۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سردی معاملات بورس در آخرین روز هفته/ شاخص کل 660 واحد دیگر را از دست داد

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۳۶
کد خبر: 335717
سردی معاملات بورس در آخرین روز هفته/ شاخص کل 660 واحد دیگر را از دست داد

طی معاملات امروز در بازار سهام، شاخص کل بورس با افت 662 واحدی (معادل 0.42 درصد) مواجه شد و به کف کانال 157هزار واحدی رسید. این در حالی بود که امروز شاخص کل هم‌وزن نیز، بر خلاف روزهای گذشته، افتی 0.13درصدی را تجربه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، معاملات سهام در آخرین روز کاری هفته در حالی پیگیری شد که انتظار می‌رفت اندکی از فشار عرضه‌ها کاسته شود. اما با ضعف محسوس تقاضا در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، امروز هم شاخص بورس سرونشتی جز ریزش نداشت.

اگرچه ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورسی و فرابورسی نسبت به روز سه‌شنبه رشد نشان داد، اما میزان دادوستدها هنوز آتقدر پایین است که نمی‌توان به این رشد ناچیز معاملات دل خوش کرد. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورسی و فرابورسی، امروز به عدد 550 میلیارد تومان (بدون در نظر گرفتن عرضه اولیه) رسید. این در حالی است که ارزش معاملات روز سه‌شنبه به زحمت به 450میلیارد تومان رسید.

در عوض امروز در برخی گروه‌ها و نمادهای کوچکتر بازار (به ویژه نمادهایی که به طور بنیادین ریسک بالاتری دارند) شاهد تحرکات مثبت اشخاص حقیقی در سمت تقاضا بودیم.

 

سنت‌شکنی فرآورده‌های نفتی

روز گذشته در بازارهای جهانی اخبار مثبتی از کاهش عرضه نفت توسط بزرگان اوپک منتشر شد و قیمت نفت برنت در بالاترین سطح یک ماه گذشته قرار گرفت. با این وجود معاملات سهام گروه فرآروده‌های نفتی (پالایشگاه‌ها) امروز هم روندی سردی را پشت سر گذاشت. هرچند سودآوری پالایشگاه‌های ایران ارتباط خاصی با قیمت جهانی نفت ندارد (چرا که حاشیه سود پالایشگاه‌ها توسط وزارت نفت و پالایش و پخش تعیین می‌شود)، اما فعالان بازار سهام به طور سنتی به نوسان نفت واکنش نشان می‌دهند. با این وجود این روزها به رغم رشد بهای نفت در بازارهای جهانی، سهام پالایشگاه‌ها همچنان روندی نزولی دارد. امروز شاخص گروه فرآورده‌های نفتی نه تنها بیش از یک درصد از ارتفاع خود را از دست داد، بلکه ارزش معاملات نیز در این گروه کاهش یافت. امروز تمام نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی (به جز پالایشگاه لاوان) با افت قیمت مواجه شدند. این افت قیمت در نماد شرکت‌های تولیدکننده روان‌کار حتی شدیدتر بود.

 

رشد قیمت سنگ آهن و فولاد در بازار جهانی و خواب گروه فلزات اساسی

در کنار سنت‌شکنی گروه فرآوده‌های نفتی، این روزها گروه فلزات اساسی نیز که به عنوان یکی از گروه‌های پیشرو در ماه‌های اخیر مطرح بوده است، در خواب زمستانی به سر می‌برد. در روزهای اخیر افزایش قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی منجر به رشد قیمت محصولات فولادی هم شده است. علاوه بر آن در بازار داخلی نیز هم قیمت مس افزایش داشته و هم قیمت مقاطع فولادی. با این وجود فعالان بازار سهام به دلیل سنگینی سایه تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، همچنان تمایلی به حضور پررنگ در سمت تقاضای نمادهای فلزات اساسی ندارند. امروز شاخص گروه فلزات اساسی با افت 0.3 درصدی مواجه شد. با این وجود بیشترین ارزش معاملات امروز بورس تهران به گروه فلزات اساسی اختصاص یافت.