۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

بازار سرمایه محل مبادله رقابتی کالاها/ ساز و کار تعیین قیمت در بورس کالا به نفع اقتصاد ملی است

۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۸
کد خبر: 337134
بازار سرمایه محل مبادله رقابتی کالاها/ ساز و کار تعیین قیمت در بورس کالا به نفع اقتصاد ملی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نقش بازار سرمایه را در برقراری ساز و کارهای رقابتی تعیین کننده دانست و گفت: این الگو در رونق بخشی به اقتصاد بسیار موثر خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل ازسنا، علی اکبر کریمی اظهار داشت: بورس کالا با ایجاد سازوکارهای رقابتی توانسته است در رونق اقتصادی کشور بسیار موثر باشد و به طور یقین ورود محصولات کشاورزی و سایر کالاها به بورس  باعث خواهد شد تا در کنار نظارت بر معاملات ، شاهد شفافیت قیمتی و افزایش کیفیت باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساماندهی معاملات در بورس کالا روش مطلوب و تجربه خوبی است، افزود: بورس کالا محل مناسبی برای مبادله رقابتی کالاها است ؛ براین اساس قیمت کالاهای عرضه شده در بورس به صورت رقابتی تعیین می شود که این موضوع به نفع اقتصاد ملی کشور است.

وی به تعیین قیمت های دستوری در بورس کالا از سوی دولت در برخی کالا اشاره کرد و اظهار داشت: فرآیند عرضه رقابتی در بورس کالا که بازار قانونی و شفافی است نباید به صورت دستوری صورت گیرد؛ چرا که عرضه دستوری محصولات باعث خواهد شد تا قیمت های موجود در بورس کالا واقعی نبوده و با اختلاف بسیاری با نرخ های بازار داشته باشد که این خود رانت های گسترده ای را در بازار ایجاد کرده و به ضرر تولید کننده است .

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس ادامه داد: باید کالاها به طور کامل از مسیر بورس معامله شود تا مشخص باشد عرضه کننده چه کسی است و چه کسی محصول را با چه قیمتی  خریداری می کند تا مراجع نظارتی و سازمان بازرسی بتوانند کنترل های لازم را در معاملات داشته باشند و شاهد ایجاد رانت و دلالی نباشیم.

کریمی با اشاره به ایجاد ارزآوری بالا با صادرات هدفمند محصولات کشاورزی و برخی کالا ها از طریق بورس کالا گفت: بورس کالا دارای رینگ صادراتی بوده و به این ترتیب زمینه و مقدمات کافی برای صادرات هدفمند محصولات کشاورزی و برخی کالاها  از طریق بورس موجود است و به طور قطع با صادرات هدفمند از این طریق می‌توان برای کشور شاهد ارز آوری بالایی بود.