۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

توقف «کشرق» در پی افزایش قیمت پایه کنسانتره ذغال‌سنگ/ «بموتو» پس از بازگشایی با افزایش قیمت 10 درصدی رو به رو شد

۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۴۶
کد خبر: 327210
توقف «کشرق» در پی افزایش قیمت پایه کنسانتره ذغال‌سنگ/ «بموتو» پس از بازگشایی با افزایش قیمت 10 درصدی رو به رو شد

در روز رشد کم رمق شاخص‌های بورس و فرابورس، از تعداد توقف‌ها نیز به شدت کاسته شد به طوریکه در این روز تنها یک نماد متوقف و هشت نماد بازگشایی شدند، همچنین یک نماد نیز به دلیل رعایت نکردن الزامات دستورالعمل پذیرش در بورس تعلیق شد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ شاخص بورس تهران امروز را نیز همانند چند روز گذشته با رشدی اندک به پایان برد. در این روز رشد شاخص از 168 واحد فراتر نرفت و اصلی ترین نماگر بازار سهام نتوانست جایگاهی بهتر از سطح 161 هزار و 275 واحد را کسب کند. نمادهای «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر» بیشترین سهم را بر رشد امروز شاخص داشتند. هم زمان با این رشد، هشت نماد بازگشایی یک نماد تعلیق و یک نماد هم متوقف شدند. در این روز تنها شاهد یک شفاف سازی به دلیل افزایش قیمت پایه کنسانتره ذغال سنگ در فرابورس بودیم که متعلق به نماد «کشرق» بود.

 در روز جاری تنها نماد تعلیق شده به شرکت صنایع کاغذ سازی کاوه (چکاوه) تعلق داشت. دلیل توقف این نماد عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران توسط شرکت، عنوان شده است.

در میان نمادهای بازگشایی شده در روز جاری «کحافظ» بیشترین افت قیمت را داشت؛ این نماد که از طریق حراج مجدد بازگشایی شد امروز پس از شروع معاملات پنج درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 552 تومان و 9 ریال رسید.

البته این تنها بازگشایی مهم بورس نبود. دیگر نمادی که بازگشایی آن از اهمیت بسیاری برخوردار بود نماد معاملات «بموتو» متعلق به شرکت متوژن است. این نماد امروز در حالی به تابلوی معاملات بازگشت که پس از شروع عماملات توانست طی رشدی 10 درصدی به قیمت 600 تومان دست یابد. معاملات این نماد امروز در حالی پایان یافت که قیمت پایانی آن به سطح 597 تومان و هشت ریال رسید.

افزایش قیمت دلیل توقف «کشرق»: نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود (کشرق) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص احتمال افزایش قیمت پایه ذغالسنگ کنسانتره، متوقف شد.  بنا بر آنچه که شرکت منتشر کرده طبق توافقات اولیه  مقرر شد قیمت پایه زغالسنگ کنستانتره بر مبنای 26.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا محاسبه شود که این امر در افزایش قیمت زغالسنگ خام در بازار اثر گذار است. براساس شرایط حاکم در صنعت زغال سنگ در صورت تایید این نحوه محاسبه توسط ذوب آهن اصفهان و انجمن زغالسنگ ایران و مشخص شدن سایر شرایط قراردادها (پاداش و جرائم) و انعقاد قرارداد با واحدهای زغالشویی اثرات آن برای زغالسنگ خام هم اعمال می شود که در حال حاضر در خصوص نحوه اعمال پاداش و جرائم در حال رایزنی است.

 خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13971016