۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

حرکت متعادل قیمت‌ها در سایه آرامش بازارهای جهانی/ نماگر اصلی بازار امروز هم رشد کرد

۳ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹
کد خبر: 324134
حرکت متعادل قیمت‌ها در سایه آرامش بازارهای جهانی/ نماگر اصلی بازار امروز هم رشد کرد

بازار سهام امروز درحالی آغاز به کار کرد که جو مثبت ایجاد شده در روز قبل حرکت بازار را تحت تاثیر قرار داد و منجر شد تا شاخص باز هم رنگ سبز به خود بگیرد. طی این رشد که آهسته اما پیوسته در تمامی دقایق ادامه داشته است نمادهایی همچون «وتجارت» توانسته‌اند شاهد شکل گیری صف‌های خریدی مناسب باشند و معاملات خود را در سقف قیمت روزانه ادامه دهند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ روند کلی معاملات امروز هم به رشد قیمت‌ها در بازار سهام منتهی شد؛ بازار که حالا بیش از پیش دلگرم به حمایت از قیمت در نمادهای تاثیرگذار شده است، رشد امروز خود را نه فقط بر اساس جو بازار بلکه تا حدود زیادی مدیون آرامش نسبی قیمت‌ها در بازارهای جهانی است. در این روز شاخص دلار درحالی هفته جاری را با افت آغاز کرده است که انتظار می‌رود با افت این شاخص مهم، شاهد تقویت نسبی کامادیتی‌ها در بازرهای جهانی باشیم؛ عاملی که می‌تواند دلیل خوبی برای حفظ وضعیت متعادل در گروه‌های فلزات اساسی و کانه‌های فلزی باشد.

 

در پتروپالایشی‌ها چه می‌گذرد؟

امروز و همزمان با شروع به کار این بازارها، قیمت جهانی نفت که در هفته های گذشته ضربه‌های کاری و پی‌در پی به روند معاملات نمادهای پتروشیمی و به خصوص پالایشی وارد آورده بود؛ معاملات خود را در آرامش آغاز کرد و در واکنش به کاهش عرضه پیش رو در ماه ژانویه افت بیشتری را در قیمت‌های خود تجربه نکرد.

در گروه شیمیایی که بیشتر ساکنان آن را نمادهای پتروشیمی تشکیل می‌دهند، کاهش ارزش معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا که ناشی از افت چهار درصدی قیمت دلار در سامانه نیما بود؛ تاثیری جدی بر جو قیمتی این نمادهای نداشت. نماد شرکت‌های پتروشیمی که روزها و هفته‌های گذشته با کاهش قیمت‌ بسیاری سپری کرده بودند، به نظر می‌رسد حداقل تا مشخص شدن تکلیف فروش و درآمدشان در گزارش‌های ماهانه و نه ماهه، توجیح بیشتری برای افت قیمت نداشته باشند و نگرانی بیشتری را از این بابت به سهامداران خود تحمیل نکنند.

 

اندر حکایت نمادهای بانکی

جریان دادو ستدها در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری امروز در حالی مثبت آغاز شد که اغلب نمادهای مهم و نامدار این گروه روز قبل را با افزایش قیمت‌های عمدتا پنج درصدی گذراندند و در ساعاتی از روز صف خریدهای دلگرم کننده‌ای را تجربه کردند. معاملات این گروه که امروز را هم در مسیر صعود قدم بر می‌دارند، همچون سایر گروه‌های بازار به خوبی دیروز نبوده، اما همچنان امیدوار کننده است. فعالان خوشبین به «وتجارت» که در روز گذشته و همزمان با بازگشایی این نماد توانستند در بعضی لخضات بازار قیمت آن را تا 12 درصد رشد دهند، امروز هم صف 109 میلیونی برای این نماد بانکی رقم زدند و با مبادله 605 میلیون سهم ارزش معاملات آن را تا این لحظه به 89 میلیارد تومان رسانده‌اند.

 

آمار و ارقام بازار

 بنا بر آنچه که پیش‌تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران افزایشی 990 واحدی را تجربه کرده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون حدوداً ارزشی بالغ بر 690  میلیارد تومان داشته و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود دو میلیارد  و 296 میلیون سهمی را شکل داده است. در بین نمادهای با اهمیت بورسی، نمادهای «فملی»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین نقش مثبت را در حرکت امروز شاخص داشته‌اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون 9.7 واحد رشد را تجربه کرده است  و تحت تاثیر نمادهایی همچون «ذوب» و «دماوند» قراردارد.