۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی شاخص بورس از کانال 161 هزار واحدی/ کاهش قیمت در بازارهای جهانی منجر به عقبگرد نماگر اصلی بازار شد

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۳
کد خبر: 326309
عقب نشینی شاخص بورس از کانال 161 هزار واحدی/ کاهش قیمت در بازارهای جهانی منجر به عقبگرد نماگر اصلی بازار شد

آخرین روز کاری هفته در حالی سپری شد که روند کم شیب رشد شاخص، جای خود را به کاهش 942 واحدی داد. در دقایق ابتدایی معاملات امروز شاخص بورس تهران که کار خود را با افزایشی 118 واحدی آغاز کرده بود، تحت تاثیر عواملی همچون کاهش قیمت فلزات و نفت در بازارهای جهانی رفته رفته از ارتفاعش کاسته شد و بازهم به کانال 160 هزار واحد رسید.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ اولین روز معاملات سال نو میلادی در بازارهای جهانی در حالی آغاز شد که شاخص دلار در این روز با رشد مثال زدی همراه بود؛ این شاخص که روز خود را در کانال 95 واحدی آغاز کرده بود تا این لحظه از معاملات روز جاری توانسته طی رشد قابل توجه خود را مجددا به کانال 96 واحدی برساند. همین امر بهانه ای شد تا در این روز قیمت کامادیتی‌هایی نظیر نفت و فلزات اساسی اندکی تضعیف شود. همزمان با این افت نماد شرکت‌های دلاری نظیر پتروپالایشی‌ها و فلزی- معدنی‌ها در بورس تهران با کاهش قیمت مواجه شدند. البته این کاهش تنها محدود به این نمادها نماند، در این روز صنایع کوچکتری نظیر قندی‌ها و سیمانی‌ها که در روزهای گذشته نقشی مهم در رشد شاخص هموزن ایفا کرده بودند امروز همراه با نمادهای شاخص‌ساز بازار با افت قیمت مواجه شدند.

 

چشم نمادهای شاخص ساز به بازارهای جهانی

در پی کاهش قیمت کامادیتی‌ها در بازارهای کالایی جهان که ادامه‌دار شدن آن می‌تواند منجر به افت قیمت سهم‌های دلاری در بورس و فرابورس تهران شود امروز قیمت بسیاری از نمادهای پتروپالایشی و فلزی – معدنی با کاهش مواجه شد. البته باید خاطر نشان کرد که این تنها دلیل افت برخی نمادهای گروه فلزات اساسی نبود، دیگر عاملی که توانست افق پیش روی این نمادها را اندکی تیره‌تر کند اعمال تعرفه از سوی دولت چین به واردات قراضه و آلومینیوم بود. این کشور که نقشی اساسی در تعیین قیمت محصولات فلزی و کانه‌های معدنی در بازار جهانی دارد، طی اعلام چشم اندازی برای بهبود وضعیت زیست محیطی اعلام کرده که تا سال 2020 قرار است به صورت پله‌ای و تدریجی محدودیت‌هایی را در زمینه فعالیت‌های مخرب محیط زیست اعمال کند.

همین عوامل باعث شد تا در این روز نمادهای پالایشی به طور میانگین 2.5 درصد از قیمت سهام خود را از دست بدهند و با داد و ستد 33 میلیون سهم به ارزش 21 میلیارد و 156 میلیون تومان به هفته جاری خاتمه دهند. در گروه شیمیایی که نماد شرکت‌های پتروشیمی را در برگفته است کاهش قیمت نفت بدبینی‌ها نسبت به قیمت محصولات پتروشیمی را در بازارهای بین المللی کاهش داد و موجب شد تا 84 میلیون سهم معامله شده در این گروه با افت قیمت تقریبی یک درصد ارزشی بالغ بر 40 میلیارد و 951 میلیون تومان داشته باشند.

در گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی همانطور که گفته شد وضعیت چندان مناسب نبود. همین امر موجب شد تا پس از نماد پالایش نفت اصفهان، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر منفی را بر عقبگرد شاخص بگذارند. همین امر موجب شد تا ارزش معاملات 50 میلیارد تومانی این دو گروه حاصل کاهش قیمت نمادهای این گروه‌ها باشد.

 

«وپاسار» گل سرسبد معاملات گروه بانکی

نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری که ماه‌های اخیر را در انتظار تعیین و تکلیف شفاف سازی تسعیر ارز و ارائه توضیخات در خصوص دارایی‌های ارزی به افزایش قیمت گذرانده بودند، امروز و همزمان با افت شاخص و فاصله گرفتن بسیاری از نمادهای بازار از محدوده‌های مثبت قیمت بعضی نمادهای بانکی هم به این افت واکنش نشان دادند و با نزول قیمت به کار خود در هفته جاری خاتمه دادند. در این روز تنها سه نماد «وسینا»، «وبصادر» و «وپاسار» افزایش قیمت بیش از 4 درصد را تجربه کردند. ارزش معاملات این گروه 376 میلیارد تومان و حجم معامله شده دو میلیارد و 565 میلیون سهم بود.

«وپاسار» در دومین روز پس از بازگشایی همچنان با اقبال خریداران رو به رو شد. این نماد که روز گذشته و پس از رفع تعلیق دو سال بیش از یک میلیارد سهم آن معامله شد؛ امروز در حالی در سطح پنج درصد مثبت معامله شده است که صف خرید 300 میلیونی داشت و تا پایان معاملات  یک میلیارد و 389 میلیون سهم آن به ارزش 193 میلیارد و 600 میلیون تومان معامله شد.

 

گروه خودرو همچنان در نوسان

معاملات گروه خودرو امروز هم در حالی تکرار حرکت نوسانی خود هستند. این گروه که چند وقتی است به حرکت الاکلنگی خود ادامه می‌دهد امروز درحال معاملات خود را پی میگیرد که داد و ستدها در آن دوباره داغ شده و نمادهای مطرح این گروه افزایش قیمت امیدوار کننده‌ای را از خود نشان داده‌اند. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به معاملات این گروه نگاه کنیم آنچه که جالب توجه بود تغییر توجه بازار از «خساپا» به «خودرو» بود. در این روز معاملات نماد ایران خودرو در حالی با صف خرید 12 میلیونی همراه شد که در بیشتر ساعات معاملات «خساپا» در محدوده دو درصد مثبت معامله شده است. سایر معاملات این گروه نیر در این روز اگرچه با افزایش قابل توجهی همراه نبودند اما اغلب مثبت معامله شده‌اند. گفتنی است حجم معاملات این گروه در روز جاری 586 میلیون سهم بود که در مجموع ارزشی بالغ بر 106 میلیارد تومان را شامل شد.

 

آمار و ارقام بازار

در آخرین روز هفته شاخص بورس تهران نتوانست به مسیر رو به رشد روزهای گذشته را ادامه دهد و با ریزشی 941 واحدی، در سطح 160 هزار و 899 واحد به انتظار معاملات در هفته آتی بنشیند. این کاهش که از سوی نمادهای کوچکتر بازار نیز همراهی می‌شد توانست طی این روز شاخص هم‌وزن را 50 واحد به عقب براند. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و 211 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 937 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 376 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «وپاسار» و «وبصادر» و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شپنا» داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که به پیروی از شاخص بورس با کاهش مواجه شد. این شاخص که طی روز جاری افتی 7 واحدی را تجربه کرد، بیشترین تاثیر منفی را از «ذوب»،  «زاگرس» و «میدکو» و بیشترین اثر مثبت را از «دماوند » و «ارفع» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 356 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز 756 میلیون سهم بود.