۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

«خساپا» افزایش نرخ گرفت/ توقف «وامید» در پی دعوی قضایی

۲۲ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۳۴
کد خبر: 328676
«خساپا» افزایش نرخ گرفت/ توقف «وامید» در پی دعوی قضایی

در نخستین روز هفته و همزمان با رشد کم رمق شاخص هشت نماد متوقف، یک نماد تعلیق و 9 نماد بازگشایی شدند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ در پایان معاملات امروز شاخص بورس تهران توانست با رشدی 100 واحدی روز خود را به پایان ببرد و به سطح 165 هزار و 194 هزار واحد دست یابد. در این روز پبام‌های ناظران بورس و فرابورس تعداد توقف‌ها را به هشت عدد رساند. همچنین در این روز شاهد تعلیق «خودرو» و بازگشایی 9 نماد دیگر بودیم. از میان توقف‌های یاد شده «خساپا» به شفاف سازی در خصوص افزایش نرخ دریافت شده پرداخت و اعلام کرد که نرخ محصولات شرکت از 30 تا 70 درصد افزایش یافته است. در این روز «خموتور» نیز متوقف شد تا از افزایش نرخ 30 درصدی محصولات خبر دهد. در مجموع امروز روز پر خبری برای نمادهای پگروه خودرویی بود. امروز دو نماد بورسی «خمهر» و «چکارن» نیز به دلیل نوسان بیش از 50 درصد قیمت متوقف شدند. «وامید» نیز به ارائه توضیحات در خصوص دعوی حقوقی بر سر سود پرداخت نشده در سال‌های 95 و 94 پرداخت.

افزایش نرخ «خساپا» قطعی شد: مهمترین توقف صورت گرفته طی روز جاری به نماد معاملاتی شرکت گروه خودرو سازری سایپا (خساپا) تعلق داشت. دلیل این توقف اعلام نرخ جدید محصولات شرکت، بر اساس مجوز جدید سازمان حمایت مصرف کننده گان و تولید کنندگان بود. بر  این اساس شرکت اعلام کرده است که قیمت خودروهای تولیدی این شرکت از 30 تا 70 درصد افزایش پیدا می‌کند. بر این مبنا محصولات خانواده پراید 30 درصد و انواع سراتو تولیدی شرکت تا 70 درصد افزایش قیمت خواهندداشت. «خساپا» اعلام کرده است به دلیل متنوع بودن محصولات نرخ میانگین قبلی فروش محصولات و همچنین نرخ های جدید فروش محصولات به صورت میانگین محاسبه و دراطلاعیه ثبت است . در خصوص خودروهایی که مشمول قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان هستند، این افزایش قیمت‌ برای خودروهای تعهد شده از تاریخ یکم شهریور تا 30 آذر اعمال می شود. برای تعهدات بعدی براساس 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار منظور خواهد شد که متعاقباً فهرست قیمتی آن ارائه خواهد شد. اما در خصوص خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نیستند، از تاریخ یکم شهریور ماه سال جاری افزایش قیمت براساس پنج درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار اعمال خواهد شد .

افزایش نرخ «خموتور» را متوقف کرد: نماد معاملاتی (خموتور) متعلق به شرکت موتور سازان تراکتورسازی ایران با توجه به لزوم اطلاع رسانی در خصوص افزایش نرخ اعمال شده بر محصولات شرکت متوقف شد. شرکت اعلام کرده که به موجب مجوز صادره از سوی هیات مدیره شرکت و باعنایت به افزایش نرخ مواد اولیه و قطعات مصرفی و تاثیر آن بر بهای تمام شده، نرخ های فروش محصولات این شرکت به میزان 30 درصد افزایش یافته است.

«وامید» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) دیگر نماد متوقف شده طی روز جاری بود. دلیل توقف این شرکت لزوم شفاف سازی در خصوص مطالبه اصل سود سهام سالهای مالی منتهی به 1394 و 1395 از شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید به انضمام خسارت تاخیر تادیه از زمان دادرسی و خسارت دادرسی، بوده است. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که پرداخت سود سال 94 به مبلغ 233 میلیارد تومان و سال 95 به مبلغ 133 میلیارد تومان خسارت تاخیر تادیه باقیمانده سود سال 94 از تاریخ مطالبه دین و سود سال 95 از تاریخ ثبت تقاضا و مطالبه در کمیته سازش تا هنگام پرداخت و بر اساس شاخص اعلامی بانک مرکزی و پرداخت خسارت دادرسی خواهد بود. گفتنی است طرفین این دعوا صندوق بازنشستگی ، وظیفه ، ازکارافتادگی و پس انداز کارکنان بانکهای ملی هستند.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13971022