شده  است. همچنین بانک ها برای واگذاری شرکت ها و فروش املاک مازاد و بیمه ها نیز برای انتشار اوراق با سازمان بورس در تعاملند و تامین مالی های خود را از طریق بازار سرمایه انجام می دهند.

فلاح پور تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های عظیم بازار سرمایه در راستای توسعه اقتصادی کشور امری اجتناب ناپذیر است؛ از طرفی آشنایی دقیق تر با مزایای این بازار  و شناسایی ابزارهای آن نیاز به فرهنگ سازی دارد که این فرهنگ سازی می تواند به خوبی از بستر فاینکس انجام شود.

 

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار سپس به ارائه آمار درخصوص تقاضاها برای حضور در فاینکس ۲۰۱۹ و ابعاد مختلف آن پرداخت و گفت: برای برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضا تعبیه شده است. همچنین  تا امروز ۱۱۵ شرکت از حوزه های مختلف اقتصادی، تقاضاهای خود را برای حضور در این رویداد بزرگ مالی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده اند که این رقم با احتساب استارتاپ ها و روزنامه ها و رسانه های خبری به بیش از ۲۲۰ تقاضا می رسد.

فلاح پور در ادامه به سوالات خبرنگاران و نمایندگان رسانه های خبری حاضر در این نشست پاسخ داد و در پاسخ به سوالی درخصوص میزان مشارکت صنعت بانک و بیمه در نمایشگاه آتی گفت: مشارکت ها بسیار خوب و فراتر از انتظار است؛ به طوری که تا این لحظه ۱۶ شرکت بیمه ای و ۸ بانک برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده اند و این استقبال همچنان ادامه دارد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس همچنین به خبرنگاری که از وی درباره اوراق بیمه اتکایی پرسید، گفت: دستورالعمل مربوط به این اوراق مورد موافقت قرار گرفته و در انتظار تصویب در شورایعالی بورس است؛ از آنجا که بیمه مرکزی نیز به طور جدی این موضوع را دنبال می کند، در صورت تصویب نهایی به سرعت عملیاتی خواهد شد.

فلاح پور در پاسخ به سوالی درخصوص اثرات رویدادهای سیاسی اخیر بر بازار سرمایه گفت:  مسایل مختلف اقتصادی و سیاسی در همه بورس های دنیا تا حدودی بر بازارها تاثیرگذار است؛ لذا اینکه بیش از اندازه به این فاکتور ها وزن دهیم و تمام نوسانات احتمالی بازار را به پدیده های سیاسی منتسب کنیم، صحیح نیست.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین درپاسخ به سوالی درخصوص میزان تاثیر تحریم ها بر برگزاری فاینکس ۲۰۱۹ گفت: تحریم ها به هر صورت باعث عدم حضور شرکت های خارجی و بین المللی در این رویداد مهم نخواهد شد؛ کما اینکه عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در آیسکو با وجود تمام محدودیت ها انجام شد و این در نوع خود یک موفقیت بزرگ بین المللی محسوب می شود. همچنین در داخل، شرکت های تولیدی با استفاده از پتانسیل های بازار سرمایه به ویژه در بخش ابزارهای نوین، تعامل خوبی با نهادهای مالی برقرار کرده و به این نتیجه رسیده اند که مهمترین و کارآمدترین بازار در شرایط فعلی برای تامین مالی، بازار سرمایه است.

خاطرنشان می شود: دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با شعار "مشارکت بیشتر، اقتصاد بهتر" از دوم تا پنجم اردیبهشت آینده در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.