۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شنای «وتجارت» بر خلاف جریان کاهشی در گروه بانکی/ پایدار نماندن رشد شاخص بورس در پی افت دلاری‌ها

۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 331936
شنای «وتجارت» بر خلاف جریان کاهشی در گروه بانکی/ پایدار نماندن رشد شاخص بورس در پی افت دلاری‌ها

نخستین روز از هفته معاملات بورس تهران در حالی آغاز شد که نماگر اصلی بازار توانست خود را تا حوالی 163 هزار و 170 واحدی شاخص بالا بکشد. با این حال پایداری این رشد که همواره به خوب بودن حال نمادهای دلاری بازار بستگی دارد، دوام نیاورد و به سبب تاثیر منفی که نمادهای پالایشی و «فولاد» بر آن داشتند، حرکتی منفی را پیش گرفت.

 اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ نخستین روز از هفته معاملات بورس تهران در حالی آغاز شد که نماگر اصلی بازار توانست خود را تا حوالی 163 هزار و 170 واحدی شاخص بالا بکشد. با این حال پایداری این رشد که همواره به خوب بودن حال نمادهای دلاری بازار بستگی دارد، دوام نیاورد و به سبب تاثیر منفی که نمادهای پالایشی و «فولاد» بر آن داشتند، حرکتی منفی را پیش گرفت. این عقبگرد تا آنجا ادامه یافت که در نهایت در پایان معاملات امروز نماگر اصلی بازار با افتی 461 واحدی مواجه شد و به سطح 162 هزار و 478 واحد رسید. با این حال عقبگرد شاخص نشانی از افت قیمت در تمامی نمادهای بازار نداشت. در این روز اگرچه نمادهای سنگین وزن توانستند شاخص را به زیر بکشند اما نمادهای کوچکتری نظیر قندی‌ها، سیمانی‌ها، نمادهای حاضر در صنعت انبوه سازی و سایر صنایع کم‌وزن بازار توانستند راه خود را از شاخص بورس جدا کنند و با ادامه معاملات خود در محدوه‌های حداکثری نقشی پررنگ بر رشد 172 واحدی شاخص هموزن بگذارند. لازم به ذکر است که نمادهای مستقر در گروه قندی که اغلب رابطه‌ای منفی با حرکت شاخص دارند، امروز سبزپوش‌ترین نمادهای بورس تهران بودند و توانستند رشد خوبی را نصیب سهامداران خودکنند.

 

گیر سنگ پالایشی‌ها به پای لنگ شاخص

معاملات امروز بازار در شرایطی پایان یافت که نمادهای پالایشی بیش ترین تاثیر را بر عقبگرد امروز شاخص گذاشتند. این نمادها که در ماه‌های گذشته بیش از هر چیز از حرکت قیمت جهانی نفت تاثیر پذیرفته‌اند. امروز در حالی معامله شدند که بازار سهام کشور نوسان تقریبا یک دلاری طلای سیاه در بازارهای جهانی را نشانه‌ای از ضعف قیمت نفت تلقی کرد و موجب شد تا نمادهای این گروه به کاهشی که در هفته قبل آغاز کرده بودند ادامه دهند. این کاهش در حالی اتفاق می‌افتد که چشم انداز قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی مثبت است، چراکه سیاست‌های اقتصادهای بزرگ جهانی و چشم انداز افزایش تقاضا در سال جاری به علاوه قطع روایط دیپلماتیک ونزوئلا با آمریکا آن هم در شرایطی که این کشور بیشترین نفت را از ونزوئلا وارد می‌کند، می‌تواند نقشی حمایتی برای قیمت نفت ایفا کند. به هر روی تمامی عوامل موثر بیرونی و درونی بر قیمت نمادهای پالایشی امروز موجب شد تا نمادهایی همچون «شپنا»، «شتران» و «شبندر» تاثیری مهم بر افت شاخص بگذارند. حجم معاملات 23 میلیونی این نمادها در روز جاری سبب شد تا ارزش داد و ستدها در این صنعت به 20 میلیارد تومان برسد.

 

خودرویی‌ها در چنگال زیان

در گروه خودرو و ساخت قطعات که در هفته‌های اخیر سودهای خوبی را عاید سهامداران خود کرده بود، شاهد ریزش قیمت نمادهای مهم همچون «خساپا»، «خودرو» و «خزامیا» بودیم. کاهش قیمت در این نمادها به حدی بود که بیشتر نمادهای تولید کننده خودرو و بسیاری از قطعه بازار امروز منفی کامل معامله شدند. با این حال میزان فروش در نمادهای یاد شده به حدی نبود که معاملات آنها را با صف فروش همراه کند.

خروج سرمایه از نمادهای خودرویی پس از آن آغاز شد که این نمادها در گزارش‌های 9 ماهه خود عملکرد بسیار ضعیفی را  از خود به نمایش گذاشتند و نتوانستند فعالان بازار را به بهبود وضعیت خود در ماه‌های آتی امیدوار کنند. گفتنی است، این گزارش‌ها به حدی منفی بود که اخباری همچون تایید افزایش نرخ قطعات مصرفی ایران خودرو از سوی این شرکت و خوشبینی بازار به افزایش سرمایه «خودرو» از محل تجدید ارزیابی هم نتوانست معاملات خودرو را از افت چشمگیر قیمت مصون کند. به نظر می‌رسد که بازار رفته رفته با کنار گذاشتن هیجانات و خوشبینی‌های کاذب حالا با دیدی بازتر به نمادهای بی بنیاد این گروه نگاه می‌کند.

 

معاملات در گروه سیمانی متعادل شد

نمادهای حاضر در گروه «سیمان، آهک و گچ» که در طول هفته اخیر به واسطه گزارش‌های خوب 9 ماهه و افزایش قیمت احتمالی در نرخ محصولات سیمانی با استقبال خوبی از سوی بازار مواجه شده بودند، امروز نتوانستند به صعود خود ادامه دهند و به جز چند نماد بقیه یا به محدوده صفر تابلو رسیدند و یا با گذر از آن در محدوه‌های منفی معامله شدند. به نظر می‌رسد خیر افزایش 20 درصدی قیمت سیمان که در هفته اخیر به بازار مخابره شد و از سوی رئیس اتحادیه تولید کنندگان این محصول نیز مورد تایید قرار گرفت، از آنجا که مقرر شده تا پایان ماه جاری تعیین تکلیف شود، در برهه زمانی کنونی آنقدر برای بازار جذاب نیست که معامله گران بخواهند بی وقفه به صف خرید کردن نمادهای سیمانی ادامه دهند.

 

شنای «وتجارت» بر خلاف جریان کاهشی در گروه بانکی

نمادهای مستقر در گروه بانکی امروز را در حالی معاملات خود را آغاز کردند که کاهش قیمت در تمامی نمادهای این گروه به جز «وتجارت» ادامه یافت و باعث شد تا این نماد، تنها نماد بانکی باشد که در روز جاری تاثیری مثبت بر حرکت شاخص گذاشته است. معاملات این بانک که سهامداران آن در انتظار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به سر می‌برند، امروز در حالی با صف خرید و حجم 320 میلیونی معاملات به پایان رسید که نمادهایی «وپست» و «وپاسار» کاهش قیمت قابل توجهی را پشت سر گذاشتند. گفتنی است، ارزش معاملات «وتجارت» در روز جاری 58 میلیارد تومان بود و نقشی پر رنگ در ارزش معاملات 100 میلیارد تومانی گروه بانکی داشت.

 

آمار و ارقام بازار

در نخستین روز هفته، شاخص بورس تهران نتوانست به روال روزهای قبل باز هم در مسیر رشد قدم بردارد، همین امر باعث شد تا رشد شاخص در ساعات ابتدایی بازار کم کم جای خود را به افت و عقبگرد بدهد تا درنهایت شاخص عملکرد منفی 462 واحدی را برای روز جاری به به ثبت برساند. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 162 هزار و 478 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افت قیمت در نمادهای دلاری، اتفاق افتاد. می‌توان نکته امروز معاملات بورس را رشد 172 واحدی شاخص هموزن دانست که حکایت از افزایش تقاضا در نمادهای کوچکتر بازار دارد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 605 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 414 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 100 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، شیمیایی، فلزات و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «وتجارت»، «فملی» و «ومعادن» و بیشترین تاثیر منفی را «شپنا»، «فولاد» و «شتران» داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایشی 17.71 واحدی مواجه شد. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از «میدکو» پذیرفته بود، بیشتر از سایر نمادهای تحت تاثیر «ذوب»، «میدکو» و «زاگرس» محدود شد. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 354 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر 858 میلیون سهم بود.