۰ نفر

طبق آمار تجارت در هشت ماهه سال جاری، مشخص شد؛

رشد 13 درصدی صادرات و افت 14 درصدی واردات

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹
کد خبر: 322522
رشد 13 درصدی صادرات و افت 14 درصدی واردات

بنابر بررسی تراز تجاری آمار تجارت هشت ماهه سال جاری، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی ( بدون احتساب تجارت چمدانی)، بالغ بر 75,270 هزار تن به ارزش 31,491 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 5.15 درصد کاهش و از لحاظ ارزشی نیز افزایش 12.96 درصدی داشته است.

اقتصاد آنلاین - سعید کریمی (تحلیلگر بازارسرمایه)؛ در بررسی تراز تجاری آمار تجارت هشت ماهه سال جاری، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی( بدون احتساب تجارت چمدانی)،  بالغ بر 75,270 هزار تن به ارزش 31,491 میلیون دلار بوده است، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 5.15 درصد کاهش و از لحاظ ارزشی نیز افزایش 12.96 درصدی داشته است. 

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهش 12.58 درصدی در وزن و 14.04 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام 21.498 هزار تن و 29.549 میلیون دلار رسیده است.

گفتنی است، کل مازاد تجاری در هشت ماهه ابتدای سال جاری نیز 1.942 میلیون دلار بوده است که نسبت به کسری تجاری 6.499 میلیون دلاری هشت ماهه سال گذشته، شاهد بهبود وضعیت در این شاخص بوده‌ایم. 

جدول شماره یک

ارزیابی آمار صادرات اقلام منتخب در 8 ماهه 1397

بر اساس جدول ذیل (آمار تفکیکی صادرات 8 ماهه)، میانگین ماهانه صادرات میعانات گازی در هشت ماهه امسال (تا پایان آبان) نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی حدود 53 درصد کاهش یافته است.

شایان ذکر است، کاهش صادرات میعانات گازی به طور عمده در تیر و آبان اتفاق افتاده، به طوریکه در این ماه‌ها کاهش صادرات نسبت به ماه¬های قبل به ترتیب 45 و 78 درصد بوده است. در مورد گاز طبیعی مایع شده، (بوتان و پروپان مایع شده) نیز با وجود کاهش آمار صادرات ماه آبان نسبت به میانگین ماهانه سال 97، شاهد افزایش مقدار صادرات در مجموع هشت ماه نسبت به مدت مشابه پارسال بوده‌ایم. 

 

اوره و متانول

در بین محصولات مورد بررسی، اوره و متانول تنها محصولاتی بوده‌اند که هم در صادرات آبان‌ماه نسبت به میانگین هشت ماهه سال جاری و هم در آمار صادرات تجمعی هشت ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد داشته‌اند. مقدار صادرات اوره و متانول در آبان‌ماه به ترتیب هفت و 40 درصد رشد کرده است؛ همچنین اوره و متانول در مجموع صادرات هشت ماهه 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارای رشد 31 و 16 درصدی بوده‌اند.

طبق داده های موجود، مقدار صادرات محصول پلی‌اتیلن در آبان ماه با کاهش سه درصدی نسبت به میانگین سال جاری مواجه بوده و همچنین مجموع صادرات این محصول در هشت ماهه سال 1397 نسبت به مدت مشابه پارسال معادل 9 درصد کاهش داشته است.

 مس

لازم به ذکر است، صادرات کنسانتره مس در آبان ماه با کاهش چشمگیر 70 درصدی مواجه شد، این در حالی است که میزان صادرات این محصول در مجموع هشت ماهه 97 نسبت به هشت ماهه 96 معادل 63 درصد کاهش یافته است. در مورد کاتد مس اما وضعیت به گونه‌ای دیگر است به طوری که در مدت هشت ماهه شاهد افزایش 112 درصدی صادرات این محصول بودیم.

سیمان 

در هشت ماهه 97 صادرات سیمان نیز با افت پنج درصدی مواجه شده است. صادرات این محصول در آبان ماه 97 نسبت به میانگین ماهانه هشت ماهه سال جاری 25 درصد کاهش داشت. هرچند در مورد محصول کلینکر هم شاهد کاهش صادرات بودیم، ولی آمار تجمعی هشت ماهه افزایش یک درصدی صادرات را نشان می‌دهد.

فولاد

با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و مشکلات حمل و نقل، میزان صادرات ایران در زمینه محصولات نیمه ساخته فولادی با کاهش چشمگیر 39 درصدی آبان ماه نسبت به میانگین هشت ماهه 97 روبه رو بوده و کاهش 36 درصدی در مقدار صادرات هشت ماهه 97 نسبت به دوره مشابه سال قبل اتفاق افتاده است. این کاهش در حالی رقم خورده که شمش آهن و فولاد در مدت هشت ماهه عملکرد مطلوبی(افزایش 59 درصدی) از لحاظ میانگین ماهانه صادرات از خود نشان داده است.

سرب و روی

صادرات سرب و روی، هم در آبان‌ماه نسبت به میانگین ماهیانه سال جاری و هم در مجموع صادرات هشت ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته‌ است، به طوریکه صادرات سرب و روی آبان‌ماه در مقایسه با میانگین ماهیانه سال جاری به ترتیب 42 و 52 درصد و در مجموع هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، 47 و 39 درصد کاهش یافته است.

گفتنی است، در 18 روز ابتدای آذرماه شاهد صادرات حدود 4.59 میلیون تن گاز طبیعی مایع شده بوده ایم.  این در حالی است که صادرات این محصول در آبان‌ماه 186.6 هزار تن بوده است. همچنین در 18 روز ابتدای آذرماه 10.3 هزار تن کاتد مس صادر شده است. لازم به ذکر است، صادرات کاتد مس از مرداد تا آبان تقریبا ناچیز بوده است.

جدول شماره 2