۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد شاخص بورس در پی بهبود قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی/ مسیر بانکی‌ها پس از یک هفته تغییر کرد

۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 326898
رشد شاخص بورس در پی بهبود قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی/ مسیر بانکی‌ها پس از یک هفته تغییر کرد

بازار سهام نخستین روز هفته را در حالی آغاز کرد که نماگر اصلی بازار تحت تاثیر عواملی همچون افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و بهبود نسبی چشم انداز وضعیت محصولات پتروشیمی بازارهای جهانی با افزایش رو به رو شد. دراین روز اگرچه عملکرد قیمتی نمادهای بانکی، خودرویی و کوچکترها چنگی به دل نمی‌زد اما نمادهای پتروپالایشی در واکنش به 58 دلاری شدن هر بشکه نفت برنت توانستند با رشد خوبی مواجه شوند و اندکی از افت خود در روزهای گذشته را جبران کنند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات تالار حافظ امروز در شرایطی آغاز شد که تعطیلات آخر هفته در دو روز اخیر با نوسان‌های قابل توجه در بازارهای جهانی مقارن بود، همین امر باعث شد تا داد و ستدهای روز جاری تاثیر به سزایی از حرکت پر فراز و نشیب قیمت‌های جهانی بپذیرد و نمادهای پتروپالایشی که روزهای اخیر را با افت سپری کرده بودند، امروز روی خوش به سهامداران خود نشان بدهند.

قضیه از این قرار بود که در پی وعده فدرال رزرو در خصوص کاهش دو نوبتی نرخ بهره در اقتصاد آمریکا و ترس بازار از مناقشات تجاری که دولت ترامپ با اغلب شرکای مهم خود در دو سوی سواحل این کشور به پا کرده است سبب شد تا چشم انداز رشد اقتصادی با تیرگی مواجه شود و به تبع آن خدشه‌ای جدی به خوشبینی سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی آمریکا و جهان وارد شود. کاهش قیمت نفت که در ابتدا با دلایلی نظیر پیشخور شدن خروج ایران از بازارهای جهانی توجیه می‌شد در ادامه به دلیل عواملی نظیر افت احتمالی تقاضا در سال 2019 از سوی مصرف کنندگان عمده‌ای نظیر چین و آمریکا سرعت بیشتری به خود گرفت و قیمت طلای سیاه را تا سطح 50 دلار به ازای هر بشکه نفت برنت کاهش داد. همین امر موجب شد تا شاخص‌های عمده در بازارهای جهانی نظیر اس اند پی 500 و داو جونز با ریزش‌های چشمگیری را تجربه کنند که آخرین دور از آن در همین پنجشنبه اخیر رخ داد. اما در روز گذشته ورق برگشت و اعلام خبر تعدیل سیاست‌های کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو به یکباره تمامی شاخص‌ها و قیمت‌های مهم در بازارهای جهانی را افزایش داد.

 

آغاز سبز پتروپالایشی‌ها در اولین روز هفته

عوامل یاد شده در جهش قیمت نفت بازارهای جهانی سبب شد تا امروز شاهد سبزپوشی بیشتر نمادهای پالایشی و پتروشیمی باشیم؛ سبزپوشی که اگرچه حاکی از چیده شدن صف‌های خرید در این نمادها نبود اما به وضوح خبر از تاثیر پذیری این نمادها از آینده قیمت در بازارهای جهانی می‌داد. به هر روی در این روز حجم معاملات در گروه فرآورده‌های نفت بالغ بر 20 میلیون سهم و ارزش معاملات رقمی در حدود 14 میلیارد و 600 میلیون تومان بود که کاهشی جدی را نسبت به روز قبل از خود نشان می‌دهد. در گروه محصولات شیمیایی که در بردارنده نمادهای صنعت پتروشیمی است هم وضعیت خیلی بهتر از گروه پالایشی‌ها نبود. در این روز معاملات گروه یاد شده ارزشی بالغ بر 27 میلیارد و 500 میلیون تومان داشت که ناشی از تبادل 57 میلیون سهم در این گروه بود.

 

چرخش بانکی‌ها از دور برگردان صعود 

آغاز به کار هفته جاری با افت قیمت در نمادهای صنعت بانکداری همراه شد. این نمادها که ماه‌های گذشته را با اخبار و شایعات تسعیر ارز و افزایش سرمایه پیش روی بعضی از بانک‌ها به دلیل شمولیت ماده 141 قانون تجارت با افزایش قیمت‌های قابل توجه سپری کرده بودند؛ امروز نتوانستند به رشد هفته اخیر خود ادامه دهند. این در حالی است که هفته پیش نمادهای این گروه بهترین بازده ممکن را در میان نمادهای مطرح بازار کسب کردند به طوریکه نمادهایی همچون «وتجارت» و «وبملت» بعضی روزها را با افزایش قیمت حداکثری و صف خریدهای سنگین سپری کردند. علاوه بر این‌ها نماد معاملاتی بانک پاسارگاد «وپاسار» نیز در هفته گذشته پس از دو سال رفع تعلیق و بازگشایی شد که حجم عظیمی از نقدینگی بازار را به خود اختصاص داد و توانست با تبادل 2.6 میلیارد سهم و  ارزشی معادل 350 میلیارد تومان، رکورد مهم را برای معاملات این بانک به ثبت برساند.

معاملات در نمادهای این گروه امروز در حالی پی گرفته ‌شد که تمامی آن به جز «وبصادر» با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. این نماد که شایعه افزایش سرمایه 400 درصدی از محل تجدید ارزیابی در مورد ان شنیده شده است امروز در حالی معاملات خود را آغاز کرد که توانست تا سطح 139 تومان نیز خود را به بالا بکشد و با افزایش قیمتی تقریبا 2.5 درصدی روز خود را سپری کند. اتفاق دیگری که در این گروه از اهمیت زیادی برخوردار بود کتعادل شدن «وپاسار» بود. این نماد که روزهای قبل را به خوبی و با صف خریدهایی سنگسن طی کرده بود امروز نه تنها بدون صف خرید به معاملات خود ادامه داد بلکه در پایان معاملات در قیمت پایانی 139 تومان و دو ریال و کاهشی 0.14 درصدی به روز خود خاتمه داد. گفتنی است در این روز معاملات تمامی نمادهای گروه بانکی در بورس تهران حجمی بالغ بر 813 میلیون سهم داشته که ارزشی 125 میلیارد تومانی را برای داد و ستدهای این گروه به ثبت رسانده است.


روز آرام گروه خودرویی/ «خودرو» به رشد خودادامه  داد
معاملات در گروه خودرو امروز متعادل پی گرفته شد. این نمادها که همواره تحت تاثیر اخبار و حواشی مربوط به افزایش نرخ خودرو قرار دارند در شرایطی هفته جاری را آغاز کرده اند که علی رغم صحبت‌های مدیرعامل سازمان حمایت در اعلام قیمت های جدید خودرو در 13 دی ماه هنوز این موضوع اجرایی نشده و نمادهای موثر بر گروه خودرویی نظیر «خساپا» . «خودرو» معطل ابلاغ رسمی نرخ محصولات  و در حال درجا ردن هستند. «خودرو» که هفته گذشته را رو به رشد و با صف خرید به پایان برده بود، این هفته هم با تقاضایی قابل توجه همراه شد و به لطف صف خریدی که داشت توانست در مثبت کامل و در حالی که مبادلاتی به حجم 84 میلیون سهم و ارزش 241 میلیارد تومان داشت روز خود را به پایان ببرد.

 

آمار و ارقام بازار

در نخستین روز هفته شاخص بورس تهران توانست به مسیر رو به رشد هفته گذشته را ادامه دهد و با افزایشی 208 واحدی، در سطح 161 هزار و 107 واحد برسد که حاکی از رشد ناچیز 0.13 درصدی در مهم ترین نماگر بازار سرمایه است. این افزایش که امروز بر خلاف رزوهای قبل از سوی بسیاری از نمادهای کوچکتر بازار همراهی نمی‌شد باعث شد تا شاخص هموزن کاهشی 30 واحدی را به ثبت برساند. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 830 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 421 میلیارد و 220 میلیون تومان میلیارد تومان بوده است که افتی تقریبا 50 درصدی را نشان می‌دهد.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 125 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «شپنا»، «شبندر» و «شتران » و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای «فملی»، «جم» و «فولاد» داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که بر خلاف از شاخص بورس با کاهش مواجه شد. این شاخص که طی روز جاری افتی 3.91 واحدی را تجربه کرد، بیشترین تاثیر منفی را از «ذوب»،  «مارون» و «کگهر» و بیشترین اثر مثبت را از «زاگرس » و «دماوند» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 285 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز 626 میلیون سهم بود.