۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد شاخص در سایه‌ تعطیلی بازارهای جهانی/ پترو پالایشی‌ها خوش درخشیدند

۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۳۲
کد خبر: 325305
رشد شاخص در سایه‌ تعطیلی بازارهای جهانی/ پترو پالایشی‌ها خوش درخشیدند

معاملات بازار سهام امروز در حالی آغاز شد که جو مثبت به راه افتاده در هفته گذشته ادامه یافت و تعطیلی بازارهای جهانی مزید بر علت شد تا شاخص بورس و فرابورس باز هم به رشد خود ادامه دهند. در این روز به واسطه آرامش شکل گرفته ناشی از تعطیلی بازارهای جهانی، بسیاری از گروه‌ها سبزپوش شدند و توانستند هرچند ناچیز اما بخشی از افت قیمت ادامه داری که در هفته‌های اخیر تجربه کردند را جبران کنند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ آغاز به کار بازار سهام کشور امروز با اخبار دلگرم کننده‌ای از بازارهای جهانی همراه بود. شاخص امروز تهران امروز درحالی رشد خود را آغاز کرد که داد و ستد فلزات اساسی ناشی از رشد اندک قیمت محصولات فلزی معدنی در بازارهای مطرح بود. قیمت نفت هم که حالا از مرز 50 دلار اندکی بالاتر آمده توانست خوشبینی را به معاملات نمادهای پتروپالایشی بازگرداند و نمادهای معروف در صنعت پالایشی را هرچند ناپایدار اما برای ساعاتی صف خرید کند.

 

آغاز قرمز گروه بانکی

 نمادهای مستقر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری درحالی که هفته سبز و پر رونقی را پشت سر گذاشته بودند امروز در حالی معاملات خود را آغاز کرده اند که که دیگر خبری از صف‌های سنگین هفته قبل نیست. این نمادها که در هفته گذشته با شفاف سازی «وتجارت» و استقبالی که خریداران از «وبملت» داشتند، جانی تازه گرفته بودند؛ اغلب امروز با کاهش قیمت مواجه شده‌اند و در محدوه‌های منفی تابلو معامله شده‌اند.

 

روز سبز نمادهای شیمیایی در پی تعطیلی بازارها

نمادهای حاضر در گروه محصولات شیمیایی که شامل صنایع پتروشیمی، شوینده و... هستند، درحالی امروز را سبز رنگ شروع کرده‌اند که پنجشنبه هفته گذشته نوسان امیدوار کننده قیمت نفت در بازارهای جهانی اندکی از بدبینی‌ها به آینده قیمت طلای سیاه و محصولات پتروشیمی در بازراهای جهانی کاسته‌است.

نمادهای پتروشیمی که هفته‌های گذشته را با کاهش قیمت‌های چشمگیر مواجه شده بودند، امروز در نمادهایی همچون «پارس»، «شاراک» و «جم» و «شفن» خوش درخشیده‌اند و توانسته‌اند در محدوده‌های خوب قیمت و نزدیک به 5 درصد معامله شوند. این درحالی است که دلایل رشد این نمادهای تنها محدود به  تعطیلی بازارهای جهانی نبوده و نحوه معاملات محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی نشانه‌ هایی از رشد در هفته‌های آتی را نیز در خود نمایان کرده‌اند.

 

فلزات اساسی در مسیر صعود

در گروه فلزات اساسی که همچون بسیاری از گروه‌های دیگر هفته‌های سختی را پشت سر گذاشته است؛ افزایش اندک قیمت فلزات و کانه‌های فلزی در بازارهای جهانی و هم زمان شدن آن با ضعیف‌تر شدن چشم انداز شاخص دلار، روزنه‌ای از امید را در دل سرمایه‌گذاران این صنعت گشوده است.

 

روز خوب پالایشی‌ها درپی اصلاح قیمت نفت/ تنفس بازار در پی تعطیلی معاملات جهانی

معاملات گروه فرآورده‌های نفتی امروز در حالی با اقبال سرمایه گذاران رو به رو شده است که رشد اخیر قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی و فاصله گرفتن آن از مرز روانی 50 دلار برای هر بشکه نفت برنت، بر خوشبینی‌ها بر سهم‌های پالایشگاهی افزوده است.

امروز معاملات این گروه در حالی ادامه یافت که نمادهایی همچون «شپنا»، «شتران» و «شاوان» ساعاتی از روز را با صف خرید مواجه شده‌اند. گفتنی است، بیشتر نمادهای تاثیرگذار این گروه تا سقف مجاز قیمتی خود در روز جاری رشد کرده‌اند و حجم خوبی در این نمادها داد و ستد شده است.

 

بازار بی توجه افزایش نرخ اعمال شده خودرو سازها

در گروه خودرو به رغم اینکه شرکت‌هایی همچون «خودرو» و «سایپا» در روزهای گذشته قیمت‌های محصولات خود را افزایش داده اند، این افزایش نرخ سودی نصیب سرمایه گذاران نکرد و نمادهای خودرویی از این بابت نوسان قابل توجهی را تجربه نکرده‌اند و اکثر نمادهای این گروه روزخود را با افت قیمت به پایان بردند. داستان از آنجا شروع شد که در رزوهای پایانی هفته گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو به یکباره به بدون جلب نظر سازکان حمایت از حقوق مصرف کننده اقدام به افزایش نرخ برخی از محصولات شناخته شده خود کردند. اما این افزایش قیمت که تبعات آن به سرعت در بازار خودرو نمایان شد، تاثیر بر روند معاملات سهام شرکت‌های خودرویی در بازار سهام نداشت. به نظر می‌رسد دلیل بی توجهی سهامداران و معامله گران به این واقعه را بتوان در یکطرفه بودن این افزایش قیمت و عدم تائید آن از سوی سازمان‌های ذی صلاح جست و جو کرد، چرا که سرمایه گذاران نمی‌توانند تنها بر اساس اما و اگرها اقدام به خریدو فروش سهام کنند و نباید این انتظار را از آنها داشت که با هر خبر و شایعه ای سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهند.

 

آمار و ارقام بازار

در نخستین روز هفته شاخص بورس تهران توانست به مسیررو به رشدی که در روزهای اخیر آغاز کرده بود ادامه دهد و با رشدی دو هزار و 330 واحدی و بازپس گیری کانال 160 هزار واحد به معاملات خود در روز جاری خاتمه دهد. این رشد که از سوی نمادهای کوچکتر بازار نیز همراهی می‌شد توانست طی این روز شاخص هم‌وزن را 220 واحد به پیش ببرد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 986 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 597 میلیارد و تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه شیمیایی با مجموع ارزش معاملات 91 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری ، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص با «پارس»، «شپنا» و «فارس» بود.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که به پیروی از شاخص بورس با افزایش مواجه شد. این شاخص که طی روز جاری صعودی 29 واحدی را تجربه کرد، بیشترین تاثیر مثبت را از «زاگرس»،  «هرمز» و «مارون» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 319 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز 642 میلیون سهم بود.