۰ نفر

علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد؛

رفتار بازار در قبال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها 100 درصد اشتباه است/ در آینده این روند اصلاح خواهد شد

۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۵۸
کد خبر: 332469
رفتار بازار در قبال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها 100 درصد اشتباه است/ در آینده این روند اصلاح خواهد شد

به اعتقاد علیرضا کدیور اینکه بازار از طریق افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، قیمت سهم شرکت را بالا ببرد، بدون اینکه اتفاق جدیدی در وضعیت بنیادی آن رخ دهد، کاری غلط است.

اقتصاد آنلاین - رامین بیات؛ این روزها در بازار سرمایه شرکت های نظیر بانک تجارت از طریق ارزیابی از محل تجدید دارایی ها، افزایش سرمایه داده اند، این در حالی است که به گفته کارشناسان عملا این اقدام، هیچ تغییری در عملکرد آن ها به وجود نمی آورد، در همین رابطه علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین گفت: اتفاقی که در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها رخ می دهد، این است که ارزش دفتری قسمت یا تمام دارایی های یک شرکت تبدیل به ارزش روز می شود. به بیان دیگر مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها رو افزایش سرمایه می دهند.

 کدیور افزود: نکته ای که وجود دارد، این است که، هیچ جریان وجه نقد جدیدی وارد شرکت نمی‌شود. همچنین هیچ دارایی جدیدی نیز به شرکت اضافه نمی‌شود. به این معنا که هیچ اتفاق عملیاتی جدیدی در شرکت به وجود نمی آید.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها باعث سه تغییر در وضعیت شرکت‌ها می شود، اظهارداشت: اولین تغییر، خارج شدن شرکت از شمول قانون 141 تجارت است. دومین تغییر نیز، اگر شرکت به لحاظ اعتباری وضعیت خوبی داشته باشد، توان تامین مالی و اعتبارگیری آن افزایش پیدا  خواهد کرد.

وی ادامه داد: سومین تغییر برای گروه‌هایی همچون بانکی ها است. بدین نحو که کفایت سرمایه آن ها بهبود پیدا می کند و قدرت تسهیلات دهی بانک ها بیشتر می شود. اما در حال حاضر بانک‌های کشور نسبت کفایت سرمایه را رعایت نمی کنند و تسهیلاتی که می دهند نیز منجر به مطالبات مشکوک الوصول می شود. بنابراین عملا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها برای بانک ها هم تاثیری ندارد.

کدیور اضافه کرد: زمانیکه شایعه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می پیچد و یا اینکه خود شرکت اعلام می کند و به پشتوانه این امر، بازار قیمت سهم را افزایش می دهد، از نظر بنده این امر 100 درصد اشتباه است و از نظر نگاه بنیادی غلط است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در آینده بازار ایران یاد خواهد گرفت که افزایش قیمت سهم از طریق تجدید ارزیابی اشتباه است، گفت: در بین شرکت هایی طی گذشته از این طریق افزایش سرمایه داده اند، شاهد هستیم، آن‌ها طبقه ای از دارایی ها خود را مشمول افزایش سرمایه قرار داده‌اند، که آن ها واجد استهلاک هستند و عملا یک هزینه استهلاک نیز اضافه خواهد شد و به ضرر شرکت است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دوماه گذشته نقدینگی جدیدی به بازار ورود نکرد، خاطر نشان ساخت: به همین دلیل شاهد اثرگذاری مثبت گزارش‌های 9 ماهه که اکثرا خوب بودند، نیستیم.

به گفته کدیور، چند عامل باعث شد تا این نقدینگی از بورس برود تا اینکه جذب شود، اولین عامل ترس از تحریم ها و اثرگذاری این امر بر روی شرکت‌های صادرات محور است. دومین عامل نیز افت وحشتناک قیمت‌های مواد خام در بازار‌‌های جهانی است.

وی ادامه داد:  همچنین سومین عامل مربوط به اتفاقات روی داده به بازارهای موازی است، به طور مثال تغییر نحوه سودهای بانکی از روز شمار به ماه شمار، یا اتفاقات مربوط به بازار سکه و ارز، در خروج نقدینگی از بازار سرمایه تاثیرگذار بود.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایطی که موجبات رشد بازار را فراهم می کند نیز گفت: اگر قیمت مواد اولیه و خام در جهان، در سطح کنونی باقی بماند و از سوی دیگر شرکت‌های کالا محور، بتوانند، تحریم‌ها را دور بزنند، می توان به رشد بازار امیدوار بود.