۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تغییر جهت شاخص بورس پس از یک ریزش نفسگیر/ کم محلی بازار به نمادهای بی بنیاد همچنان ادامه دارد

۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 334022
تغییر جهت شاخص بورس پس از یک ریزش نفسگیر/ کم محلی بازار به نمادهای بی بنیاد همچنان ادامه دارد

بازار سهام کشور امروز پس از یک ریزش 2500 واحدی در روز گذشته تغییر مسیر داد و اندکی از افت روز قبل را جبران کرد. دماسنج اصلی بازار سرمایه که طی این روز رشدی 688 واحدی را تجربه کرد نهایتا در سطح 158 هزار و 43 واحد محدود شد و برای ادامه مسیر خود به انتظار معاملات در روز آتی نشست.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز بورس و فرابورس در حالی آغاز شد که از همان ابتدا افزایش قیمت در بسیاری از نمادهای قرمز رنگ دیروز، دور از انتظار نبود. با این حال رشد قیمت و خصوصیات تقاضا در بسیاری از نمادها به گونه‌ای نبود که نویدبخش رشدی قدرتمند در بسیاری از نمادها باشد. همین امر نیز باعث شد در میانه ساعات معاملاتی روز جاری، بسیاری از نمادها که معاملات خود را در محدوده مثبت اما نزدیک به صفر تابلو آغاز کرده بودند در این روز از سطوح قیمتی به دست آمده عقب نشینی کنند و در محدوده صفر و یا بعضا منفی قیمت معامله شوند. این رویداد باعث شد تا در ساعات پایانی بازار، شاخص بورس که تا سطح 158 هزار و 485 واحد نیز رشد کرده بود کم کم از موضع خود عقب نشینی کند و در نهایت ضمن تبدیل صعود هزار و 100 واحدی خود به رشدی 688 واحدی در سطح 158 هزار و 44 واحد، متوقف شد.

 

نمادهای خودرویی و بانکی در تقلای رشد

طی معاملات امروز بانکی‌ها و خودرویی‌ها که در روز گذشته با افت قیمت حداکثری در بسیاری از نمادها رو به رو شده بودند، امروز معاملاتی آرام را تجربه کردند. با این حال همان طور که انتظار می‌رفت داد وستدهای نمادهای پرطرفدار این دو گروه با رشد قابل توجهی همراه نشد. نمادهای حاضر در گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» که در روز گذشته اغلب یا صف فروش بودند و یا در نزدیک کف قیمتی مجاز روزانه معامله می‌شدند، امروز در حالی معاملات خود را آغاز کردند که تقاضای اندک و قیمت‌های نه چندان رو به رشد این نمادها حکایت از ادامه دار شدن جو بدبینی نسبت به این نمادها داشت. با این وجود بسیاری از این نمادها معاملات خود را امروز در محدوده های مثبت پی گرفتند و حتی توانستند با رشدی اندک روز خود را به پایان ببردن. به نظر می‌رسد کاهش تقاضا در این معاملات این سهم‌ها ناشی فروکش کردن هیجان و تعدیل حساسیت معامله گران نسبت به موضوعاتی همچون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و یا تغییر نرخ‌های فروش باشد.

بی تفاوتی شکل گرفته که بخشی از آن را می‌توان به پای پس لرزه‌های ریزش دیروز بازار و ترسی که در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است گذاشت، امروز تا آنجا پیش رفت که «وتجارت» و «وبصادر» که در روز گذشته یک قدم خود را به افزایش سرمایه از محل تجدید اریابی تا پایان سال جاری نزدیک کردند نیز مجال رشد چندانی نیافتند و هر دو به رغم آن که در میانه معاملات رشد تقریبا رضایت بخشی را تجربه کردند، در نزدیکی صفر تابلو  و با رشد چند دهم درصدی به معاملاتشان پایان دادند.

 

«لوتوس» همچنان در حال وزن کم کردن

نماد معاملاتی «لوتوس» که در سومین روز از بهمن ماه سال جاری به جمع نمادهای مورد معامله دزر بورس تهران پیوست، امروز نیز همچون دو روز گذشته معاملات خود را در محدوده منفی و با کاهش قیمت دو درصدی ادامه داد. قیمت این نماد که تا قیمت 249 تومان و هفت ریال نیز بالا رفته بود، امروز در حالی معاملات خود را به اتمام رساند که در آخرین معامله خود سطح 250 تومان را به عنوان قیمت برگزید. همان طور که در گزارش‌های قبلی نیز اشاره شد، این انتظار می‌رفت که نماد یاد شده در روزهای پس از عرضه اولیه با رشد قیمت و حمایت چندانی از سوی سهامداران عمده مواجه نشود.

 

رویگردانی بازار از نمادهای بی‌بنیاد

معاملات امروز در گروه‌های سیمانی و انبوه سازی هم امروز سرنوشی همچون دیگر نمادهای کمتر نمادهای بنیادی بازار داشت. معاملات این دو گروه امروز در حالی پایان یافت به به جر یکی دو نماد سایر نمادهای آن قرنز پوش معامله شدند. همین امر نیز باعث شد تا شاخص هموزن نتواند رشد قدرتمندی را طی روز جاری تجربه کند. این نمادها که در دو هفته اخیر به واسطه افزایش نرخ سیمان و بیشتر شدن زمزمه‌ها در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در گروه انبوه سازی با رشدی قدرتمند رو به رو شدند، در روزهای اخیر با منتفی شدن بحث افزایش سرمایه‌ها با افتی چشمگیر مواجه شدند.

 

آمار و ارقام بازار

در سومین روز هفته طی یک تغییر جهت آشکار  و پس از دو روز کاهش، رشدی 688 واحدی را به ثبت رساند. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 158 هزار و 43 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه رشد قیمت در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 324 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 558 میلیارد تومان بوده که از این میان 405 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد حق تقدم و سهام بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 59 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه سیمان، خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فولاد»، «شبندر» و «پارسان» از خود به نمایش گذاشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افتی  14 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر را «ذوب»، «دماوند» و «میدکو» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز  یک هزار و313 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ 648 میلیون سهم بود.