۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دومین روز صعودی بورس با رشد نیم درصدی شاخص/ روند ارزش معاملات خرد امیدوار کننده شد

۳ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۵۵
کد خبر: 324219
دومین روز صعودی بورس با رشد نیم درصدی شاخص/ روند ارزش معاملات خرد امیدوار کننده شد

در جریان معاملات امروز و در ادامه روند صعودی روز گذشته تمام نماگرها در محدوده‌های مثبت قرار گرفتند. در این بین اقبال سهامداران به گروه‌هایی همچون بانکی، قند و شکر و کانه‌های غیر فلزی بیش از سایرین بود. همچنین امروز شاهد رشد نسبی در حجم و ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس بودیم که عدد 540 میلیارد تومان را به ثبت رساند.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در ادامه روند افزایشی شاخص‌ها که از روز پیش آغاز شده بود امروز نیز با قدرت کمتری ادامه یافت. در بین بازگشایی نسبتا مثبت نفت در بازرهای جهانی تا حد زیادی نگرانی های فعالان بورسی را کاهش داد، هرچند که این رشد قیمت محدود بود.

در اولین روز معاملاتی بازارهای جهانی، شاهد رشد نه چندان قوی در دادوستدهای طلای سیاه بودیم. در این بین هر بشکه نفت وست تگزاس کار خود را در قیمت 44 دلار و 9 سنت آغاز کرد که رشد امیدوار کننده ای نسبت به آخرین معامله خود در جمعه گذشته بود. اما بالا بودن فشار عرضه همچنان بعنوان مهم ترین عامل بازدارنده رشد قیمت است که سبب شده تا این لحظه قیمت نفت با بازگشت از روند صعودی ابتدای معاملات به جایگاهی پایین‌تر از میانگین هفته گذشته تنزل کند.

 در این میان هر بشکه نفت برنت در قیمت 54 دلار  25 سنت شروع به کار کرد که هم اکنون با افت 20 سنتی نشان داد که مقاومت محکی برای صعود به قیمت 55 دلار دارد. قیمت ها پس از افت شدید هفته گذشته اندکی رشد کردند. قیمت نفت برنت طی هفته گذشته 11 درصد کاهش داشت و روز جمعه به پایین ترین رقم از سپتامبر 2017 رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم هفته گذشته 11 درصد افت کرد و بدترین عملکرد هفتگی از ژانویه 2016 را پشت سر گذاشت.

گفتنی است کارشناسان معتقدند حتی با اجرایی شدن طرح کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه ای اوپک از ابتدای سال جاری، بازهم به دلیل ضعف تقاضا و نبود دلایل محکم برای تداوم رشد اقتصادی جهان نباید انتظار بازگشت نفت به قیمت بالای 80 دلار را داشت. از این رو در گروه پالایشی به دلیل رشد اندک قیمت جهانی نفت، اغلب نمادها در محدوده متعادل و نسبتا مثبت دادوستد شدند.  اما همچنان شاهد افت حجم و ارزش معاملات در این گروه هستیم تا جایی که روز جاری تنها 25.5 میلیلون سهم به ارزش 20 میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد که البته بازدهی 1.5 درصدی را به همرا ه داشت.

در گروه بانکی که این روزها در کانون توجه فعالان بازار قرار دارند امروز نیز شاهد دادوستد بیش از یک میلیارد و 152 میلیون سهم به ارزش 180 میلیارد تومان بودیم که بازدهی دو درصدی را به ثبت رساند. در این گروه نیز سه نماد مطرح «وتجارت»، «وبملت» و «وبصادر» در محدوده های مثبت دادوستد شدند.

اما در گروه محصولات شیمیایی به نظر می رسد گزارش ماهانه ضعیفی که از سوی پتروشیمی خارک منتشر شد تا حدی فعالان بازار را نسبت به عملکرد تولید و فروش شرکت‌های پتروشیمی نگران کرده است. در این گروه نیز امروز شاهد افت ارزش معاملات بودیم از این رو تنها 88 میلیون سهم به ارزش 46 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی 0.48 درصدی را نصیب سهامدارانش کرد.

 

آمار و ارقام بازار امروز

معاملات نسبتا  داغ و پُرحجم امروز تالار شیشه‌ای سبب رشد 790 واحدی شاخص کل (معادل نیم درصد) تا ارتفاع 157 هزار و 484 واحد شد. شاخص هم وزن اما با شتاب کمتری صعود کرد و با رشد 110 واحدی (معادل 0.4 درصد) به رقم 27 هزار و 21 واحد رسید.

در این بین مجموعا دو میلیارد و 189 میلیون ورقه بهادار به ارزش 589 میلیارد تومان در 130 هزار نوبت در بورس دادوستد شد. البته گفتنی است ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار به رقم 420 میلیارد تومان رسید. 

از سویی دیگر اما برخلاف روز گذشته امروز شاهد خروج 20 میلیارد تومان نقدینگی توسط  اشخاص حقیقی از بازار بودیم که بیشترین حجم از گروه های محصولات شیمیایی، کانه‌های فلز و فلزات اساسی خارج شده است. اما همچون روزهای گذشته بیشترین تحریک اشخاص حقیقی در گروه بانکی و نمادهای کاغذی بود. گفتنی است روز گذشته تقریبا 50 میلیارد تومالن پول جدید وراد بازار شده بود.

 

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت امروز گروه بانک، فلزات اساسی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.  در مجموع معاملات مثبت در نمادهای فلزی همچون «فملی»، «فولاد» بیشترین تاثیر را در رشد 790 واحدی شاخص کل داشتند. از سویی دیگر روند منفی دادوستدها در گروه پتروشیمی از جمله «فارس» و «تاپیکو» تا حد زیادی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

 

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم از رشد جانماند و با افزایش 10 واحدی (معادل 1.5 درصد) به رقم یک هزار و 826 واحد رسید. در این بازار نیز 562 میلیون ورقه بهادار به ارزش 261 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 170 میلیارد تومان به معاملات خردسهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت. همچنین در بین نمادهای بزرگ فرابورسی «ذوب»، «دماوند» و «خراسان»  بیشترین نقش را درتقویت شاخص فرابورس داشتند.