۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تب تند افزایش سرمایه در بازار سهام/ رکود معاملات در نمادهای دلاری بازهم شاخص بورس را به پایین کشید

۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۳۷
کد خبر: 333158
تب تند افزایش سرمایه در بازار سهام/ رکود معاملات در نمادهای دلاری بازهم شاخص بورس را به پایین کشید

معاملات این هفته در حالی دیروز به پایان رسید که شاخص بورس تهران طی آن 1.6 درصد از ارتفاع خود را از دست داد و از سطح 162 هزار و 940 واحد به 160 هزار و 294 واحد رسید. این کاهش دو هزار و 646 واحدی به واسطه اتفاقات مختلفی همچون کاهش قیمت در نمادهای دلاری بالاخص پالایشی‌ها و افت قیمت در نمادهای خودرویی و بانکی روی داد و سبب شد تا در این هفته نیز همچون هفته گذشته شیب تند کاهش بر میزان ناچیز رشد بچربد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ در هفته‌ای که گذشت بازار نشان داد که در شرایط فعلی وزن زیادی به فراز و فرود قیمت‌ها در بازارهای جهانی نمی‌دهد و در نظر دارد تا برای قیمت دهی به نمادها نگاهی دقیق به اخبار و گزارش‌های داشته باشد که تصویری روشن از جزئیات مقدار و مبلغ فروش به دست می‌دهند. این رویکرد در حال حاضر از آنجا نشات می‌گیرد که نمادهای یاد شده در شرایط فعلی به واسطه تحریم‌ها، تاثیر قابل توجهی از بهای جهانی کالاها نمی‌گیرند و بیش از آنکه متاثر از رویدادهای جهانی باشند، از محدودیت‌های تحریمی تاثیر می‌پذیرند. همین امر نیز باعث شده تا بازار با فاصله گرفتن از تحلیل و ارزیابی‌های دقیق فعلا از این نمادها روی گردان شود و پول خود را به سمت نمادهایی سوق دهد که هم به واسطه حجم کم سهام در گردش و هم به دلیل عدم وابستگی به رویدادهای سیاسی، تاثیر کمی از تحریم‌ها می‌پذیرند؛ عاملی که به خوبی رونق موجود در نمادهای دو گروه انبوه‌سازی و سیمانی را توضیح دهد. البته این تنها دلیل گرم شدن معاملات در نمادهای بورسی نبود در کنار این عوامل یاد شده آنچه که در هفته جاری توانست بسیاری از نمادها را با اقبال بازار مواجه کند، خبر افزایش سرمایه شرکت‌هایی بود که توانشتند از محل سود انباشته و به نیت برخورداری از معافیت مالیاتی، مجوز افزایش سرمایه بگیرند. همین امر باعث شد تا در هفته جاری نمادهایی نظیر «ستران»، «شسپا»، «وبصادر» و... در بعضی از روزها صف خریدهای خوبی را تجربه کنند.

 

هفته پر فراز و نشیب گروه بانکی

نمادهای گروه بانکی نیز در معاملات هفته جاری نقشی مهم داشتند. این نمادها که در ماه‌های اخیر به نسبت سایر صنایع بورسی با افتی کمتر رو به رو شدند، در خلال کاهش ارزش نمادهای دلاری، توانستند با جدی نقدینگی موجود در بازار بخش زیادی از معاملات سفته بازارنه را به خود اختصاص دهند. همین امر نیز باعث شد تا در ماه‌های اخیر صف خرید‌های متعددی را تجربه کنند. بازار که در ابتدا بر اساس شایعات و تحلیل‌هایی در مورد تسعیر ارز بانک‌ها به این نمادها به خصوص «وبملت» توجه می‌کرد، در هفته‌های اخیر تمرکز خود را بر روی نمادهایی نظیر «وبصادر» و «وتجارت» گذاشت که به دلیل زیان انباشته بالا شانس زیادی برای افزایش سرمایه از محل تجدید اریابی داشتند. همین امر هم باعث شد تا در این هفته شاهد داد و ستدهای سنگینی بر روی دو نماد یاد شده باشیم. این معاملات که مهم ترین آنها در یکشنبه انجام شد باعث شد تا «وبصادر» در طول این روز صف خرید باشد و «وتجارت» نیز حجمی به اندازه چهار برابر میانگین معاملات ماهانه خود را در این روز مبادله کند.  با این حال رونق معاملات این دو نماد در کنار دیگر نمادهای بانکی که طی روز یکشنبه 70 میلیارد تومان نقدینگی تازه نفس را به بازار وارد کرد، در روزهای بعد دوام چندانی نیافت و با رونق گرفتن معاملات سایر گروه‌ها، بازار تا حدی از بانکی‌ها روی گرداند که «وتجارت» معاملات هفتگی خود را با صف فروش به پایان برد.

 

فرآورده‌های نفتی در حال بازگشت از راه رفته

نمادهای مستقر در گروه فرآورده‌های نفتی که در هفته‌های اخیر به واسطه رشد آرام شاخص و افزایش بهای جهانی قیمت نفت رشد به نسبت خوبی را تجربه کردند، در هفته اخیر کم کم از مسیر خود بازگشتند و با کاهشی آرام، هم بر افت شاخص بورس اثر گذاشتند و هم بخشی از رشد اخیر را اصلاح کردند. با این حال افت قیمت در این نمادها به شکل یک سره و پیوسته نبود. این گروه که از نمادهای پالایشی و تولید کننده راونکار تشکیل شده است، در هفته جاری به واسطه اخبار افزایش سرمایه نمادهایی همچون «شپنا» و «شسپا» روزهای مثبتی را نیز تجربه کند. این اتفاق پس از آن رخ داد که خبر افزایش سرمایه «شپنا» و «شسپا» از محل سود انباشته با افزایش قیمت خوبی مواجه شدند. این اتفاق حتی منجر به صف خرید شدن «شسپا» در روز دو شنبه شد. با این حال نقدینگی اندک بازار و رغبت بیشتر معامله‌گران به صنایع دیگر مانع از آن شد که افزایش سرمایه 471 درصدی «شسپا» بتواند این نماد را در روزهای بعد صف خرید کند.

 

تقاضای سفته بازی در قبضه نمادهای بی بنیاد

 گرمای معاملات در هفته جاری بیش از هرچیز در گروه‌های انبوه سازی و سیمانی و چندی از تک نمادها در گروه‌های کوچک بازار حس می‌شد. این نمادها که در نبود جذابیت نمادهای بنیادی بازار از رونق خوبی در داد و ستدها برخوردارند، توانسته اند در هفته‌های اخیر سود خوبی را برای معامله گران کوتاه مدتی بازار به ارمغان بیاورند. در این هفته جریانی که در هفته قبل آغاز شده بود بیش از پیش ادامه یافت و باعث شد تا تحت تاثیر خبرهایی نظیر افزایش قیمت 20 درصدی سیمان در پایان ماه جاری و یا افزایش سرمایه های سنگینی که نمادهای گروه انبوه سازی می‌خواهند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بدهند، رشد خوبی متوجه نمادهای سیمانی و ساختمانی شود. نمادهای این دو گروه در کنار بعضی نمادها از گروه غذایی و قندی، صف خریدهای خوبی را به خود دیدند. انتظار می‌رود معاملات این نماد در هفته اتی نیز به دلیل موضوعاتی از این دست همچنان با رونقی نسبی همراه باشد و این نمادها بتوانند باز هم با اتکا به اخباری نظیر افزایش سرمایه به رشد خود ادامه دهند.