۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد شاخص بورس درپی اقبال به گروه‌های دلاری/ مهاجرت نقدینگی، نمادهای بانکی را صف فروش کرد

۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 327688
رشد شاخص بورس درپی اقبال به گروه‌های دلاری/ مهاجرت نقدینگی، نمادهای بانکی را صف فروش کرد

شاخص بورس تهران امروز هم خوش درخشید و توانست با رشدی یک هزار و 643 واحدی خود را به سطح 163 هزار و 967 واحد برساند. این رشد که بیش از هرچیز ناشی از از بازگشت سرمایه گذاران به سهم‌های دلاری بازار نظیر پالایشی‌ها و نمادهای تولید کننده محصولات پتروشیمی بود پس از آن صورت گرفته که رشد قیمت نفت و اخبار مثبتی که بازارهای را به پیش راند توانست طی چند روز اخیر از ترس و بدبینی فعالان بازار بر این گروه‌ها بکاهد و حتی آنها را مجاب به بازگشت در نمادهای سنگین وزنی همچون «فولاد» و «شپنا» کند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات بازار سهام امروز در حالی آغاز شد که نمادهای مستقر در گروه‌های پتروپالایشی و فلزی – معدنی تحت تاثیر خوشبینی در بازارهای جهانی و انتقال بخشی از نقدینگی موجود در نمادهای بانکی و خودرویی مجالی برای بازگشت قیمت از کف‌های ساخته شده یافتند و توانستند نقشی سبز بر حرکت امروز نماگر اصلی بازار ایفا کنند. این نمادها که در ماه‌های گذشته تحت تاثیر کاهش قیمت کامادیتی‌هایی نظیر نفت، محصولات فلزی و پتروشیمی و اثر مضاعف تحریم‌های آمریکا، با افت قابل توجهی مواجه شده بودند؛ به دلیل اخبار منفی که در مورد عملکرد این نمادها به دلیل ارائه تخفیف‌های قابل توجه به مشتریان و به طبع نگرانی در مورد کاهش مقدار و ارزش فروش به گوش می‌رسید مجالی برای افزایش قیمت پیدا نمی کردند، در این روزها با اقبال معامله گران رو به رو شوند و بخشی از ریزش‌های اخیر خود را جبران کنند.

 

روز سیاه گروه بانکی در پی داغ شدن معاملات در سایر گروه‌ها

معاملات گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری که هفته‌های گذشته را به واسطه اخبار و شایعه‌ها در مورد تعیین و تکلیف تراز ارزی، همچنین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و معافیت پنج ساله مالیاتی که از این بابت شامل حال نمادهای مستقر در این گروه می‌شد با افزایش قیمت مواجه شده بودند، امروز طی یک سقوط آزاد معنی‌دار جای صف‌های خرید چند روز گذشته را به صف فروش دادند. شدت این صف‌ها به حدی بود که در ساعاتی از روز نمادهای «وتجارت»، «وبملت» و «وبصادر» به ترتیب عرضه‌های 47، 30 و 12 میلیونی داشتند. همین امر سبب شد تا گروه بانکی که در بیشتر روزهای گذشته جایگاه اول را از لحاظ افزایش قیمت داشت در این روز جز منفی ترین گروه‌های بازار باشد. به نظر می‌رسد که این خروج یکباره از نمادهای بانکی را بتوان ناشی از عواملی همچون جذاب‌تر شدن نمادهای پالایشی، فلزی – معدنی و رشد مناسب سهم‌های بانکی در زمان افت سایر گروه‌ها دانست. بر این اساس طی روز جاری بانکی‌ها با تبادل یک میلیارد و 46 میلیون سهم به ارزش معاملات 173 میلیارد تومان در رتبه اول در ارزش معاملات قرار گرفتند که حاکی از خروح حجم عظیمی از نقدینگی در این گروه است.

 

حال خوب پالایشی‌ها/ چگونه افزایش بهای جهانی نفت جانی تازه به گروه فرآورده‌های نفتی دمید؟

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی که متشکل از شرکت‌های پالایشی و تولید کننده روانکار هستند امروز را برخلاف بانکی‌ها سبز سپری کردند. این نمادها که بیش از هر چیز از قیمت جهانی نفت و نرخ «کرک اسپرد» که وابسته به قیمت نفت است تاثیر می‌پذیرند، پس از آن که قیمت طلای سیاه تحت تاثیر کاهش 500 هزار بشکه‌ای تولید عربستان و اخبار مثبتی که فدرال رزرو به بازار مخابره کردند، از سطح 50 دلار بازگشت و رفته رفته به تا روز جاری به سطح 58 دار رسید؛ توانست نمادهای پالایشی و تولید کننده روانکار را با افزایش قیمت رو به رو کند. 

 

روشن‌تر شدن چشم انداز فلزی - معدنی‌ها

نمادهای گروه استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی که همواره تحت تاثیر قیمت جهانی محصولات تولیدی‌شان قرار دارند امروز را در حای پشت سر می‌گذارند که همبستگی منفی شاخص دلار با قیمت محصولات این شرکت‌ها این روزها به نفت قیمت فلزات و کانه‌های معدنی در بازارهای جهانی تمام می‌شود. شاخص دلار که بر اساس ارزش شش ارز قدرتمند در مقابل دلار امریکا محاسبه می‌شود در آغارین روزهای سال نو میلادی، بعد از ماه‌ها نوسان در سطح 97 واحد این شاخص ، مسیری کاهشی پیش گرفته و این روزها تا سطح 95.83 افت کرده است. همین امر موجب شده تا قیمت فلزات اساسی و مکانه‌های معدنی در بازار جهانی با اقبال خریداران رو به رو شود و قیمت سهام این گروه‌ها را در بازار سهام کشور افزایش دهد.

 

حال و روز سرخ گروه خودرویی

گروه خودرو و ساخت قطعات دیگر صنعتی بود که امروز در بیشتر نمادهای تاثیر گذار آن با افت قیمت مواجه شد. نمادهای مستقر در این صنعت که در چند ماه گذشته تحت تاثیر حواشی و شایعات پیرامون افزایش نرخ محصولات، مورد توجه بازار واقع شده بود در این روز به جز در چند نماد معدود با در سایر نمادها با افت قیمت مواجه شد. این گروه که پس از گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در رتبه دوم ارزش معاملات در روز جاری بود امروز را در حالی به پایان برد که حجم معاملات 36 میلیارد و 216 میلیون سهمی آن  ارزشی بالغ بر 70 میلیارد تومان را برای داد و ستد‌های این گروه رقم زده است.

 

آمار و ارقام بازار

در هجدهمین روز از دی ماه شاخص بورس تهران توانست به مسیر رو به رشد خود که در روزهای قبل با شیبی کمتر برقرار بود، ادامه دهد و با افزایشی هزار و 643 واحدی، در سطح 163 هزار و 967 واحد برسد که حاکی از رشد ناچیز یک  درصدی در مهم ترین نماگر بازار سرمایه است. این افزایش که در روزجاری از سوی بسیاری از نمادهای کوچکتر بازار همراهی شد، باعث شد تا شاخص هموزن افزایشی 149 واحدی را به ثبت برساند. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 451 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 659 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 173 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «پارس»، «فولاد» و «شپنا» داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که همچون شاخص بورس با افزایشی مواجه شد. این شاخص که طی روز جاری رشدی 13.51 واحدی را تجربه کرد، بیشترین تاثیر منفی را از «ذوب» و بیشترین اثر مثبت را از «زاگرس» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 347 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر 667 میلیون سهم بود.