۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر؛

«پکویر» معاف از مالیات/ ارزش شرکتی که «وتجارت» پس گرفت چقدر است؟

۱ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۵۲
کد خبر: 323663
«پکویر» معاف از مالیات/ ارزش شرکتی که «وتجارت» پس گرفت چقدر است؟

همزمان با افت شاخص‌های بورس و فرابورس، پیام‌های ناظران بورس و فرابورس نیز رونق چندانی نداشت و تنها 4 نماد در این روز به ارائه شفاف سازی پرداختند. به موجب این پیام‌ها هشت نماد متوقف، دو نماد تعلیق و 9 نماد بازگشایی شدند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ شاخص بورس تهران درحالی روز خود را با یک هزار و 532 واحد کاهش به پایان برد که در ابتدای کار سیری افزایشی داشت. این شاخص که هم اکنون در سطح 154 هزار و 550 واحد قرار دارد، تحت تاثیر نمادهای همچون «فارس»، «پارسان» و «شبندر» کاهش یافته است. همزمان با افت شاخص‌های بورس و فرابورس، پیام‌های ناظران بورس و فرابورس نیز رونق چندانی نداشت و تنها چهار نماد در این روز به ارائه شفاف سازی پرداختند. به موجب این پیام‌ها  هشت نماد متوقف، دو نماد تعلیق و 9 نماد بازگشایی شدند. در این روز «پکویر» از معافیت مالیاتی خبر داد که باید درتمامی حساب‌های هفت سال گذشته شرکت لحاظ شده و از وزارت دارایی اخذ شود، «چکارن» از جزئیات دعوای حقوقی و ورشکستگی شرکت بدهکار گفت و «حریل» در مورد قرار داد خود با فولاد خوزستان توضیحاتی ارائه کرد. همچنین در این روز سه نماد «آسیا»، «غدشت» و «فالوم» جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شدند.

رای دادگاه بر معافبت مالیاتی «پکویر»: نماد معاملاتی شرکت کویر تایر (پکویر) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص پیگیری‌های انجام شده در مورد معافیت مالیاتی بند ب ماده 159 قانون برنامه پنجم توسعه، متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که پیگیری های انجام شده جهت دریافت معافیت مالیاتی بند ب ماده 159 قانون برنامه پنجم توسعه و بخشنامه مورخ سوم بهمن ماه 96 معاون اول ریاست جمهوری (در خصوص تسری میزان معافیت واحدهای صنعتی و معدنی مناطق کمتر توسعه یافته تا سقف معافیت های منظور شده در مناطق آزاد تجاری صنعتی) به نتیجه رسیده است. بنابراین، رای دیوان عدالت اداری به نفع شرکت صادر شده و «پکویر» حق بهرمندی واز معافیت مالیاتی را دارا خواهد بود. گفتنی است مبلغ پرداخت شده تحت عنوان مالیات که از اسال 89 تا 96 پرداخت شده است یا باید از سوی وزارت دارایی به شرکت برگردانده شود و یا اینکه در حساب‌های شرکت نزد اداره یاد شده به عنوان مطالبه شرکت منظور شود.

«چکارن» و دعوای حقوقی: دیگر نماد متوقف شده طی روز جاری (چکارن) متعلق به شرکت کارتن ایران بود. علت این توقف که شفاف‌سازی در خصوص دعوی شرکت کارتن ایران با گروه صنعتی فلات کوهرنگ (مشتری) بوده است. بر این اساس، شرکت اعلام کرده است که با توجه به بدهی 451 میلیون تومانی گروه صنعتی فلات کوهرنگ، به این شرکت، دادگاه با درخواست ورشکستگی این گروه صنعتی موافقت کرده و شخصی را به عنوان مدیر تصویه مطالبات شرکت برگزیده است. 

تعدیل سنواتی «وتجارت» را متوقف کرد: عنوان مهمترین توقف امروز به «وتجارت» می‌رسد. این بانک که در سال 94 سهام شرکت  مولد نیروگاهی تجارت فارس را به شرکت‌های فروآلیاژ گنو، پیمان امیر، توسعه معادن جنوب، نوین آلیاژ سمنان و معادن بافق، واگذار کرده بود حالا پس از آنکه بنا بر رای هیأت داوری سازمان بورس و اوارق بهادار، مجبور به فسق معامله شده است. از این رو  ناگزیر به انجام تعدیل سنواتی به دلیل استرداد سهام و تعدیل سود انباشته شده از این محل شده است. البته این تنها دلیل توقف شرکت نامبرده نبوده، از آنجا که شرکت در صدد انجام افزایش سرمایه از محل تجدد ارزیابی دارایی‌ها است، با استرداد شرکت یاد شده باید سهام خود و ارزش ان در این شرکت را مورد ارزیابی قرار دهد. گفتنی است، سهام واگذار شده شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس در سال واگذاری با ارزشی بالغ بر هزار 500 میلیارد تومان واگذار شده و انتظار می‌رود در حال حاضر ارزشی بیش از این داشته باشد.

«حریل» توضیح داد: «حریل» دیگر نماد متوقف شده در روز جاری بود. دلیل توقف این نماد ارائه توضیحات در خصوص قرار داد منعقده با شرکت فولاد خوزستان عنوان شده است. بر این اساس شرکت اعلام کرده که طی عقد قرار دادی با فولاد خوزستان مقرر شده تا حمل و نقل سالانه 350 هزار تن بار شرکت یاد شده به عهده «حریل» باشد. بنا شده تا طرفین مجاز باشند تا 50 درصد از مبلغ مقدار قرار داد را در هر دوره یکساله تغییر دهند.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13971001