۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

قدم زدن شاخص در مسیر کاهش/ افت قیمت جهانی نفت، جان پالایشی‌ها را گرفت

۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲
کد خبر: 322740
قدم زدن شاخص در مسیر کاهش/ افت قیمت جهانی نفت، جان پالایشی‌ها را گرفت

نماگر اصلی بازار سهام اگرچه روز خود را با افزایشی نسبتا امیدوار کننده آغاز کرد اما در نهایت نتوانست در مقابل نبود تقاضا در بسیاری از نمادها دوام بیاورد. این شاخص که تا این لحظه به دلیل وضعیت ناخوشایند نمادهای پالایشی با کاهش مواجه شده است، کانال 159 هزار واحدی را حفظ کرده و به رغم شنیده شدن اخبار نامطلوب از بازارهای جهانی، کاهش اندکی را پشت سر گذاشته است.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ شاخص بورس تهران که امروز نیز مانند روزهای اخیر، معاملات خود را با رشدی امیدوار کننده آغاز کرده بود در برابر فروشندگان بازار تاب نیاورد و در نهایت به محدوده منفی رسید. این کاهش که همراهی قابل توجه شاخص هم وزن را نیز داراست، در حالی اتفاق می‌افتد که صنایع شاخص‌ساز بازار، افق روشنی پیش روی خود ندارند و هم صنایع کوچکتر که بیشتر درآمد خود را از بازارهای داخلی کسب می‌کنند، اخبار خوبی برای جلب نظر سهامداران منتشر نکرده‌اند. تا انتشار گزارش‌های ماهانه هم که چند روزی مانده است.
 

کاهش قیمت نفت پالایشی‌ها را تضعیف کرد/ پتروشیمی‌ها همچنان در حال مقاومت

در گروه فرآورده‌های نفتی نمادهای پالایشی که تاثیرپذیری بیشتری از قیمت نفت در بازارهای جهانی دارند، روز خود را به خوبی طی نمی‌کنند. این رویداد پس از آن رخ می‌دهد که شب گذشته و درپی کاهش نرخ بهره در ایالات متحده و کاهش شش صدم درصدی GDP پیش بینی شده آمریکا برای سال آتی میلادی، چشم انداز تقاضا برای نفت تیره‌تر شد و قیمت هر بشکه نفت برنت را به زیر 60 دلار رساند. گفتنی است، هم اکنون نمادهای پالایشی که با افت بیشتر قیمت نفت «کرک اسپرد» آنها با مخاطرات بیشتری مواجه می‌شود، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس دارند. ارزش معاملات این گروه هم اکنون 12 میلیارد تومان است و حجم معامله شده از 16 میلیون سهم فراتر نرفته است.

در گروه محصولات شیمیایی اما اوضاع اندکی از حال روز نفتی‌ها بهتر است. نمادهای این گروه که نسبتا به سهام پالایشی افت قیمتی کمتری را شاهد بوده‌اند، به واسطه بهبود نسبی و استراحت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و همچنین معاملات مناسب دو روز قبل این محصولات در بورس کالا دلیل محکمی برای کاهش قیمت بیشتر نیافتند و هم کانون سهم اندکی تا عقبگرد شاخص ایفا می‌کنند. ارزش معاملات این گروه نیز 27 میلیارد تومان است که به دنبال تبادل 53 میلیون سهم حاصل شده است.
 

سرخوردگی خودرویی‌ها در پی ابلاغ نشدن افزایش نرخ

در گروه خودرو و ساخت قطعات که نمادهای آن روز گذشته، با شنیده شدن خبرهایی در خصوص افزایش 70 درصدی قیمت خودرو سبز پوش شده بودند، رشد پایدار نماند و با تایید نشدن خبر یاد شده خوشبینی‌ها جای خود را به بدبینی دادند. بر این اساس کاهش قیمت نمادهای حاضر در این گروه، صنعت خودرو را به سومین رکورددار کاهش قیمت در بازار سهام تبدیل کرد به طوریکه طی معامله 137 میلیون سهم، این گروه با کاهش 3.24 درصدی مواجه شد؛ گفتنی است ارزش معاملات از صنعت تا کنون به 20 میلیارد تومان رسیده است.
 

فلزات اساسی و کانه های فلزی

در گروه های فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی نیز شرایط بهتری نسبت به سایر گروه های تاثیر گذار وجود ندارد. نمادهای این دو گروه که بیش از هر چیز از اخبار مربوط به نرخ ارز و قیمت محصولات خود در بازارهای جهانی تاثیر می‌پذیرفتند حالا با تیره تر شدن چشم انداز بلند مدت این محصولات، تخفیفاتی که خود بایدبه فروشندگان اعطا کنند و همه محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم‌ها علیه کشورمان اعمال شده، امیدی به جز انتشار گزارش‌های نه ماهه خوب ندارند.
 

آمار و ارقام بازار

 بنا بر آنچه که پیش‌تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران کاهشی در حدود 251 واحدی را تجربه کرده است. 

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون حدوداً ارزشی بالغ بر 527 میلیارد تومان داشته و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود  یک  میلیارد و 267 میلیون سهمی را شکل داده است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «دسبحا» بیشترین نقش مثبت و نمادهای «شتران»، «شپنا» و «شبندر» بیشترین نقش منفی را در حرکت امروز شاخص داشته‌اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون 3.5 واحد کاهش را تجربه کرده است تحت تاثیر نمادهایی همچون «ذوب»، «زاگرس» قراردارد.