۰ نفر

اقتصادانلاین گزارش می دهد؛

شاخص بورس با افت یک درصدی به استقبال زمستان رفت/ وضعیت قرمز در ارزش معاملات خرد

۱ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 323660
شاخص بورس با افت یک درصدی به استقبال زمستان رفت/ وضعیت قرمز در ارزش معاملات خرد

در معاملات امروز بورس تهران که در جو هیجانی منفی پیگیری شد، شاهد عقب‌نشینی دسته جمعی قابل ملاحظه تمام نماگرهای بازار بودیم. از این رو اغلب نمادهای با اهمیت فلزی - معدنی و پتروپالایشی در محدوده های منفی معامله شدند. به نظر می‌رسد ریزش های امروز بیشتر ناشی از هیجانات ریزش پنج درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی بود که به سرعت به کلیت بازار سرایت کرد. اما نکته قابل توجه بازار امروز افت شدید حجم و ارزش معاملات خرد بود که زنگ خطری جدی برای فعالان بورسی محسوب می‌شود.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ بورس تهران در اولین روز زمستان معاملات سرد و کم حجمی را به ثبت رساند به نحوی که ریزش قیمت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز سبب تنزل ارزش معاملات خرد به سطح ۲۳۰ میلیارد تومان در بورس و ۱۲۰ میلیارد تومان در فرابورس شد. در این بین اما دو‌گروه خودرو و بانک به دلیل اخبار منتشر شده مساعد و امیدوارکننده در این دو‌صنعت در کانون توجه فعالان بورسی قرار گرفتند.

از سوی دیگر اما به واسطه افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و رسیدنه به قیمت ۴۵ دلار در هر بشکه برای نفت وست تگزاس،  گروه های نفتی بورس تهران نیز به روند اصلاح قیمتی خود ادامه دادند. در این بین گروه فرآورده‌های نفتی با افت بازدهی منفی ۴/۵ درصدی در قعر جدول بازدهی گروه‌ها قرار گرفتند.

در گروه محصولات شیمیایی هم اغلب نمادها روند کاهشی در پیش گرفته و نتوانستد بر جو منفی بازار غلبه کنند. این گروه نیز امروز با بازدهی متی یک درصدی مواجه شد که البته میزان فروشندگان در این گروه نسبت به روزهای قبل کمتر بود به نحوی که ارزش معاملات در گروه محصولات شیمیایی به رقم ۴۷ میلیارد تومان رسید.

گروه فلزی هم روز قرمزی را تجربه کرد. در این گروه که افت نرخ ارز  و همچنین آینده مبهم صادرات زیر سایه تحریم‌ها توان رشد قیمت سهم را به شدت کاهش داده، شاهد معاملات کم حجم و بی رونق بودیم. در این میان تنها امید سهامداران گروه فلزی-معدنی، افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌هاست که البته بسیار تحت تاثیر آینده جنگ تجاری دو قدرت اقتصادی دنیا است.

به عقیده کارشناسان در صورت عدم بهبود در روند قیمت نفت نمی توان انتظار اتمام دوره اصلاح قیمتی نمادهای گروه پتروپالایشی را داشته باشیم. همچنین از امروز شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها و همچنین گزارش ۹ ماهه خواهیم بود که می تواند تا حد زیادی ابهامات تاثیر تحریم‌ها در تولید و فروش شرکت‌ها را به نمایش بگذارد.

 

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان معاملات امروز از بین 38 صنعت حاضر در بورس تهران، امروز ۱۶صنعت بازدهی منفی نصیب سهامدارانشان کردند که مهمترین آن ها گروه فراورده های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بودند که هرکدام به ترتیب با افت بازدهی 4.3، 3.5 و 2.7 درصدی مواجه شدند.

از این رو امروز شاخص کل با افت ۱۵۳۲ واحدی (معادل یک درصدی) در ارتفاع ۱۵۴هزار و ۵۵۰ واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما با شیب کمتری افت کرده و با عقبگرد ۲۳واحدی  (معادل ۰۹/ درصد) به پله ۲۶هزار و ۶۱۲ واحد بازگشت.

در این میان یک میلیارد و ۲۲۰میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان در ۹۰ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها ۲۳۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. 

همچنین نکته قابل توجه بازار روز جاری خروج ۵۰ میلیارد تومان پول توسط اشخاص حقیقی از گروه‌های بزرگ و شاخص ساز از جمله گروه پالایشی، شیمیایی و فلزات اساسی بود.

 

ترین های بورسی

در میان گروه های صنعت، سه گروه فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی و بانکی بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص دادند. در مجموع معاملات منفی و پُرحجم در نمادهای «فارس»، «پارس»، «شبندر» و «شپنا» بیشترین نقش را در ریزش هزار واحدی شاخص کل داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

در این بازار نیز آیفکس تقریبا به میزان شاخص هم وزن عقب نشست و با افت ۱۱ واحدی به رقم ۱۷۸۰ واحد بازگشت. همچنین در این بازار بیش از ۴۴۷ میلیون سهم به ارزش ۲۶۵ میلیارد دادوستد شد که از این میزان ۱۲۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشته است.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورس نیز، «زاگرس»، «ذوب» و «کگهر» بیشترین افت را بر آیفکس تحمیل کردند.