۰ نفر

صورت‌های مالی بانک‌های مشکل‌دار یکی پس از دیگری تعیین تکلیف می‌شود؛

زمان مجمع سال‌های 95 و 96 بانک سرمایه مشخص شد/ مجمع بانک پاسارگاد بدون تقسیم سود

۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 323261
زمان مجمع سال‌های 95 و 96 بانک سرمایه مشخص شد/ مجمع بانک پاسارگاد بدون تقسیم سود

در هفته‌ای که گذشت مجمع بانک پاسارگاد برگزار و طی آن صورت‌های مالی 95 و 96 این بانک تصویب شد. همچنین بانک سرمایه سهامداران خود را برای برگزاری مجمع فراخواند.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ به دنبال الزام بانک‌ها به ارائه صورت‌های مالی براساس استاندارد بین‌المللی IFRS  از اواخر سال 95، بانک‌ها در برگزاری مجامع سالانه سال‌های 95 و 96 با مشکل مواجه شدند. همسان‌سازی صورت‌های مالی با نسخه استاندارد بین‌المللی صورت‌های مالی بانک‌ها به سال گذشته نرسید و باعث شد مجامع برخی بانک‌ها به تعویق بیفتد. سال قبل بسیاری از بانک‌ها این الزام را رعایت نکردند که مجامع را با تنفس و حواشی رو به رو کرد. برخی مسئولان بانکی دلیل تنفس‌های ایجادشده در مجامع عمومی بانک‌ها و به تعویق افتادن مجامع را نبود فرصت کافی برای انطباق صورت‌های مالی بانک با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی عنوان کرده بودند. برخی نیز معتقد بودند بانک‌ها از شفافیت دوری می‌کنند و نقصان در ساختار اعتباردهی و دورزدن قانون از مهمترین دلایلی بوده که بانک‌ها از ارائه صورت‌های مالی بر مبنای استانداردهای بین‌المللی طفره بروند. بسیاری از بانک‌ها به دلیل مشکلات مالی از قبیل مطالبات معوق و ضرردهی و کمبود سرمایه تمایلی به ایجاد شفافیت نداشتند و صورت‌های مالی را بر مبنای استانداردهای بین‌المللی ارائه نمی‌کردند. در این میان، احتمال ریزش شدید قیمت سهام بانک‌ها پس از بازگشایی نماد به دلیل شفافیت حاصل از صورت‌های مالی مطابق IFRS ، مساله‌ای بود که علاوه‌بر مدیران بانک‌ها، سهامداران آنها را نیز دچار نگرانی شدید کرده بود.
حالا بانک‌های مشکل‌دار در حال برگزار کردن مجامع سال‌های 95 و 96 خود هستند. بانک پاسارگاد روز گذشته مجمع سال 95 و 96 خود را برگزار کرد و صورت‌های مالی این دو سال تصویب شد. در این مجمع سود نقدی تقسیم نشد. بانک پاسارگاد در سال 95 حدود 650 میلیارد تومان زیان خالص داشته و زیان خالص هر سهم 12 تومان و 9 ریال بوده است. این بانک برخلاف سال 95، در سال 96 حدود 234 میلیارد تومان سود خالص داشته و سود خالص هر سهم چهار تومان و شش ریال بوده است. نماد این بانک به زودی بازگشایی خواهد شد. 
امروز هم بانک سرمایه آگهی دعوت به مجمع عمومی سالانه سال‌های 95 و 96 را منتشر کرد. این بانک پیشتر برای 26 آذر آگهی دعوت به مجمع داده بود که به دلیل به حد نصاب قانونی نرسیدن، مجامع برگزار نشد. سرانجام امروز بانک سرمایه تاریخ 11 دی ماه را برای تصویب صورت‌های مالی سال 95 و 96 تعیین کرد.
بانک سرمایه در سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 حدود 5033 میلیارد تومان زیان خالص داشته که نسبت به سال مالی پیش از آن نزدیک به هفت و نیم برابر شده است. زیان خالص هر سهم در سال مالی 95 برابر با 1258 تومان و دو ریال بوده که این رقم در سال مالی پیش از آن 168 تومان و پنج ریال بوده است.
این بانک در سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 هم 5526 میلیارد تومان زیان خالص داشته که نسبت به سال مالی 95 ، 10 درصد افزایش یافته است. زیان خالص هر سهم در این سال 1381 تومان و پنج ریال بوده که این رقم در سال مالی قبل 1258 تومان و دو ریال بوده است.
بانک مرکزی پس از ارائه صورت‌های مالی از سوی بانک، بنا بر رعایت برخی شروط، مجوز برگزاری مجامع سال‌های 95 و 96 این بانک را صادر کرد. بر این اساس، شروط بانک مرکزی برای برگزاری مجمع سال مالی 95 موارد زیر بود:
1- اعمال ثبت‌های اصلاحی لازم حداقل به مبلغ هزار و 174 میلیارد تومان بابت کسری ذخایر مطالبات مشکوک‌الوصول و کسری ذخایر تسهیلات جاری انتقالی از سرفصل‌های معوق و مشکوک‌الوصول در قالب تسهیلات امهالی و تجدیدی که در سال مورد گزارش هیچگونه وصولی نداشته و صرفا مشمول محاسبه ذخیره عمومی شده است؛
2- اعمال ثبت‌های اصلاحی لازم جهت تعدیل زیان خالص از بابت افزایش بدهی‌های ارزی ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان که با نرخ ارز مرجع در تیر سال ۹۲ انجام شده است؛
3- درج آثار ثبت‌های حسابداری اصلاحی فوق در صورتجلسه مجمع سالانه آن بانک؛
4- اطلاع‌رسانی موارد مذکور از طریق درج در سامانه کدال.
همچنین، شروط بانک مرکزی برای برگزاری مجمع سال مالی 96 موارد زیر بود:
1- اعمال ثبت‌های اصلاحی لازم حداقل به مبلغ 987 میلیارد تومان مربوط به سود شناسایی شده تسهیلات لاوصول امهالی که بودن ارزیابی مجدد از وضعیت مشتری امهال و از سرفصل مشکوک‌الوصول خارج شده است؛
2- اعمال ثبت‌های اصلاحی لازم، بابت مازاد بیش نمایی ارزش دارایی ثابت به مبلغ 139 میلیارد تومان درخصوص تسویه گواهی سپرده سرمایه‌گذاری موسسه اعتباری آرمان (بدر توس)؛ 
3- اعمال ذخیره لازم به مبلغ 356 میلیارد تومان بابت مطالبات راکد سنواتی از موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین؛
4- درج آثار ثبت‌های حسابداری اصلاحی فوق در صورتجلسه مجموع عمومی سالانه آن بانک؛
5- اطلاع‌رسانی موارد مذکور از طریق درج آن در سامانه کدال.
بنابر این گزارش، مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده نوبت دوم سال‌های 95 و 96 بانک سرمایه روز سه‌شنبه 11 دی ماه برگزار خواهد شد.