۰ نفر

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار؛

ابزارهای مالی جدید در راه بورس/ بازار سرمایه بهترین مسیر برای هدایت نقدینگی به بخش مولد اقتصاد است

۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۸
کد خبر: 330261
ابزارهای مالی جدید در راه بورس/ بازار سرمایه بهترین مسیر برای هدایت نقدینگی به بخش مولد اقتصاد است

در سال ۹۷ مجموعه اخبار اقتصادی و متغیرهای اقتصادی به نفع بازار سرمایه بود. تغییرات نرخ ارز، سود آوری شرکت‌های صادرات محور را افزایش داد و بر اساس گزارش‌هایی که به عموم مردم اعلام شد، بیشتر شرکت‌ها رشدهای خوبی را تجربه کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا، در سال ۹۷ مجموعه اخبار اقتصادی و متغیرهای اقتصادی به نفع بازار سرمایه بود. تغییرات نرخ ارز، سود آوری شرکت‌های صادرات محور را افزایش داد و بر اساس گزارش‌هایی که به عموم مردم اعلام شد، بیشتر شرکت‌ها رشدهای خوبی را تجربه کردند.

سعید فلاح پور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان مطلب فوق، گفت: سال گذشته نوسانات اغلب متغیرهای اقتصادی به نفع بازار سرمایه تمام شد.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است به رغم وجود برخی مشکلات بین‌المللی، بازار سرمایه در بلندمدت راه خود را می رود و مشکلی نخواهد داشت. بازار سرمایه در حال حاضر به مهم ترین بازار مالی کشور بدل شده و مراجعه به این بازار از بخش های مختلف اقتصادی، افزایش دارد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان اینکه به خوبی مشخص است، بازار سرمایه اصلی ترین روش برای تامین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و بهترین مسیر هدایت نقدیگی به بخش مولد اقتصاد است، اضافه کرد: با توجه به  شرایط فعلی اقتصاد کلان کشور بهترین گزینه برای مدیریت حجم نقدینگی، بازار سرمایه است و مسوولین ارشد کشور نیز همواره به این موضوع تاکید کرده‌اند.

 

ابزارهای جدید در راهند

سعید فلاح پور با تاکید بر اینکه توسعه بازار سرمایه همواره رسالت سازمان بورس و اوراق بهادار است، گفت: قرارداد آتی روی سبد سهام، که یکی از مهمترین ابزارهای پوشش ریسک برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه به شمار می رود با تلاش گسترده راه اندازی شد و اکنون موضوع راه اندازی آپشن اختیار خرید و فروش روی سبد سهام در حال بررسی است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اوراق بیمه اتکایی نیز به زودی در بازار سرمایه معرفی می شود. اوراق وکالت نیز در حال طراحی و مسایل فقهی آن حل شده است.

وی با بیان اینکه امروز با همت سازمان بورس و اوراق بهادار تقریبا تمامی ابزارهای مالی مرسوم دنیا در دسترس سرمایه گذاران بازار سرمایه ایران است، افزود: در عین حال در حوزه توسعه ابزارهای مشتقه امکان توسعه بیشتر فراهم است.

سعید فلاح پور افزود: بحث فروش استقراضی هم اهمیت و کابرد زیادی دارد و انتظار می رود که به زودی به بازار معرفی شود.