۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار سهام همچنان در حال وزن کم کردن/ افت هزار و 760 واحدی شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت

۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 334683
بازار سهام همچنان در حال وزن کم کردن/ افت هزار و 760 واحدی شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت

دومین هفته از بهمن ماه سال جاری با افت هزار و 759 واحدی شاخص بورس تهران به پایان رسید. این افت 1.1 درصدی پس از آن ثبت شد که در دو روز ابتدایی هفته شاخص بورس تهران طی افتی هیجانی در شنبه و یکشنبه 440 و 2500 واحد از ارتفاع خود را از دست داد. این نماگر که در سه روز کاری بعدی تنها موفق به جبران بخشی از این ریزش شدید شد، در نهایت نتوانست معاملات هفته جاری را با وضعیتی مناسب به پایان ببرد و در سطح 158 هزار و 535 واحد متوقف شد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات این هفته در حالی به اتمام رسید که در تمامی سه روز پایانی معاملات شاخص‌های بازار سهام خبر از ناتوانی جبران ریزش دو هزار و 940 واحدی روزهای شنبه و یکشنبه می‌دادند. بازار که در دو روز نخست معاملات ریزشی سنگین را در اغلب نمادهای بانکی، خودرویی و دلاری تجربه کرده بود در روزهای بعد در تلاش برای جبران افت اخیر ناتوان ماند.

در روز شنبه بسیاری از نمادها در محدوده منفی معامله شدند، به طوریکه حتی خوشبینی‌های شکل گرفته حول محور افزایش سرمایه و یا افزایش قیمت محصولات هم به کمک نمادهای کوچکتر، همچون سیمانی‌ها نیامد، و موجب شد تا شاخص هموزن نیز کاهش یابد. در این روز روی گردانی بازار از نمادهای سیمانی که در هفته قبل رشد خوبی را پشت سر گذاشته بودند، به یکباره بسیاری از نمادها را با افت حداکثری قیمت مواجه کرد و سبب شد تا شاهد شکل گیری صف فروش در بسیاری از نمادهای این گروه باشیم. در این روز جو منفی حاکم بر بازار تنها محدود به نمادهای سیمانی نماند و حتی نمادهای پالایشی که همواره همسو با قیمت نفت در بازارهای جهانی معامله می‌شدند نیز به رغم وضعیت مناسب قیمت نفت در این بازارها با افت مواجه شدند. گفتنی است، وضعیت نمادهای بانکی و  خودرویی نیز در این روز به همین روال بود به طوریکه معاملات نمادهایی همچون «وبصادر» و «وپست» با صف فروش پایان یافت.

یکشنبه را می‌توان روز سیاه بازار سهام در هفته اخیر دانست، معاملات این روز که در اکثر نمادهای شاخص ساز منفی پی گرفته شد در نهایت منجر به سقوط آزاد 2500 واحدی شاخص بورس تهران شد. همین ریزش شدید نیز باعث شد تا در روزهای بعدی هفته بازار جرات چندانی برای افزایش تقاضا از خود نشان ندهد. صف فروش‌های شکل گرفته در روز یکشنبه انچنان زیاد بود که بسیاری از نمادها را در تمامی ساعات معاملات در کف قیمت روزانه محدود کرد. مهمترین این صف‌ها را  در نمادهای «وبصادر»، «لوتوس» و «وپست» شاهد بودیم. با این حال در ساعات پایانی صف فروش در بسیاری از این نمادها کم حجم شد؛ عاملی که نویدبخش رشد شاخص‌ها در روز آتی بود.

دوشنبه اما روز امیدواری برای فعالان بازار بود. در این روز بسیاری از نمادهایی که به واسطه فروش‌های هیجانی روز قبل با کاهش قیمت مواجه شده بودند، در این روز توانستند در محدوده سبز رنگ تابلو معاملات خود را آغاز کنند. با این حال رشد قیمت و خصوصیات تقاضا در بسیاری از نمادها به گونه‌ای نبود که نویدبخش رشدی قدرتمند در بسیاری از نمادها باشد. همین امر نیز باعث شد در میانه ساعات معاملاتی روز جاری، بسیاری از نمادها که معاملات خود را در محدوده مثبت اما نزدیک به صفر تابلو آغاز کرده بودند در این روز از سطوح قیمتی به دست آمده عقب نشینی کنند و در محدوده صفر و یا بعضا منفی قیمت معامله شوند. همین امر سبب شد تا نماگر اصلی بازار که در میانه‌های روز در حدود هزار واحد رشد را تجربه کرده بود در نهایت با عقب نشینی شاخص از مواضع فتح شده به رشدی 688 واحدی رضایت دهد.

در روز سه شنبه اتفاق جالب توجهی در بازار رخ داد. داد و ستدها در نمادهای دو گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی در حالی شروع شد که در روزهای گذشته به خصوص در روز اخیر بالا رفتن قیمت بسیاری از محصولات فلزی از فولاد تا مس و آلومینیوم سبب شد تا بازار داخلی که چندماهی است تحت تاثیر فشار تحریم‌‎ها و صدماتی که از این طریق بر قیمت‌های فروش وارد آمده، با رشد مواجه شوند. این رونق که بر نمادهایی همچون «فملی»، «فولاد» و «فاسمین» بیشترین تاثیر را گذاشت، موجب شد تا گروه فلزات اساسی امروز بیشترین وزن را در رشد نماگر اصلی بازار داشته باشد. با این حال این رشد در نمادهای یاد شده در روز بعد دوام نیاورد و طی روز چهارشنبه داد و ستدها در گروه فلزات اساسی و کانه های فلزی شکلی عادی به خود گرفت.

معاملات روز چهارشنبه با رشد 141 واحدی شاخص به پایان رسید. در این روز بی رونقی معاملات در نمادهای بینادی و نبود دلایل محکم بنیادی برای افزایش تقاضا در این نمادها سبب شد تا دوباره بازار به سمت نمادهای کوچکتر همچون سیمانی‌ها و تک سهم ها برود.  در این روز وضعیت نمادهای خودرویی هم به مراتب بهتر از روزهای قبل بود. به طوریکه بسیاری از این نمادها پس از چند روز کاهش قیمت با افزایش نسبی در بهای خود مواجه شدند.

با توجه به آنچه که پیش تر به آن اشاره شد از آنجا که هفته پیش رو هفته‌ای نیمه تعطیل به شمار می‌رود، نمی توان انتظار اتفاقی مهم را در دوره زمانی پیش رو داشت. با این حال هفته آتی هفته عرضه اولیه «زفکا» خواهد بود، این نماد که در روز چهارشنبه عرضه خواهد شد، با پنج درصد از سهام خود راهی تابلوی فرابورس می‌شود و گفته شده که 820 الی 830 تومانی راه خود را به پرتفوی سهامداران باز خواهد کرد.