۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بازگشت شاخص به محدوده سبزرنگ پس از یک هفته سخت/ حمایت دیرهنگام حقوقی‌ها در تمام گروه‌ها

۲ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۱۵
کد خبر: 323921
بازگشت شاخص به محدوده سبزرنگ پس از یک هفته سخت/ حمایت دیرهنگام حقوقی‌ها در تمام گروه‌ها

در جریان معاملات امروز بورس تهران روز معاملاتی هفته در پی حمایت اشخاص حقوقی، شاهد بازگشت شاخص‌های بازار به محدوده مثبت بودیم. این حالی است که در طی یک هفته گذشته شاخص کل به دلیل تعلل حقوقی‌ها در حمایت از بازار، افت یازده هزار واحدی را به ثبت رساند.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در پی معاملات دومین روز هفته با ورود دیرهنگام تشخاص حقوقی به کارزار تالار حافظ شاهد بهبود روند معاملات در اغلب گروه های بازار بودیم. اما این ورود دیرهنگام حقوقی ها برای حمایت از بازار سبب شد تا شاخص کل در هفته گذشته با عقب نشینی یازده هزار واحدی روبرو شود. اما امروز از ابتدای صبح روند نزولی قیمت‌ها تغییر جهت داده و در نتیجه 32 گروه حاضر در بازار بازدهی مثبت را برای معاملات امروز به ثبت رساندند. همچنین در پی ایجاد جو مثبت، امروز حجم و ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس فاصله معناداری نسبت به روزهای هفته گذشته داشت و رقم 520 میلیارد تومان را تجربه کرد.

در این میان گروه بانکی که طی سه روز گذشته در پی انتشار اخبار امیدوار کننده در خصوص افزایش سرمایه و تسعیر دارایی‌های ارزی با اقبال بازار روبرو بودند، امروز نیز در صدر جدول بیشترین تقاضاها قرار گرفتند و در تمام زمان بازار در محدوه صف خرید دادوستد می شدند. در این گروه همچنین شاهد بازگشایی نماد بانک تجارت با رشد 9 درصدی قیمت پس از شفاف‌سازی بودیم که البته این نماد امروز بیشترین ارزش معاملات را با رقم 50 میلیارد تومان به ثبت رساند. در مجموع امروز شاهد دادوستد بیش از 755 میلیون سهم از نمادهای بانکی به ارزش 117 میلیارد تومان بودیم که بازدهی 3.8 درصدی را نصیب سهامدارانش کرد.

در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز جو مثبت سبب اقبال فعالان در اغلب نمادهای گروه شد. اما عرضه های بی امان مانع از آن شد که نمادهای بزرگی همچون «خساپا» و «خودرو» صف خرید را تجربه کنند. در این گروه نیز بیش از 220 میلیون سهم به ارزش 32 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی 2.7 درصدی را به همراه داشت.

در سایر گروه‌های بزرگ و با اهمیت بازار نیز تحرک حقوقی‌ها به وضوح دیده می شد که این موضوع سبب سرایت جو مثبت به گروه‌های کوچکتری همچون محصولات کاغذی، لاستیک و پلاستیک نیز شد.

 

آمار و ارقام بازار امروز

معاملات نسبتا  داغ و پُرحجم امروز تالار شیشه ای سبب جهش 2143 واحدی شاخص کل (معادل 1.39 درصد) تا ارتفاع 156 هزار و 693 واحد شد. گفتنی است این صعود پس از یک هفته قرمزپوشی شاخص رخ داد که تقریب سبب شد تا کمی از نگرانی فعالان بازار بکاهد. شاخص هم وزن اما با شتاب کمتری صعود کرد و با رشد 297 واحدی (معادل 1.12 درصد) به رقم 26 هزار و 910 واحد رسید.

در این بین مجموعا یک میلیارد و 734 میلیون ورقه بهادار به ارزش 470 میلیارد تومان در 117 هزار نوبت در بورس دادوستد شد. البته گفتنی است ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار به رقم 360 میلیارد تومان رسید. 

50 میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در فرودگاه بورس نشست

برررسی رفتار حقیقی ها در بازار امروز نشان دهنده ورود 50 میلیارد تومان نقدینگی تازه نفس به بورس بود که البته بیشترین خرید این گروه در نمادهای بانکی و پتروپالایشی صورت گرفت.

 

بازگشت «وتجارت» به تابلو

امروز در حالی نماد  بانک تجارت به تابلو بازگشت که با رشد قیمت 9 درصدی میلیونی مواجه شد. در این بین حقوقی سهم بیش از 93 درصد فروش  ها در این نماد را بر عهده داشت. 

 

ترین های بورسی

در بین گروه های صنعت امروز گروه بانک، فرآورده های نفتی و خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. معاملات نسبتا پُرحجم و مثبت در «فولاد»، «کگل»، «شپنا» و «وتجارت» بیشترین تاثیر را در رشد مثبت بر نماگر اصلی بورس داشتند. 

 

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم رشد قابل توجهی از خود به ثبت رساند و با افزایش 37 واحدی (معادل 2.62 درصد) به رقم یک هزار و 816 واحد رسید. در این بازار نیز 5453 میلیون ورقه بهادار به ارزش 470 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 150 میلیارد تومان به معاملات خردسهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت. همچنین در بین نمادهای بزرگ فرابورسی «زاگرس»، «کگهر» و «میدکو» بیشترین نقش را درتقویت شاخص فرابورس داشتند.