۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

انتشار اوراق توسط «ستران»/ ابهام در نرخ محاسبه خدمات «بفجر» و «مبین» را متوقف کرد

۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۴۲
کد خبر: 326940
انتشار اوراق توسط «ستران»/ ابهام در نرخ محاسبه خدمات «بفجر» و «مبین» را متوقف کرد

در آغازین روز هفته و همزمان با رشد اندک شاخص بورس، تهران 9 نماد متوقف وشش نماد بازگشایی شدند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته توانست با رشدی 208 واحدی برای چندمین بار در ماه‌های اخیر وارد کانال 161 هزار واحدی شود. نماگر اصلی بازار سهام که هم اکنون در سطح 161 هزار و 107 واحد قرار دارد، بیشترین تاثیر را از نمادهای «شپنا»، «فملی» و «شبندر» پذیرفته است. همزمان با رشد ناچیز شاخص در روز جاری پیام های ناظران بورس و فرابورس منجر به توقف 9 نماد و بازگشایی شش نماد دیگر شدند. در این روز بیشتر توقف‌ها ناشی از شفاف سازی بودند که در این میان هفت نماد به علت شفاف سازی متوقف شدند و تنها دو نماد «خوساز» که جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و «کایتا» دلیلی به جز شفاف سازی داشتند. در روزی که گذشت «ستران» خبر از  انتشار اوراق سلف موازی به مبلغ 50میلیارد تومان داد، «غشاذر» الام کرد که دعوای حقوقی بر سر یک ملک به نفع این شرکت تمام شده و دو شرکت «بفجر» و «مبین» بنا به درخواست خودشان و به دلیل ابهامات و تفاسیر متفاوت درخصوص فرمول محاسبه نرخ سرویس‌های جانبی و دستور العمل شورای رقابت متوقف شدند.

انتشار اوراق سلف موازی «ستران» را متوقف کرد: نماد معاملاتی شرکت سیمان تهران (ستران) به دلیل افشای اطلاعات در خصوص انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، متوقف شد. بنا بر آنچه که شرکت در تارنمای کدال اعلام کرده است،  به منظور تکمیل، تغییر فیلتراسیون واحد شش و بازسازی ماشین آلات خطوط تولید اقدام به انتشار اوراق سلف موازی به ارزش 50 میلیارد تومان کرده است. اوراق یاد شده مدت یکساله داشته و سالانه سودی بالغ بر حداقل 19.5 و حداکثر 24 درصد خواهند داشت. همچنین مقرر شده تا نحوه بازپرداخت اوراق به صورت یکجا باشد.

«کی بی سی» و فروش 29 میلیارد تومانی: نماد معاملاتی شرکت کی بی سی (کی‌بی‌سی) به دلیل لزوم ارائه اطلاعات در خصوص صدور فاکتور فروش به مبلغ 29 میلیارد تومان، متوقف شد.  با توجه به اطلاع رسانی قبلی در خصوص برنامه شرکت به منظور تامین بخشی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز هیات امناء صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وابسته به وزارت بهداشت شرکت اعلام کرده است که بخشی از ملزومات مصرفی مورد نیاز هیات امنا شامل انواع نخ جراحی بمبلغ 29 میلیارد و 500 میلیون تومان وارد و برای آن هیات فاکتور شد. لذا مراتب جهت اطلاع سهامداران محترم ایفاد می‌شود. همچنین با عنایت به مراتب فوق الذکر باستحضار میرساند مبلغ فروش برآوردی این شرکت برای سال مالی 1397 مطابق با آخرین اطلاعیه و گزارش تفسیری منعکس شده به بازار در خصوص برآورد فروش به مبلغ 145 میلیارد تومان برای کل سال 97 تغییری نخواهد کرد.

صدور سند به نام «غشاذر»: نماد معاملاتی (غشاذر) متعلق به شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی به علت ابطال سند مالکیت زمین شرکت، متوقف شد. طرف دعوای این مشکل اشخاص حقیقی هستند و نتیجه آن منتهی به اعاده سندهای ابطال شده زمین شرکت و صدور سند جدید تک برگی تجمیعی بنام این شرکت شده است. ادعای معارضین عبارت بود از خلع ید و قلع و قمع 34 هزار و 500 متر مربع از اراضی مورد ادعای که نهایتاً با استناد این شرکت به ماده ‌ای از قانون نحوه تملک عراضی قرار توقف عملیات اجرایی صادر و تبدیل به وجه کارشناسی اراضی انجام شد. پس از این رویداد مبلغ کارشناسی یاد شده درسال 1396 پرداخت و موضوع خلع ید و قلع و قمع به کلی منتفی شد.

ابهام در نحوه محاسبه پرداخت سود خدمات دونماد بورسی را متوقف کرد: نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین (مبین) و پتروشیمی فجر (بفجر) به علت انچه که از سوی این شرکت‌ها ابهامات و تفاسیر متفاوت درخصوص فرمول محاسبه نرخ سرویس‌های جانبی و دستور العمل شورای رقابت عنوان شده است، متوقف شدند. بنا بر اعلام این دو شرکت از آنجا که روشن نبودن موارد یاد شده می‌تواند تاثیرات با اهمیتی بر روند سود سازی شرکت‌ها و در نتیجه نوسان قیمت سهام ان دور نماد داشته باشد از این روز شرکت‌های یاد شده در خواست کرده‌اند تا معاملات این نمادها تا زمانی که ابهامات و تفاسیر موجود به طور کامل برطرف نشده‌اند، به منظور جلوگری از متضرر شدن سهامداران متوقف شوند.

«فاراک» و برگزاری یک مزایده: نماد معاملاتی شرکت ماشین سازی اراک (فاراک) با توجه به لزوم ارائه توضیحات در خصوص مزایدهاملاک در جریان ساخت (پروژه مسکونی بابلسر) متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که بنا بر مصوبه مجمع عمومی شرکت مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت پروژه ساختمانی بابلسر، هیئت مدیره شرکت مذاکراتی را با شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان در خصوص فروش آن به عمل آورد که منجر به انعقاد تفاهم نامه تعهد فروش زمین و مستحدثات شده است. از این رو به منظور رعایت مقررات مربوطه شرکت مبادرت به انتشار آگهی با قیمت پایه کارشناسی به مبلغ 51 میلیارد و 700 میلیون تومان ریال کرده است . پس از بازگشایی پاکات و در صورتی که متقاضی خرید پیشنهادی بالاتر از قیمت کارشناسی ارائه نماید به برنده مزایده واگذار و در غیر این صورت مطابق تفاهم نامه به شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان با قیمت پایه کارشناسی فروخته خواهد شد .

«ثتران» متوقف شد: دیگر نماد متوقف شده طی روز جاری (ثتران) متعلق به شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران بود. این نماد به به منظور شفاف سازی در خصوص برگزاری مزایده فروش زمین شهریار متوقف شده بود اعلام کرده است که در تاریخ 23 دی ماه سال جاری اقدام به برگزاری مزایده فروش هشت قطعه ملک مزوعی حدود 95 هکتار موصوف به زمین شهریار خواهد کرد.


 خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13971015