۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فروش هیجانی بلای جان بازار سهام/ شاخص بورس تهران 2500 واحد کاهش یافت

۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر: 333762
فروش هیجانی بلای جان بازار سهام/ شاخص بورس تهران 2500 واحد کاهش یافت

در دومین روز کاری هفته بازار سهام با افتی سنگین مواجه شد. در این روز جو منفی شکل گرفته بر روی معاملات اکثر نمادها به حدی بود که بسیاری از سهم ‌ها با کاهش حدی اکثری قیمت مواجه شدند. همین امر سبب شد تا در پایان معاملات روز جاری شاخص بورس تهران افتی 2500 واحدی را تجربه کند. این کاهش که با عقب نشینی 486 واحدی هموزن طی ماه‌های اخیر همراهی می‌شد، باعث شد تا بر خلاف بسیاری از روزهای اخیر حتی نمادهای کوچک بازار هم با افت قیمت و حتی صف فروش مواجه شوند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز بازار سهام از همان دقایق اولیه بازار با عقبگرد بسیاری از سهم‌ها به خصوص در نماد‌های بانکی، خودرویی، انبوه سازی و سیمانی آغاز شد. این قرمز پوشی که در نهایت به عقبگرد 1.56 درصدی شاخص کل انجامید، سبب شد تا جو منفی شکل گرفته در بازار بسیاری از نمادها را صف فروش کند. این صف فروش‌ها که مهمترین آنها در نمادهای «وبصادر»، «لوتوس» و «وپست» مشاهده شد، با اینکه در ساعات پایانی معاملات در بعضی از نمادها کم‌حجم شد با این حال دارای نکات مهمی بود که بررسی آن در شرایط فعلی خالی از لطف نیست.  گویا بازار که اصولا در ایام دهه فجر به دلیل تجربه سنوات گذشته به رشد بازار با خوشبینی بیشتری نگاه می‌کرد، این روزها به دلیل جو هیجانی منفی که در بازار سهام حاکم است، تمایل فروش بیشتری از خود نشان می‌دهد و مشاهده هر دستور فروش را دلیلی برای فروش بیشتر تلقی می‌کند. اما دلیل این رفتار هیجانی آن هم در نمادهایی که منطقی است قیمت‌هایی بیشتر از این را در معاملات خود شاهد باشند چیست؟

 

بازار سرخورده از دیویدن و نرسیدن

این روزها روند کلی داد و ستدها در بورس و فرابورس حاکی از نوعی آمادگی برای فرار از سهامداری و کوچ از نمادی به نماد دیگر است. جو فروشی که در این روز به نحوی دور از انتظار و یکباره به بسیاری از نمادها حاکم می‌شود نشان از آن دارد که بازار آنچنان که شایسته است، نمی تواند برای بلند مدت بر روی نمادها حساب باز کند. همین امر نیز باعث شده تا با روی آوردن معامله‌گران به اخبار و شایعات دهان پر کنی همچون افزایش سرمایه، تسعیر ارز و یا تغییر نرخ اعمل نشده در محصولات بعضی صنایع همچون سیمان، شاهد صف‌های خرید و فروش در بعضی نمادهای بی بنیاد بازار باشیم.

بازار سهام کشور که در ماه‌های قبل به دلیل خوشبینی به تسعیر ارز و افزایش سرمایه از محل سود انباشته اقدام به سرمایه‌گذاری در نمادهای بانکی و بعضا خودرویی کرده بود، این روزها به رغم افزایش چشمگیر قیمت این نمادها در ماه‌های اخیر، شاهد آن است که تمامی اما و اگرها در حد سخن باقی مانده و نه در بانکی‌ها از تسعیر ارز خبری هست و نه نمادهای خودرویی آنقدر افزایش نرخ گرفته‌اند که کام سهامداران خود را از ریسک کردن بر روی این نمادهای زیان‌ده شیرین کرده باشند. همین سرخوردگی سبب شده تا به محض قرمز شدن شاخص شاهد سیلی از عرضه در نمادهایی باشیم که همچون «خودرو»، «وبصادر» و «وپست» تا همین روزهای گذشته صف خریدهای سنگین داشتند.

تمامی این عوامل در کنار تاثیر منفی زیادی که رنگ شاخص بر روی اغلب معامله گران بازار دارد، موجب شده تا به محض قرمز شدن شاخص، حتی آن نمادهایی که از لحاظ بنیادی در موقعیت نسبتا خوبی قرار دارند هم با افت قیمت مواجه شوند و راهی که به زحمت در جهت افزایش قیمت رفته بودند را در مدت کوتاهی افت قیمت تبدیل کنند.

 

روی گردانی نقدینگی از بازار تا کی؟

بازار سهام کشور که در  نیمه اول سال جاری با رشدی چشمگیر مواجه شد، این روزها و پس از آنکه افت شاخص در پاییز به خروج بخش عمده‌ای از نقدینگی وارد شده به بازار انجامید، با کمبود پول تازه برای بالا بردن قیمت بسیاری از نمادها مواجه است. این وضعیت که  به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش رو نیز راه گریزی از آن وجود نداشته باشد، پس از آن شکل گرفت که با اعمال تحریم‌ها و افت سنگین شاخص در روزهای معاملاتی پاییز، بسیاری از معامله‌گران به خصوص نو حقیقی‌ها که تجربه چندانی از نوسنا‌های بازار نداشتند، پول خود را از بازار خارج کردندو آن را به سمت مقاصد امن تری سوق دادند که خارج از بازار سرمایه قرار داشت. حال انتظار می‌رود که با ادامه دار شدن جو یاد شده و نزدیک‌شدن به هفته‌های پایانی سال که با پایان مهلت تسویه‌های اعتباری نیز همراه است، میل بسیاری از سهامداران به فروش نیز فزونی یابد و آنها را مجاب کند تا برای حفظ سرمایه خود در نبود انگیزه‌های قوی بنیادی، از نمادهای کمتر بیناددار بازار خارج شوند.

 

آمار و ارقام بازار

در دومین روز هفته نیز شاخص بورس تهران نتوانست رشد کند و کاهشی 2500 واحدی در کارنامه خود به ثبت رساند. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 157 هزار و 532 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افت قیمت در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 704 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 443 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 74 میلیارد و 482 میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو، شیمیایی، فلزات اساسی و سیمان نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فولاد»، «پارسان» و «وبملت» از خود به نمایش گذاشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افتی  31 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر را «زاگرس»، «ذوب» و «کگهر» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز 409 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر 825 میلیون سهم بود.