۰ نفر

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل تشریح کرد؛

جزییات تاسیس بورس بین‌الملل در مناطق آزاد

۲۲ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۲۰
کد خبر: 328615
جزییات تاسیس بورس بین‌الملل در مناطق آزاد

شواهد حاکی از آن است که تاسیس بورس بین الملل گام‌های نهایی برای اجرا شدن را طی می کند. در این خصوص بهادر بیژنی به مراحل طی شده تاکنون اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری شاهد تصویب آئین نامه تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد توسط هیئت دولت باشیم. وی همچنین در خصوص جزییات فعالیت این بورس نیز توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا، زمزمه تاسیس بورس بین الملل در بازار سرمایه ایران از مدت ها پیش مطرح شد. فعالیت این بورس که به منظور گسترش فعالیت بازار سهام در مناطق آزاد و حضور کشور های دیگر در ایران است، می تواند به عنوان یک منبع ارز آوری مهم برای کشور به شمار رود. طی روزهای اخیر، مرتضی بانک ، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی خبر داد که بورس بین الملل در یک قدمی تاسیس قرار دارد. بر  اساس گفته های این مقام مسئول، آئین نامه تشکیل «بورس بین الملل» به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع داده شده و پس از آن، برای تصویب نهایی به هیات دولت می رود.

بهادر بیژنی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل ، طی گفت و گویی در خصوص جزییات اجرایی شدن این طرح سوالاتی را مطرح کرد.

بیژنی در ابتدا بیان کرد: بحث تاسیس و فعالیت بورس در مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایران در اجرای ماده ۲۹ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ایران در حال آماده سازی است.

وی در خصوص مراحل طی شده نیز این چنین گفت: در پانصدو چهاردهمین جلسه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۶ اردیبهشت سال جاری طرح تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد بررسی ، و مورد تایید این شورا قرار گرفت.

بیژنی افزود: بعد از تایید هیئت مدیره سازمان بورس، این طرح برای بررسی بیشتر به شورای عالی بورس ارجاع داده شد. در این شورا نیز طی دو مرحله بررسی آن به پایان رسید. شورای عالی بورس در تاریخ ۲۲ خرداد سال ۹۷، این طرح را بررسی و نظرات اعضا را اخذ کرد و در تاریخ ۱۱ تیرماه این آیین نامه به تصویب شورای عالی بورس رسید.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل با اعلام اینکه این آیین نامه هم اکنون در هیئت دولت است، گفت: کمیسیون اقتصادی دولت این روزها در حال بررسی زوایای محتلف تشکیل بورس بین الملل است و کارهای مطالعاتی در این زمینه ، توسط این کمیسیون انجام می گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از مراحل به اجرا رسیدن این طرح تاکنون طی شده است، به نظر می رسد تا پایان سال شاهد تصویب نهایی این آیین نامه در هیئت وزیران باشیم.

 

درخواست تاسیس بورس کجا می رود؟

بیژنی همچنین گفت: تصویب نهایی این آئین نامه ، شرایطی را فراهم می کند تا متقاضیان درخواست تاسیس بورس ، درخواست های خود را به صورت کتبی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهند . سازمان نیز بر اساس مهلت تعیین شده در آئین نامه بررسی های اولیه را انجام می دهد و در دو حالت یا پیشنهاد صدور مجوز تاسیس را به شورای عالی بورس ارسال میکند، یا عدم پذیرش درخواست را اعلام می کند.

این مقام مسئول افزود: این درخواست به چند حالت می تواند به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شود. درخواست میتواند توسط عده ای از سهامداران کشورهای دیگر ارائه شود، یا تلفیقی از سرمایه گذاران خارجی و ایرانی در کنار یکدیگر باشد.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل در خصوص شرایط تشکیل بورس بین الملل نیز گفت: در آئین نامه پیشنهادی آمده است که سرمایه تشکیل بورس باید صرفا ارزی باشد. در خصوص سقف مالکیت سهامداران خارجی و ایرانی و حداکثر سهامداری هر گروه نیز،  شورای عالی پس از تاسیس بورس تصمیم گیری می کند.

 

مزایای تشکیل بورس بین الملل

وی همچنین در خصوص مزایای تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد تجاری-صنعتی بیان کرد: اجرای چنین طرحی با مزایای بسیاری برای اقتصاد و بازار سرمایه همراه است. تشکیل چنین بورسی می تواند گام مهمی در راستای بین المللی شدن بازار سرمایه ایران باشد. همچنین این موضوع می تواند یکسان سازی مقررات و استانداردها و پذیرش همزمان اوراق بهادار و کالا را به همراه داشته باشد.

بیژنی اشاره کرد: از سوی دیگر تاسیس بورس بین الملل به افزایش سطح استانداردها و رویدادهای اجرایی کمک می کند و باعث می شود بازار سرمایه ایران فعال تر، منصفانه تر و شفاف تر از قبل شود. همچنین می تواند سطوح رقابتی را ارتقا دهد و میان بورس ها رقابت سازنده ایجاد کند.

 

تدابیر اتخاذی برای تبادلات بانکی

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل در بخش دیگر این گفتگو در پاسخ به سوالی در خصوص تبادلات بانکی این بورس ها گفت: جزییات این موضوع در آئین نامه پیشنهادی ارائه نشده و اتخاذ تصمیم نهایی به نظر سازمان بورس و شورای عالی موکول شده است.

وی همچنین در این رابطه افزود: در آیین نامه به این موضوع اشاره شده که وجود یک نهاد متولی (کاستودین) برای تاسیس بورس بین الملل الزامی است. با توجه به اینکه معمولا نهاد متولی بزرگ در دنیا، بانک ها هستند باید منتظر حضور این گروهها باشیم.

بیژنی در ادامه گفت: ضمن تاکید به ورود نهادهای متولی بین المللی، این امکان نیز وجود دارد تدابیری اتخاذ شود تا شاهد اتصال نهاد متولی ایران ( شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه) به شرکت های سپرده گذاری دیگر کشورها باشیم.

وی در پایان بیان کرد: در خصوص بانک ها نیز، درست است که در شرایط تحریمی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، اما همچنان بسیاری از بانک های ایرانی در کشور های خارجی در حال فعالیت هستند. همچنین سرمایه گذار خارجی نیز می تواند نقدینگی خود را به سمت بورس هدایت کند و این نکته امیدوار کننده ای برای حل این چالش هاست.