۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‎دهد؛

پایان هفته ناخوشایند بورسی با افت سه هزار واحدی شاخص/ رشد دیرهنگام گروه بانکی در پایان بازار

۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 323023
پایان هفته ناخوشایند بورسی با افت سه هزار واحدی شاخص/ رشد دیرهنگام گروه بانکی در پایان بازار

در جریان دادوستدهای آخرین روز معاملاتی هفته در بورس تهران تمام نماگرها به دلیل افزایش فشار فروش در اغلب گروه‌های بازار، در محدوده‌های منفی به کار خود در این هفته پایان دادند. در این بین تنها بانکی‌ها بودند که با رشد محدود قیمتی روبرو شده و بازدهی مثبت را برای امروز ثبت کردند.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در پی تشدید جو فروش در کلیت بازار از ابتدای صبح شاهد عقب نشینی قیمتی در اغلب نمادهای بزرگ و مطرح بازار بودیم. در این میان افت پنج درصدی قیمت نفت در دو روز گذشته در بازارهای جهانی سبب ریزش های عمیق شاخص بورس آسیایی شده است. از سویی دیگر ادامه روند بدبینی به رشد اقتصاد جهانی در پی آمار و ارقام اعلام شده از فدرال رزرو آمریکا در روز گذشته سبب شد تا تقویت قیمت کامودیتی ها بازهم در هاله ای از ابهام باشد.

در این میان گفتنی است قیمت نفت برنت روز جاری پس از یک عقب نشینی قابل توجه به مرز حمایتی اعلام شده در محدوده 56 دلار به کم‌ترین رقم در 14 ماه اخیر رسید. در این میان ادامه افزایش عرضه از سوی نفت شیل آمریکا و همچنین ادامه روند بدبینی به رشد اقتصادی جهان دو عامل تاثیرگذار در این افت عمیق بهای جهانی است.

قیمت نفت برنت در روز سه شنبه با کاهش 5.62 درصدی به کف قیمتی 14 ماه اخیر خود رسید. نفت وست تگزاس نیز با افتی مشابه برنت به رقم 46 دلار و 10 سنت بازگشت. با این حال قیمت نفت در روز چهارشنبه کمی از مسیرریزشی خود را بازگشت.

موسسه امریکن پترولیوم در روز سه شنبه اعلام کرد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته به طور غیر منتظره افزایش داشته همچنین در این گزارش آمده است که ذخایر بنزین نیز روند افزایشی را طی کرده است. براساس اظهارات این موسسه، کل ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته 3.5 میلیون بشکه افزایش داشته است. اگر افزایش ذخایر نفت آمریکا به واسطه داده های رسمی دولت در روز چهارشنبه تایید شود این اولین افزایش ذخایرنفت آمریکا در طی سه هفته گذشته می باشد.  

از دیگر عوامل فشار بر قیمت نفت در روزهای اخیر گزارش رکورد تولید در روسیه است. گفتنی است تولید نفت روسیه نیز این ماه به رکورد 11.42 میلیون بشکه در روز رسید. در مجموع قیمت نفت از ابتدای اکتبر سال جاری میلادی با افت 35 درصدی مواجه شده است. تشدید این ریزش در روزهای اخیر سبب شد تا سرمایه گذاران از نفت نا امید شده و به سوی اوراق قرضه آمریکایی روی آوردند. این هجمه از سرمایه گذاری در اوراق قرضه امریکایی سبب افت بازدهی این اوراق در ر وزهای اخیر شده است.

به عقیده کارشناسان ادامه روند افت بازدهی اوراق قرضه آمریکایی سبب کاهش شاخص دلار در روزهای آینده خواهد شد که این امر امکان دارد سبب افزایش مقطعی قیمت نفت در ماه های ابتدایی سال آتی میلادی شود. از سویی دیگر تعهد کاهش تولید اوپک از ابتدای سال 2019 اجرایی می شود. به نظر می رسد این دو عامل می تواند در سه ماهه ابتدایی سال 2019 محرک قیمتی برای رشد بهای جهانی نفت شود.

در مجموع روز جاری گروه های بزرگ بورس تهران از قبیل پتروپالایشی و فلزی-معدنی شاهد افت قیمت در اغلب نمادهای خود بودند. از سوی دیگر اما در میانه های بازار به دلیل انتشار اخباری تایید نشده ای در خصوص تسعیر ارزی بانک ها، نماد این گروه مورد اقبال فعالان بازار قرار گرفتند. در نتیجه «وبصادر» و «ونوین» در همان ابتدا با صف خرید روبرو شدند. پس از آن سایر نمادها نیز با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند.

این جو مثبت به گروه خودرو نیز سرایت کرد و شاهد سبزپوش شدن نمادهای «خزامیا» و «خپارس» بودیم. اما همچنان مهم ترین عاملی که همانند ترمزی برای افزایش قیمت  نمادهای این گروه است.

 

امار و ارقام بازار امروز

در مجموع روز جاری از 38 صنعت حاضر در بازار، تنها 7 صنعت رشد بازدهی را تجربه کردند و سایر گروه‌ها بازدهی منفی را برای معاملات امروز ثبت کردند. از این رو شاخص کل نیز با افت۳۰۶۳ واحدی تا کانال  ۱۵۶هزار واحد عقب نشست  و به پله ۱۵۶ هزار و ۸۳واحد بازگشت. شاخص هم وزن نیز با عقب نشینی ۳۲۵واحدی (معادل  ۱.۲درصد) به رقم ۲۶ هزار و ۶۳۶ واحد رسید. در این بین بیش از یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون سهم به ارزش ۴۴۰ میلیارد تومان در ۱۰۱هزار نوبت دادوستد شد که از این رقم بالغ بر ۳۱۰میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. از سویی دیگر اما امروز نیز همچون روز گذشته،  بیش از 40 میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد که بیشترین پول از گروه محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و کانه های فلزی خارج شد.

از این رو دادوستدها در گروه فرآروده های نفتی و محصولات شیمیایی با فشار فروش بیشتری از سوی اشخاص حقیقی همراه بود که سبب خروج 20 میلیارد تومان نقدینگی از بازار شد.

همچنین در جدول گروه ها با ارزش معاملاتی بالا، محصولات شیمیایی فرآورده های نفتی، و فلزات اساسی در صدر این جدول قرار گرفتند. از این رو بیشترین تاثیر منفی را معاملات نمادهای «فولاد»، «کگل»، «شبندر» و «شپنا» بر شاخص کل تحمیل کردند.

 

کوتاه از فرابورس

در فرابورسنیز ایفکس همچون سایر شاخص ها امروز را در محدوده های منفی به کار خود پایان داد و با افت ۱۷واحدی (معادل ۲درصد) در محدوده یک هزار و ۷۹۱واحد ایستاد.  در این بازار نیز بیش از ۷۳۹میلیون سهم به ارزش ۳۹۲میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از۱۶۰میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی هم «زاگرس»،  «ذوب»و «کگهر» مجموعا ۱۵ واحد در افت شاخص نقش داشتند.