۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هفته سبز نمادهای سیمانی/ چه عواملی منجر به عملکرد منفی شاخص در هفته اخیر شد؟

۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 331573
هفته سبز نمادهای سیمانی/ چه عواملی منجر به عملکرد منفی شاخص در هفته اخیر شد؟

معاملات هفته جاری در حالی پایان یافت که به دلیل افت سه هزار و 653 واحدی شاخص بورس در روز دوشنبه، نتوانست عملکردی مثبت را برای این هفته به ثبت برساند و نهایتا در سطح 162 هزار و 940 واحد به انتظار معاملات در هفته آتی نشست. عملکرد این هفته بازار سهام بیش از هر چیز تحت تاثیر شایعات و اما و اگرها بود، به‌ طوریکه بیشترین رشد در هفته جاری را در نمادهایی شاهد بودیم که یا در گروه بانکی و خودرویی منتظر قطعی شدن افزایش سرمایه بودند و یا همچون سیمانی‌ها دل در گرو افزایش نرخ محصولات داشتند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ در هفته‌ای که گذشت شاخص کل توانست در مجموع فراز و فرودهایی که در طول روزهای معاملاتی داشت در نهایت رکورد 162 هزار و 940 واحد را برای خود به ثبت برساند. در این هفته بازار سهام کشور تحت تاثیر گزارش‌های 9 ماهه و اخبار سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی نوسانی قابل توجه را پشت سر گذاشت و توانست با رشد‌های به نسبت اندک در بسیاری از روزها سر سهامداران را به خود گرم کند. با این حال با مقداری دقت بیشتر می‌توان به این نکته پی برد که حال بازار سرمایه آن طور که باید خوب نیست و اگر شرایط فعلی ادامه یابد نمی‌توان توقع داشت که چرخ بازار سرمایه کشور بدون مشکل‌سازی برای سرمایه گذاران به چرخش خود ادامه دهد. چرا که در حال حاضر از یک سو ریسک‌های سیاسی  و تاثیرات آشکار و پنهان آن نقشی پر رنگ در تصمیم گیری سرمایه گذاران ایفا می‌کنند و از سویی دیگر جو روانی که در داخل بازار و به دید کوتاه مدتی هر چند روز یکبار وارد گروه‌های بی بنیادتر بازار می‌شود، در روزهای منفی فشاری کمرشکن بر معاملات بسیاری از نمادها وارد می‌کند. عوامل یاد شده باعث شد تا در هفته اخیر به رغم آنکه تعداد روزهای رشد شاخص بیشتر از روزهای افت آن بود، ریزش نماگر اصلی بازار به مقدار سه هزار و 653 واحد نه تنها رشد روز قبل بلکه افزایش شاخص در هفته قبل را نیز بی اثر کند.

 

افزایش ریسک‌گریزی عامل حرکت کجدار و مریز شاخص

بازار سهام کشور در روزهای گرم تابستان معاملاتی به مراتب گرم‌تر داشت، این بازار که در فصل‌های بهار و تابستان بیش از هر چیز تحت تاثیر افزایش نرخ ارز و به تبع آن رشد ارزش جاگزینی شرکت‌ها به پیروی از نرخ سکه و دلار، رشدی دور از انتظار را تجربه می‌کرد در نهایت توانست با نزدیک کردن خود به سطح 200 هزار واحدی شاخص سودهای سرشاری را برای سهامداران میان مدتی و بلند مدت‌تر خود به ارمغان بیارود. با این حال در روزهای پایانی رشد یاد شده دیری نپایید و تقریبا با همان سرعتی که در مسیر صعود قدم برداشته بود، دست به سقوط آزاد زد. همین امر باعث شد تا بسیاری از نمادهای شاخص ساز بازار که دست برقضا از دور جدید تحریم‌ها تاثیر پذیری زیادی داشتند، با افت بسیاری در قیمت‌های خود مواجه شوند و اغلب تا نصف قیمت تابسانه خود، افول کنند؛ عاملی که با کاهش تند و تیز قیمت نیز همزمان شد و راهی جز قرمز پوشی‌های مداوم برای نماگر اصلی بازار سهام نگذاشت.

حال پس از گذشت آن روزها و پایان نزول‌های یکسره در شاخص‌های بورس و فرابورس شاهد آن هستیم که به رغم رشد شاخص در روزهای پایانی پاییز و یک ماه اول زمستان، هر چند روز یکبار شاخص‌ها قرمز پوش می‌شوند و آنچنان در افت می‌کنند که تاثیر رشد چند روز را خنثی می‌کنند. این رویداد که نشان از افزایش بیم‌ها و ریسک گریزی زیاد سهامداران دارد، این حقیقت را آشکار می‌کند که خوشبینی فعالان بازار تا چه حد در مقابل بدبینی‌ها نسبت به آینده ناچیز است. سهامداران که خاطره تلخ سقوط آزاد شاخص در پاییز را در سر دارند، تا حدی دست به ماشه معامله می‌کنند که با کوچک‌ترین بهانه منفی همچون گزارش‌های نه ماهه ضعیف خودرویی، عدم تسعیر ارز و با کاهش چند سنتی قیمت نفت، فرار را برقرار ترجیح داده و منجر به شکل‌گیری صف‌های سنگین فروش می‌شوند.

 

تفرج بر تیغ دولبه‌ای از جنس دامنه نوسان

دیگر متغیر ناخوشایندی که گاه و بی‌گاه دامن بازار سهام کشور را می‌گیرد و منجر می‌شود تا معاملات بازار مخصوصا در چنین روزهایی کام سهامداران تلخ شود، وجود محدودیت نوسان برای نمادهاست؛ عاملی که اگرچه کارکردی حمایتی در روزهای پر هیجان خرید و فروش دارد، اما در شرایطی که تحلیل‌ها از منطق فاصله می‌گیرند و احساسی‌تر می‌شوند، می‌تواند نقشی مخرب در روند معاملات ایفا کند. عاملی که رفع آن در گروه بهبود فرهنگ سرمایه‌گذاری و سوق دادن معامله گران حقیقی کمتر مطلع به سمت صندوق‌های سرمایه گذاری است، تا بتوان با کمتر کردن هیجانات در روزهای خاص، از ریزش یا افزایش بی دلیل قیمت‌ها در بازار سهام کاست.

 

معاملات بانکی و خودرویی همچنان متاثر از شایعات

این هفته در حالی پایان می‌یابد که معاملات دو گروه بانکی و خودرویی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نقدینگی زیادی را جذب خود کرده‌اند، همچنان تحت تاثیر شایعات و اما و اگرها بود. نمادهای این دو گروه که نسبت به سهم‎‌های دلاری کمترین ریزش را داشتند، در روزهای اخیر و پس از آنکه نه خبری از تسعیر ارز بانکی‌ها شد و نه افزایش قیمت محصولات توانست سهامداران گروه خودرویی را رازی کند، رفته رفته رو به افول گذاشتند و با کاهش قیمت مواجه شدند. با این حال دونماد «خودرو» و «وتجارت» که به دلیل زیان‌ده بودن در انتظار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و استفاده از معافیت مالیاتی پنج ساله آن هستند در این هفته توانستند باز هم صف خرید شوند و با دلگرمی به شایعه‌هایی که معلوم نیست کی به واقعیت بدل خواهند شد، بخش مهمی از تقاضای سفته بازی در بازار سهام را پوشش دهند.

 

نمادهای سیمانی و نرخی که هنوز تعیین تکلیف نشده است

دیگر نمادهای خبر ساز این هفته که توانستند توجه بازار را به خوبی به خود جلب کنند، نمادهای مستقر در گروه کوچک سیمانی بودند. این نمادها که در انتظار افزایش 20 درصدی قیمت محصولات سیمانی به سر می‌برند، به دلیل آنکه ضمن افزایش قیمت محصولات انها قیمت مواد اولیه‌شان افزایش خاصی پیدا نمی‌کند، توانسته‌اند در روزهای گذشته رشد قیمت خوبی را تجربه و کنند و دو سه روزی را به صف خرید بگذرانند.

 

در هفته پیش رو

هفته آتی در حالی آغاز خواهد شد که گزارش‌های یک ماهه شرکت‌ها همچنان درحال افزوده شدن به تارنمای کدال هستند. انتظار می‌رود این گزارش‌ها که تاکنون تعداد زیادی از آنها نیز منتشر شده‌اند، تا حدودی نقشی سازنده در روند معاملات هفته اتی بازی کنند. در این میان بازارهای جهانی نیز پارامتر مهمی هستند که در صورت ثبات شرایط سیاسی در داخل و خارج از کشور، به دلیل اتخاذ سیاست‌های حمایتی در اقتصاد جهانی به خصوص در چین و آمریکا، می‌توانند در صورت رشد قیمت‌ها تاثیری مثبت بر سهم های دلاری به خصوص پالایشی‌ها بگذارند. معاملات در نمادهای فلزات اساسی نیز که بیش از هر چیز در گرو اخبار فروش محصولات در بازارهای جهانی است هم عامل مهمی است که در صورت بهبود اوضاع می‌تواند نمادهای این گروه را سبزپوش کند.