۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

فروش دارایی در «وبانک» / «ذوب» پیروز دعوی حقوقی شد

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۹
کد خبر: 336544
فروش دارایی در «وبانک» / «ذوب» پیروز دعوی حقوقی شد

طی روز جاری، پیام ناظران بورس و فرابورس 9 نماد را متوقف کرد و پنج نماد را به تابلوی معاملات بورس و فرابورس بازگرداند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات بازار سهام امروز در حالی پایان یافت که شاخص بورس تهران طی افتی 985 واحدی به سطح 156 هزار و 155 واحد سقوط کرد. نمادهای «ومعادن»، «رمپنا» و «وبملت» بیشترین تاثیر را بر این کاهش داشتند. طی این روز پیام ناظران بورس و فرابورس 9 نماد را متوقف کرد و پنج نماد را به تابلوی معاملات بورس و فرابورس بازگرداند. در این روز سه نماد «سفارود»، «زدشت» و «رفاه» از فرابورس و «ورنا» از بورس به منظور برگزاری مجمع متوقف شدند. در میان شفاف سازی‌های امروز نیز «وبانک» از فروش دارایی‌های زیر مجموعه گفت و «ذوب» از پیروزی در دادگاه در خصوص بدهی موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد خبر داد. «اعتلا» در مورد عدم امکان انجام افزایش سرمایه به ارائه توضیحات پرداخت و «وگستر» اعلام کرد که به موجب تعدیل مبلغ بدهی مالیاتی، مالیات سال 94 این شرکت به 402 میلیون تومان کاهش یافته است.

«وبانک» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص   واگذاری شرکت ها ، متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که در راستای اجرای بندهای 16 و 17 "قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور" و خروج بانکها از بنگاه داری، شرکت های موضوع آگهی های پیوست را از طریق عرضه در بازار سرمایه یا مزایده عمومی واگذار کند.

«ذوب» پیروز دعوی حقوقی: شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان که در فرابورس با نماد «ذوب» داد وستد می‌شود، در روز جاری به دلیل لزوم ارائه اطلاعات در خصوص بدهی موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد به این شرکت، متوقف شد. بنا بر اطلاعاتی که «ذوب» در تارنمای کدال منتشر کرده است، رای دادگاه بدوی در شعبه 8 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع امور تجاری و بازرگانی شهرستان اصفهان، موجب شده تا صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد به پرداخت مبلغ 607 میلیارد تومان به «ذوب» محکوم شود.

افزایش سرمایه «اعتلا» منتفی شد: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز به دلیل لزوم ارائه اطلاعات در خصوص عدم امکان انجام افزایش سرمایه، متوقف شد. شرکت اعلام کرده است که به دلیل عدم آمادگی شرکت گروه دارویی برکت به عنوان سهامدار عمده، توانیی لازم برای انجام افزایش سرمایه را نخواهد داشت. این شرکت پیش‌تر اعلام کرده بود که بنا بر مجوز اخذ شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار قصد دارد تا سرمای خود ار از 60 میلیارد تومان به 67 میلیارد تومان افزایش دهد.

«وگستر» و تعدیلات سنواتی: دیگر نماد متوقف شده در فرابورس (وگستر) متعلق به شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان بود. این شرکت که به دلیل لزوم شفاف سازی در خصوص تعدیل مالیات سال 94 متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که استانداردهای حسابداری مالیات عملکرد سال 1394 طبق برگ تشخیص صادره در تاریخ 1396/04/20 به مبلغ 911 میلیون تومان مطالبه شده بود که پس از اعتراض در هیأت حل اختلاف و ارائه اسناد و مدارک مبلغ مالیات عملکرد سال مذکور به مبلغ402 میلیون تومان تعدیل یافت.

«وآرین» سهم خرید: نماد شرکت توسعه اقتصادی آرین (وآرین) به منظور ارائه اطلاعات لازم در خصوص سرمایه گذاری بلند مدت و ارقام مربوط به آن موقف شد. این شرکت اعلام کرده است که   بر اساس گزارش مدیریت بازار مندرج در تارنمای بورس اوراق بهادار تهران (tse.ir)، تعداد یک میلیارد و 190 میلیون سهم معادل 17 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری نیرو به ارزش157 میلیارد تومان،  توسط شرکت سرمایه گذاری ایران به صورت یکجا و نقد و اقساط خریداری کرده است. گفتنی است معامله یاد شده در تاریخ 14 بهمن سال جاری انجام شده و قیمت پایه هر سهم 320در آن 132 تومان بوده است.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13971128