۰ نفر

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

تعیین تکلیف افزایش نرخ سیمان تا آخر بهمن/ یک موسسه مالی معتبر در حال بررسی است

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۵
کد خبر: 331128
تعیین تکلیف افزایش نرخ سیمان تا آخر بهمن/ یک موسسه مالی معتبر در حال بررسی است

عبدالرضا شیخان: اکنون بالا رفتن قیمت‌های تمام شده تولید برای محصول سیمان، جوابگوی کارخانجات نبوده و نیازمند افزایش نرخ است؛ براین اساس، یک موسسه مالی معتبر در حال بررسی این موضوع بوده و قرار است نتیجه آن را تا آخر بهمن به دست انجمن برساند.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ طی چند روز اخیر، سهام شرکت‌های سیمانی در بورس و فرابورس مورد اقبال سهامداران قرار گرفته است به طوریکه شاهد رشد چند درصدی سهام این محصول هستیم؛ به زعم برخی کارشناسان، این اتفاق به دنبال انتشار شایعه افزایش احتمالی نرخ سیمان در بازار رخ داده است. 

در این خصوص دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین تصریح کرد: اکنون بالا رفتن قیمت‌های تمام شده تولید برای محصول سیمان، جوابگوی کارخانجات نیست و این موضوع سبب کاهش تولید شده است؛ در این راستا، تعیین قیمت سیمان نیازمند کار کارشناسی و بررسی زیادی است. 

عبدالرضا شیخان، انجام بررسی‌ها برای افزایش نرخ این محصول را تایید کرد و گفت: در حال حاضر، یک موسسه مالی معتبر در حال بررسی این موضوع به طور مستند و مکتوب است تا به واکاوی قیمت تمام شده کنونی با توجه به افزایش قیمت‌های دلار و شرایط تحریمی بپردازد. 

او ادامه داد: بعد از این مرحله انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با مقامات ذی صلاح مذاکره می‌کند تا با هدف حداقلی حفظ شرایط موجود، بتوانیم این موضوع را به طور رسمی اعلام کنیم. البته طبق اعلام رسمی، قرار است این گزارش تا آخر بهمن به دست انجمن برسد. 

شیخان در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ احتمالی سبب افزایش تقاضا و رکود می شود یا خیر، گفت: سیمان کالای کشش‌پذیری نیست و افزایش نرخ آن تاثیری در مصرف این محصول یا رکود آن ندارد. سیمان، کالایی استراتژیک و به قولی خمیر مایه توسعه است. بنابراین نرخ سیمان به طور قطع عادلانه و مطابق با ضوابط قیمت تمام شده، تعیین خواهد شد، که این موضوع به نفع شرکت‌ها خواهد بود. 

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: آخرین افزایش نرخ سیمان در مرداد سال جاری اتفاق افتاد، که نسبت به سال 95 با 12 درصد رشد همراه بوده است. 

او در خصوص آخرین قیمت سیمان که توسط امور ستادی مصوب انجمن و تایید سازمان حمایت اعلام شده است را اینطور اعلام کرد: قیمت سیمان تیپ فله 2، به ازای هر تن 134 هزار تومان بدون ارزش افزوده است که در صورت بسته بندی به طور پاکتی حدود 30 تومان به آن افزوده می‌شود.   

این مقام مسئول ضمن بررسی معاملات سیمان از ابتدای سال تاکنون توضیح داد: در سال جاری، حجم بازار سیمان از نظر داخلی و نیز صادراتی روندی مشابه سال 96 داشته است؛ هرچند که در شش ماه دوم مقداری شاهد افت و کوچک شدن این بازار در هر دو بخش (داخلی و صادراتی) بودیم. در نگاهی دیگر می‌توان گفت میزان تولید و تحویل سیمان در سال جاری نسبت به سال گذشته باحدود دو درصد کاهش مواجه بود. 

او نوسانات قیمت سیمان را تحت تاثیر شرایط ساخت و ساز دانست و بیان کرد: از سال 93 تا به امروز در دوران رکود ساخت و ساز هستیم به طوریکه پروژه‌ها همچنان غیرفعال هستند. بنابراین، زمانی قیمت سیمان رشد می‌کند که مصرف آن بالا برود؛ این شرایط در زمانی عملی می‌شود که دولت تصمیم بگیرد بافت‌های فرسوده، جاده‌ها و دیگر پروژه های عمرانی خود را به مرحله اجرا برساند. ترجیح انجمن، بر افزایش مصرف سیمان و به دنبال آن رشد قیمتش است. 

در مجموع، باید گفت با وجودیکه که معمولا شرکت‌ها (در شرایط نرمال)، سالی یک مرتبه افزایش نرخ دارند؛ اما در حال حاضر و به دلیل وجود شراط خاص اقتصادی، باید دید این اتفاق در نهایت عملی می‌شود یا خیر؟ هرچند همانطور که در بالا آمد، مسئولان مربوطه در حال تلاش برای عملی شدن این موضوع هستند.