۰ نفر

مصطفی امیدقائمی عنوان کرد؛

اقبال به بانکی‌ها در سایه اقدام موثر سازمان بورس/ انتظار رونق بازار در پایان سال ۹۷

۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱
کد خبر: 330237
اقبال به بانکی‌ها در سایه اقدام موثر سازمان بورس/ انتظار رونق بازار در پایان سال ۹۷

مصطفی امید قائمی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری اهداف، تحولات رونق ساز بازار سرمایه تا پایان سال را ناشی از عوامل مختلف داخلی و بین المللی دانست و نقش توافقات سیاسی بین المللی را در این میان پررنگ ارزیابی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا، مصطفی امیدقائمی گفت:بی شک متغیری مانند قیمت نفت و تغییرات مثبت قیمتی در این محصول تاثیر مستقیمی بر بازارها خواهد داشت. در این میان بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نیست. به ویژه این که بخش مهمی از شرکت های بورسی ما نفتی، پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت هستند.

وی با اشاره به امیدهای ایجاد شده در پی صعود نفت پس از ریزش های قیمتی و همچنین ثبات نسبی نرخ ارز خاطرنشان کرد: این امیدها پیش بینی سرمایه گذاران را نسبت به بازار مثبت کرده و موجب شده تا منابع سرمایه گذاران به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کند. می توان گفت که این امیدها در مجموع از افزایش سود شرکت ها به دلایل مختلفی همچون افزایش قیمت نفت و تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز در برخی صنایع ناشی شده است.

امیدقائمی حضور پررنگ حقیقی ها نسبت به حقوقی ها در بازار هفته گذشته را اتفاقی مثبت خواند و افزود: وجود اخباری مثبت در برخی صنایع سبب اقبال سهامداران حقیقی به بازار شده است که از این جمله می توان از تشکیل صف های خرید در صنایع بانکی، کالایی و خودرویی نام برد.

 

اقدامات بانک مرکزی در بازگشایی نمادهای بانکی مثبت بوده است

این کارشناس بازار سرمایه اقدامات بانک مرکزی در ایجاد جو مثبت در صنایعی مانند صنایع بانکی را موثر ارزیابی کرد و اظهار کرد: اتفاق خوبی که با همکاری بانک مرکزی و سازمان بورس افتاد این بود که سهام برخی بانک ها که برای طولانی مدت متوقف بوده با دستورالعملی از سوی سازمان بورس بازگشایی شد و نسبت به برگزاری مجامع آنها نیز اقدام شد.

وی خاطرنشان کرد: تسعیر دارایی های ارزی بانک ها نیز یکی دیگر از مباحثی بود که به سرعت به آن رسیدگی شد. پیش بینی می شود که دارایی های ارزی بانکها با این اقدام، تسعیر  شود و بانک ها بتوانند از این محل افزایش سرمایه های خوبی داشته باشند. این اخبار در نهایت به رونق سهام بانکی ها در بورس منجر شده است که می تواند به عنوان یک گروه مهم بورسی بر کل بازار نیز تاثیر مثبتی بگذارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهداف در ادامه؛ ماه شمار شدن سود بانکی را نیز عامل ایجاد رونق در بورس دانست و یادآور شد: اجرای سیاست های این چنینی در جذب منابع بانکی، سبب کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بانکها و سوق سرمایه در کوتاه مدت به سمت بازار سرمایه خواهد شد.

مصطفی امیدقائمی در خصوص دستورالعمل ارزی پتروشیمی ها و تاثیر آن بر سودآوری این شرکت بیان داشت: شرکت های پتروشیمی به نسبت ارزی که بتوانند در بازار آزاد بفروشند می توانند انتظار سودآوری از فعالیت های صادراتی خود را داشته باشند.

 

تحولات کنونی بازارهای جهانی چگونه است؟

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهداف در تشریح روند فعلی مسائل اقتصاد جهانی و تاثیر آن بر بازار سرمایه ایران گفت: بعد از جنگ تجاری آمریکا و چین، اکنون جنگ تجاری بین اتحادیه اروپا به وجود آمده است. البته درباره جنگ تجاری بین آمریکا و چین به دلیل جلساتی که انجام شده و در حال پیگیری است خوشبینی هایی وجود دارد. توافق این دو قدرت اقتصادی باعث خواهد شد تا قیمت کامودیتی ها و محصولات پایه در دنیا افزایش پیدا کند و به تبع آن بر بازار سرمایه کشور ما نیز تاثیر بگذارد.

وی روند آتی بازار سرمایه را به عوامل مختلفی نسبت داد و در این خصوص بیان داشت : شکل گیری روندها در بازارهای جهانی و در بازار سرمایه کشور ما به میزان زیادی به تغییرات قیمت نفت وابسته است. همچنین تغییرات قیمتی سایر کامودیتی ها نیز بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از سویی در حال حاضر مسائل سیاسی به شدت بر تحولات اقتصادی سایه انداخته است. بر این اساس هر گونه توافق سیاسی بین قدرت های درگیر در جنگ های تجاری به خصوص توافق بین آمریکا و چین می تواند روند قیمت کامودیتی ها را در جهان افزایشی کند.در حالی که اگر این توافق حاصل نشود، روند افزایشی قیمت محصولات پایه و کامودیتی ها نیز متوقف خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با وجود انتظارها برای ایجاد توافقات بین المللی در جنگ های تجاری، ذکر این نکته ضروری است که محصولات پایه از رشد خود باز مانده اند و دیر یا زود قیمت آن ها از اعداد فعلی تجاوز خواهد کرد و به سمت افزایشی شدن روندها پیش خواهد رفت و به تبع آن نیز رونق را در بازارها شاهد خواهیم بود.

تحلیل‌ها در انتظار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها

این مقام مسئول در خصوص تأثیر گزارش های ۹ ماهه بر تصمیم گیری سهامداران گفت: اکنون فعالان بازار سرمایه برای تصمیم سازی های خود در انتظار گزارش های عملکرد ۹ ماهه شرکت ها هستند که به نظر می رسد این گزارش ها حاوی اطلاعات خوب و امیدبخشی باشند و تحلیل ها و حرکت های بازار را برای سه ماهه پایان سال ۹۷ شکل دهند و رونق را برای پایان سال در پی داشته باشند.