۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقبگرد شاخص بورس از رشد 500 واحدی/ بی‌توجهی بازار سهام به رشد قیمت‌های جهانی ادامه دارد

۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸
کد خبر: 336266
عقبگرد شاخص بورس از رشد 500 واحدی/ بی‌توجهی بازار سهام به رشد قیمت‌های جهانی ادامه دارد

در نخستین روز از هفته جاری شاخص بورس تهران که توانسته بود در ساعات میانی معاملات رشدی 520 واحدی را شاهد باشد کم کم از راه رفته بازگشت و در نهایت با افتی 196 واحدی به کار خود در روزجاری پایان داد. این عقب نشینی که بیش از هر چیز تحت تاثیر کاهش قیمت در دو نماد معدنی «کچاد» و «کگل» رخ داد در نهایت دماسنج اصلی بازار سرمایه در سطح 157 هزار و 114 واحد متوقف شد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز بازار سهام در حالی آغاز شد که رشد شاخص‌های هموزن و کل در بورس بسیاری از سهامداران را به پایان هرچند موقتی افت در کلیت بازار سهام دلخوش کرده بود. با این حال در ساعات آخر معاملات این رشد دوام چندانی نیاورد و در واکنش به ابهامات سیاسی و پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در بسیاری از نمادهای سنگین وزن، به افت تبدیل شد. در پی این عقبگرد که نوسانی بیش از 700 واحد را برای عملکرد امروز شاخص رقم زد، جو روانی حاکم بر افزایش عرضه‌ها افزود و موجب شد حتی نمادهایی نظیر پالایشی‌ها نیز که با رشد نسبتا خوبی مواجه شده بودند، نتوانند در سقف‌های ثبت شده روزانه دوام بیاورند. این امر که به جز نمادهای پالایشی در بسیاری از نمادهای بنیادی دیگر هم به وضوح دیده شد، در شرایطی رخ می‌دهد که علی القاعده رشد خوب قیمت کامادیتی‌ها که در روزهای گذشته در بازارهای جهانی رخ داده باید تاثیری مثبت بر معاملات سهم‌های دلاری می‌گذاشت. با این حال روند معاملات بسیاری از نمادهای بنیادی بازار که ماهیت کالایی دارند، حکایت از آن دارد که حساسیت بازار و فعالان آن به عوامل سیاسی و ریسک‌هایی که رویارویی کشورمان با آمریکا تقویت کرده است، باعث شده تا نقش مثبت اخبار بنیادی بر قیمت نمادهای یاد شده کمرنگ شود و بازار در تحلیل‌های خود وزن مناسبی را برای عوامل یاد شده در نظر نگیرد؛ عاملی که ضعف بازار در معاملات خرد و بی میلی معامله‌گران به ورود پول‌های تازه را توضیح می‌دهد.

 

بانکی‌ها همچنان در حال وزن کم کردن

 نمادهای حاضر در گروه بانکی که در ماه‌های اخیر مسیری صعودی را می‌پیمودند در این هفته‌ها و روزها بر اثر کمرنگ شدن اشتیاق معامله‌گران نسبت به افزایش سرمایه از محل تجدیدی ارزیابی دارایی‌ها و تسعیر ارز در اختیار بانک‌ها با افزایش عرضه مواجه شده‌اند. در همین راستا امروز هم نمادهای گروه یاد شده در حالی به معاملات خود ادامه دادند که همچون روزهای قبل همگی با افت قیمت رو به رو شدند. این کاهش که خود را بیش از سایرین در نمادهایی «وپست»، «دی» و «وتجارت» نشان داد، سبب شد تا سرمایه‌گذاران با کاهش قیمت در سایر نمادهای بانکی عدم خوشبینی خود بر آینده سهام این گروه را به نمایش بگذارند.

رشد کم رمق پالایشی‌ها به رغم افزایش خوب بهای نفت

نمادهای مستقر در گروه پترو پالایشی امروز و همزمان با رشد قیمت کامادیتی‌ها توانستند نقش خوبی را در رشد شاخص‌های بورس و فرابورس بازی کنند. نمادهای یاد شده بالاخص پالایشی‌ها که همواره عکس العمل مثبتی نسبت به رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی دارند امروز در حالی معاملات خود را آغاز کردند که 66 دلاری شدن هر بشکه نفت برنت، افقی مثبت را پیش روی نمادهای این گروه‌ها قرار می‌داد. همین رخداد نیز موجب شد تا در ابتدای معاملات روز جاری نمادهایی نظیر «شپنا» و «شبندر» در بورس و «شاوان» در فرابورس بتوانند، تاثیری قابل توجه بر شد شاخص این دو بازار داشته باشند. با این حال تقاضای یاد شده از همان ابتدا متناسب با رشد سه دلاری قیمت نفت نبود. به نظر می‌رسد که فعالان بازار در معاملات نمادهای پالایشی بیش از آنکه به قیمت نفت حساسیت نشان دهند، تحت تاثیر نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ترس از افت بیشتر قیمت در روزهای آتی قرار گرفته‌اند.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته افتی 196 واحدی را به ثبت رساند. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 157 هزار و 113 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه کاهش قیمت در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 318 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 489 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 44 میلیارد و 815 میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و محصولات کاغذی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «کچاد»، «کگل» و «شپنا» از خود به نمایش گذاشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با رشد  13 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر را «ذوب»، «دماوند» و «میدکو» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز  446 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ 697 میلیون سهم بود.