۰ نفر

امروز در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی رقم خورد؛

کاهش نرخ هم گره‌گشای معاملات وکیوم باتوم نشد/ پتاس (خور و بیابانک) تنها محصول مورد رقابت

۲ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۰۹
کد خبر: 323935
کاهش نرخ هم گره‌گشای معاملات وکیوم باتوم نشد/ پتاس (خور و بیابانک) تنها محصول مورد رقابت

امروز به‌رغم کاهش نرخ محصولات نفتی، همچنان خریدار زیادی برای وکیوم باتوم وجود نداشت و این نشان از شرایط بد تولید‌کنندگان قیر کشور دارد.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بورس کالای ایران امروز میزبان 40 هزار تن وکیوم باتوم و شش هزار و 498 تن مواد شیمیایی بود. در این تالارها حدود 1.5 میلیارد تن محصول به ارزشی حدود 32 میلیارد تومان معامله شدند. 

گفتنی است، این معاملات اغلب به قیمت پایه انجام شدند و در این میان تنها محصول پتاس (کلرید پتاسیم) مجتمع پتاس خور و بیابانک با رقابت (حدود 18 درصد) انجام شد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، امروز به‌رغم کاهش نرخ محصولات نفتی همچنان خریدار زیادی برای وکیوم باتوم وجود نداشت و این نشان از شرایط بد تولید‌کنندگان قیر کشور دارد.  

با این وجود، پرارزشترین معاملات تالارفراورده های نفتی و پتروشیمی به «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس به میزان حدودی 15 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه، کیلویی 2146 تومان در حجم هفت هزار تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در 20 آذر، حدود 16 درصد کاهش قیمت داشت.  

همچنین، امروز «وکیوم باتوم» پالایش نفت اصفهان نیز به ارزش چهار میلیون تومان فروخته شد. این محصول نیز با قیمت پایه کیلویی 2044 تومان به طور نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در 18 آذر، حدود 16 درصد کاهش قیمت داشت. 

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «آمونیاک مایع» پتروشیمی کرمانشاه به ارزش حدود 79 میلیون تومان تعلق داشت. این محصول امروز با قیمت پایه کیلویی 1979 تومان در حجم 40 تن فروخته شد. 

شایان ذکر است، تنها محصول رقابت شده امروز در این تالارها به پتاس (کلرید پتاسیم) مجتمع پتاس خور و بیابانک به میزان حدود دو میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با 18 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی 1846 تومان در حجم دو هزار تن به طور نقدی فروخته شد.