۰ نفر

مدیرعامل فرابورس در گفتگو با اقتصاد آنلاین؛

کشف قیمت در تابلوهای جدید بازار پایه تنها در روزهای معدودی انجام ‌می‌شود/ چندین شرکت بازار پایه آماده بازگشت به بورس و فرابورس هستند

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۱۳
کد خبر: 338124
کشف قیمت در تابلوهای جدید بازار پایه تنها در روزهای معدودی انجام ‌می‌شود/ چندین شرکت بازار پایه آماده بازگشت به بورس و فرابورس هستند

به گفته هامونی، از سال 90 چندین بار مقررات بازار پایه مورد اصلاح قرار گرفته و با توجه به ریسک‌هایی که در این بازار وجود دارد و همچنین خلق ریسک‌های جدید در این حوزه، این به روز رسانی قوانین و مقررات لازم بود.

اقتصاد آنلاین - رامین بیات؛ قوانین و مقررات مربوط به بازار پایه فرابورس مورد اصلاحات جدی قرار گرفت و قرار است طی دوماه معاملاتی آینده این قوانین به روز رسانی شده، عملیاتی شود، در همین راستا امیر هامونی مدیرعامل فرابورس در گفتگو با اقتصاد آنلاین گفت: این اصلاح مقررات به انگیزه شرکت‌ها کمک می‌کند، برای اجرای برنامه‌های عملیاتی که از وضعیتی که در آن قرار دارند، خارج شوند، چراکه این شرکت‌ها عموما اخراجی‌های بورس و فرابورس هستند.

 وی افزود: ما در حال حاضر در بورس یک کمیته ناشران ویژه بازار پایه داریم، که اساتید فن در آن حضور دارند و نظرات خود را در آن مطرح می کنند.

مدیرعامل فرابورس اضافه کرد: شرکت‌هایی که در گذشته در تابلوی اصلی حضور داشتند و معامله می‌شدند، ولی امروز بنا به مشکلاتی در بازار پایه حضور دارند، ما قصد داریم با این اصلاح مقررات این‌‌ها را به بورس و فرابورس برگردانیم، در این زمنیه دو، سه شرکت نیز کارهای آن‌ها برای بازگشت در حال انجام است.

 هامومی ادامه داد: برای نمونه در گذشته شرکت بهپاک را داشتیم که از بازار اصلی اخراج شد، اما دوباره با انجام اصلاحاتی به بازار بازگشت، در حال حاضر نیز شرکت‌هایی داریم که اوضاع آن‌ها خوب است و آماده بازگشت به تابلوی اصلی معاملات می‌شوند.

هامونی با اشاره به اینکه تجربه نامگذاری تابلوهای بازار پایه، یک ایده‌ای است که در بورس‌های سایر کشور‌ها، نیز تاکنون اجرایی شده است،گفت: بر این اساس‌،‌ تابلوهای «الف»، «ب» و «ج» به ترتیب به تابلوی «زرد»، «نارنجی» و «قرمز» تغییر پیدا ‌می‌کنند.   

مدیرعامل فرابورس تصریح کرد: با اصلاح مقررات هر روز در بازار پایه معامله صورت می‌گیرد، اما کشف قیمت تنها در بعضی از روزها انجام ‌می‌شود، بدین ترتیب که در تابلوی زرد، دو روز در هفته، درتابلوی نارنجی یک روز در هفته و در تابلوی قرمز یک روز در ماه کشف قیمت انجام ‌می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رفتارهای هیجانی در بازار پایه صورت می‌گیرد، اظهار داشت: اگر این رفتار‌ها از سوی ناشر، سهامدارا یا سهامداران عمده ناشر و مدیران آن باشد و در این زمینه تخلفی صورت گیرد، برای آن‌ها جریمه نقدی، محدودیت در انجام معاملات اوراق بهادار و الزام به گذراندن دوره های آموزشی معین تعیین شده است.