۰ نفر

میثم رادپور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد؛

عدم اطمینان به آینده اثر مثبت گزارش‌های 9 ماهه را خنثی کرده است/ بازار سهام زیر سایه ریسک‌های سیستماتیک

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۰۵
کد خبر: 332669
عدم اطمینان به آینده اثر مثبت گزارش‌های 9 ماهه را خنثی کرده است/ بازار سهام زیر سایه ریسک‌های سیستماتیک

رادپور معتقد است نباید انتظار داشت که گزارش‌های 9 ماهه آن‌چنان تاثیر مثبتی بر روی بازار داشته باشند.

اقتصاد آنلاین - رامین بیات؛ با انتشار گزارش های 9 ماهه شرکت‌های بورسی که اکثر آن ها مثبت ارزیابی شدند، برخی از اهالی بازار انتظار داشتند، این گزارش‌ها تاثیر مثبتی بر روی بازار داشته باشد. اما تاکنون این امر محقق نشده است، در همین رابطه میثم رادپور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین گفت: گزارش‌های فصلی و 9 ماهه که شرکت‌ها منتشر می‌کنند، نشان می‌دهد که در آن مقطعی که به پایان رسیده شرکت چه اقدامات و فعالیت‌هایی را انجام داده است.

 و ی افزود:  بنابراین این گزارش‌ها مشخص می‌کند عملکرد شرکت با انتظارات بازار چه قدر همخوانی دارد یا نسبت به آن متفاوت است.

به گفته رادپور، ما انتظار نداریم گزارش‌ها رشد و سودآوری مستمر و بلند مدت شرکت‌ها را گزارش کند، بلکه در فصلی که این گزارش‌ها منتشر می شود، یک وضعیت کلی از شرکت به ما نشان می‌دهد و افق در کوتاه مدت را نمایان می کند.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین با توجه به عدم اطمینانی که در بازار به وجود آمده، نباید زیاد این انتظار را داشت که گزارش‌های 9 ماهه تاثیر زیادی بر روی کلیت بازار بگذارد.

وی گفت: از سویی این عدم اطمینان به وجود آمده، در بازار خلق ریسک می کند و در ادامه ریسک درآمد‌‌های شرکت‌های بورسی را نیز افزایش می‌دهد.

رادپور خاطر نشان ساخت: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، گزارش‌های 9 ماهه که اکثرا وضعیت شرکت‌ها را خوب توصیف کردند، در مقابل به وجود آمدن عدم اطمینان به آینده در بلندمدت که ریسک‌پذیری را بالا برده، در حاشیه قرار گرفته است.

وی در مورد تاثیر افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر روی رشد قیمت سهام شرکت‌ها نیز گفت: این امر نباید در وضعیت شرکت تغییری به وجود آورد، چرا که تنها ارزش دفتری دارایی شرکت‌ها تغییر می کند و ارزش جدیدی خلق نمی‌شود.

این کارشناس بازار اظهار داشت: همچنین باید این نکته را متذکر شد که هیچگونه مبنای نظری و تئوریک برای رشد قیمت سهام تنها بر اساس افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها وجود ندارد و این امر صرفا جوی است که در بازار ایجاد می‌شود و مبنای مشخصی برای آن وجود ندارد.