۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت 440 واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته/ شنای پالایشی‌ها اینبار بر خلاف جهت قیمت‌ها در بازار جهانی

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۸
کد خبر: 333541
افت 440 واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته/ شنای پالایشی‌ها اینبار بر خلاف جهت قیمت‌ها در بازار جهانی

در نخستین روز هفته شاخص بورس تهران شاخص بورس تهران 440 واحد کاهش یافت. این افت که به از دست دادن کانال 160 هزار واحدی منجر شد، به توقف شاخص در سطح 159 هزار و 853 انجامید.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ شاخص بورس تهران معاملات امروز را در حالی به پایان رساند که افت 440 واحدی  این شاخص، در روز جاری نیز به مانند بسیاری از روزهای گذشته فعالان بازار را با ناامیدی رو به رو کرد. در این روز بسیاری از نمادها در محدوده منفی معامله شدند، به طوریکه حتی خوشبینی‌های شکل گرفته حول محور افزایش سرمایه و یا افزایش قیمت محصولات هم به کمک نمادهای کوچکتر، همچون سیمانی‌ها نیامد، و موجب شد تا شاخص هموزن نیز کاهش یابد.

اما آنچه که در این میان جالب توجه به نظر می‌رسد، تغییر معنادار ارزش معاملات گروه‌های مختلف در بازار است. رکورد روزانه ارزش معاملات که در ماه‌ها و روزهای گذشته همواره با نسبتی تقریبا ثابت، در میان گروه‌های بانکی، خودرویی، فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و فلزات اساسی تهسیم می‌شد، امروز با تغییر مواجه شد. به نظر می‌رسد تغییر 180 درجه‌ای به وجود آمده در جریان عرضه و تقاضای گروه های سیمانی یکی از دلایل مهم این رویداد باشد. گروه سیمانی که در هفته‌ اخیر به واسطه خبر افزایش قیمت سیمان و جو سفته بازی حاکم بر نمادهای کوچکتر با رشد قیمت روبه رو شده بود، امروز طی چرخشی آشکار با کاهش قیمت حداکثری رو به رو شد. همین امر سبب فرار سرمایه از نمادهای این گروه شد و نهایتا به صف فروش شدن برخی از این نمادها انجامید.

 

شنای پالایشی‌ها اینبار بر خلاف جهت قیمت‌ها در بازار جهانی

معاملات امروز بازار سهام در حالی پی گرفته شد که حتی افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی هم بر خلاف همیشه نتوانست منجر به رشد قیمت نمادهای پالایشی در بورس و فرابورس شود. پالایشی‌ها که در ماه‌های اخیر وابستگی زیادی به قیمت نفت از خود نشان داده اند، به رغم آن که در روز گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت تا نزدیکی 63 دلار نیز رفت، نتوانستند روز خوبی را سپری کنند. بر این اساس داد و ستد این نمادها در روز جاری در حالی به پایان رسید که تمامی نمادهای پالایشی با افت قیمت مواجه شدند و نتوانستند در قیمت‌های قبلی پایدار بمانند.

 

 دست نمادهای خودرویی‌ زیر ساتور هیجان

قرمز پوشی نمادهای معاملاتی که با نزدیک شدن به پایان مهلت معاملات در روز جاری بیشتر و بیشتر می‌شد، تنها منحصر به نمادهای پالایشی نماند. در این روز خودرویی‌ها در وزن کشی عرضه و تقاضا کارنامه خوبی از خود بر جا نگذاشتند. نمادهای مستقر در گروه خودرو و ساخت قطعات که تمامی معاملات خود در ماه‌های گذشته را مدیون شایعات و امیدواری‌ها به تغییر نرخ خودرو و افزایش سرمایه برای نمادهایی همچون «خودرو» بودند، به جز چند نماد قطعه ساز همگی با کاهش قیمت مواجه شدند. بی رقبتی معامله گران در این روز نسبت به بازار سهام به حدی بود که حتی «خودرو» که در روزهای منفی هفته‌‌های اخیر با صف خریدهایی مناسب به معاملات خود ادامه می‌داد، در برخی ساعات روز جاری تا چهار درصد از قیمت خود را از دست داد و در نهایت با ثبت کاهشی 1.87 درصدی در قیمت پایانی به کار خود ادامه داد. همچنین در این روز «خساپا» هم با افت قیمت مواجه شد. این نماد که نسبت به هم گروه خود در هفته های اخیر با کاهش قیمت بیشتری مواجه شده، امروز نتوانست در محدود مثبت قیمت‌ها دوما بیاورد و معاملات خود را در حالی به پایان برد که همچون «خودرو» 3.5 درصد از ارزش خود در آخرین معامبه ار از دست داد.

 

قهر بازار با نمادهای بانکی

نمادهای حاضر در گروه بانکی نیز امروز از فشار عرضه‌ای که بسیاری از نمادهای بازار را فراگرفته بود، در امان نماندند. این نمادها که در هفته گذشته، معاملات نسبتا خوبی را پشت سر گذاشته بودند، در این روز زیر فشار فروش کمر خم کردند. فشار عرضه در برخی از نمادهای این گروه به حدی بالا بود که در ساعات پایانی معاملات، آنها را کف قیمت روزانه رساند.

در این روز«وبصادر» که در هفته قبل صف خرید 180 میلیونی را به خود دیده بود در این روز با صف فروش مواجه شد و قیمت آن به 129 تومان رسید. «وپست» نیز که تا همین اواخر بازار را به صف خریدهای خودعادت داده بود، همچون وبصادر، با صف فروش به معاملات خود پایان داد. به نظر می‌رسد که جو منفی حاکم بر بازار سهام در این روزهای زمستان، به حدی از امید به آینده قیمت‌ها در میان سهامداران کاسته است، که دیگر نه تسعیر ارز می‌تواند آنها را راضی به سرمایه‌گذاری در نمادهای بانکی کند و نه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند دل معامله گران را به سهامداری در این نمادها گرم کند.

 

آمار و ارقام بازار

در نخستین روز هفته شاخص بورس تهران موفق به افزایش قیمت نشد و کاهشی 440 واحدی در کارنامه امروز خود ثبت کرد. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 159 هزار و 854 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افت قیمت در نمادهای بانکی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 623 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 404 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 89 میلیارد و  221 میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه سیمان، اداره بازارهای مالی، خودرو، اطلاعات و ارتباطات و شیمیایی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «وبصادر»، «فخوز» و «فولاد» از خود به نمایش گذاشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایشی 8.47 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر را «ذوب»، «مارون» و «کگهر» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز 418 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر 809 میلیون سهم بود.