۰ نفر

امروز صورت گرفت؛

آغاز به کار قرارداد آتی سبد سهام/ بازار سرمایه به زودی میزبان دو ابزار جدید خواهد بود

۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۹
کد خبر: 322313
آغاز به کار قرارداد آتی سبد سهام/ بازار سرمایه به زودی میزبان دو ابزار جدید خواهد بود

امروز معاملات آتی سبد سهام در هفت نماد آغاز شد. این هفت نماد معاملاتی شامل سبد ۳۰ شرکت بزرگ و صنایع بزرگ بورسی شامل خودرو، بانکداری، فلزات اساسی، صنایع معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی هستند.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز مراسم رونمایی از قراردادهای آتی سبد سهام در بورس اوراق بهادار تهران در محل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برگزار شد. طی این مراسم شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؛ علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه تمدن به سخنرانی درباره جدیدترین ابزار مشتقه بورس پرداختند.
 

آغاز به کار معاملات آتی سبد سهام با هفت نماد

علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در این مراسم با اشاره به اینکه هیات مدیره بورس تهران در دوره جدید به ویژه در دو حوزه تاکید ویژه دارد، گفت: هیات مدیره بورس وظایفی را بر عهده بورس تهران گذاشته است؛ بزرگ کردن بازار با رعایت کیفیت و ایجاد ابزارهای جدید در راستای پوشش ریسک فعلان بازار ازجمله این وظایف و تاکیدات است. در همین راستا ابزار قراردادهای آتی سبد سهام راه‌اندازی شد.

او به هدف بورس تهران برای به کارگیری ابزارهای نوین مالی اشاره کرد و گفت: بورس به دنبال بهره‌گیری از ابزارهای پوشش ریسک است. تاکنون ابزارهای مشتقه متنوع در بورس تهران راه‌اندازی شده است. یکی این ابزارهای مشتقه، فروش تبعی بوده است که در گذشته کارکرد پوشش بیمه‌‌ای داشته است. این ابزار پس از تغییر کاربری در سال ۹۵ به عنوان ابزار تامین مالی استفاده شده است؛ به نحوی که در تامین مالی سال ۹۶ مبلغ ۲۳۰۰ میلیارد تومان بالغ بر ۱۹ درصد تامین مالی کشور از طریق این ابزار صورت گرفته است. در سال ۹۵ ابزار آپشن یا اختیار خرید سهام رونمایی شد. این ابزار با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، موجودیت خود را حفظ کرده است.

صحرایی با اشاره به اینکه در گذشته ابزار آتی تک سهم در بورس تهران وجود داشته است، گفت: این ابزار توفیق چندانی حاصل نکرده است. البته مطالعات جهانی نشانگر این مسئله است که ابزار آتی تک سهم در روندهای معاملاتی جزو سه ابزار آخر لیست قرار دارد. این درحالی است که معاملات ابزار آتی شاخص که ما تحت عنوان آتی سبد سهام داریم، در دنیا جزو ابزار مشتقه است و در رتبه‌بندی WFE جزو ابزار پر معامله تلقی می‌شود. ۶۰ درصد از معاملات مربوط به ابزار مشتقه مربوط به آتی بر روی شاخص انجام می‌شود.

او ابراز امیدواری کرد که این ابزار بتواند به اهداف اساسی خود که یکی از آنها پوشش ریسک است، نائل شود. این مقام مسئول در ادامه به کارکردهای چندگانه ابزار پوشش ریسک اشاره کرد و گفت: این ابزار برای سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان ابزار پوشش ریسک استفاده می شود.

او با اشاره به خاصیت اهرمی این ابزار در بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاران برای خرید آن نیاز به مطالعه تک‌تک سهام‌ها را ندارند و می‌توانند با شناسایی و شناخت کلیت یک شاخص از این ابزار بهره‌های لازم را ببرند.

صحرایی با اشاره به مزیت معافیت مالیاتی این ابزار برای سرمایه گذاران اظهار داشت: امروز معاملات آتی سبد سهام در هفت نماد آغاز شد. این هفت نماد معاملاتی شامل سبد ۳۰ شرکت بزرگ و صنایع بزرگ بورسی شامل خودرو، بانکداری، فلزات اساسی، صنایع معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی هستند.
 

محدودیتی برای ارائه سرویس معاملات آتی سبد وجود ندارد/ شرکت‌های نرم‌افزاری خود را تجهیز کنند

علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره دلیل حضور تنها سه شرکت کارگزاری فیروزه آسیا، بانک توسعه صادرات و بانک شهر برای ثبت سفارش معاملات آتی سبد گفت: راه‌اندازی این ابزار از طریق oms است و به رغم اعلام قبلی بورس تهران به صورت کتبی و توضیح اینکه این ابزار در حال راه‌اندازی است، تا امروز تنها سامانه مدیریت سفارشی که در این راستا وارد شده، شرکت نرم‌افزاری صحرا است که خود را متناسب با نیازهای راه‌اندازی این ابزار تجهیز کرده است. 

او ادامه داد: سامانه مدیریت سفارش شرکت‌های کارگزاری اشاره شده هم شرکت نرم‌افزاری صحرا بوده و به همین دلیل اینها آماده فعالیت در این حوزه شدند.

صحرایی تاکید کرد: هر کارگزاری که تمایل به فعالیت در حوزه قراردادهای آتی سبد سهام باشد، شرکت نرم‌افزاری صحرا آماده است تا امکانات راه‌اندازی آتی سبد سهام را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین اگر سایر شرکت‌های نرم‌افزاری هم زیرساخت‌های فنی خود را متناسب کنند، می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.
 

مدیریت ریسک و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری با آتی سبد سهام/ دو ابزار جدید در راه بورس

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است ابزار آتی سبد سهام برای کسانی که به دنبال بازده‌هایی بالاتر از بازار هستند، فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند، چراکه از فرصت‌های خاص بهره می‌گیرد.

به گفته او، یکی از راه‌های جلوگیری از یک‌طرفه شدن بازار، بهره‌گیری از ابزارهای مشتقه است که در دنیا موجب تعادل بازار می‌شود. او ادامه داد: آتی سبد سهام ابزار مهمی است که در تعادل‌بخشی بازار و ایجاد فرصت‌های خوب برای سرمایه‌گذاران و مدیریت ریسک برای اشخاص و صندوق‌ها نقش مهمی دارد.

او در پایان اعلام کرد: قراردادهای فروش استقراضی و وارانت هم به زودی راه‌اندازی می‌شود  که به دنبال آن، جعبه ابزار بورس به لحاظ کلاسیک کامل می‌شود.
 

امکان کسب سود در دوران نزولی بورس فراهم شد

محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با بیان اینکه سرعت اجرای قراردهای آتی سبد سهام قابل توجه و نشان‌دهنده کار گروهی خوب است، در رابطه با مزایای این ابزار گفت: راه‌اندازی این ابزار به ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری در همه شرایط اقتصادی و پستی و بلندی‌هایی به دنبال آن در بازار سرمایه ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. در واقع در همه شرایط، با این ابزار فرصت سودسازی فراهم می‌شود.

او ادامه داد: با قراردادهای آتی سبد سهام، خدمات نهادهای مالی تخصصی‌تر می‌شود و حتی در زمان‌های نزولی بازار، نهادهای مالی سود خواهند ساخت. این ابزار در نوسان‌های بازار هم می‌تواند سود بسازد.

خواجه‌نصیری در پایان اظهار داشت: تا امروز یک ابزار مدیریت ریسک اساسی در بازار سرمایه وجود نداشت و اگر کلیت بازار منفی می‌شد، نمی‌توانستیم سود بسازیم اما از امروز و در صورتی که سهام به درستی انتخاب شده باشند، امکان کسب سود وجود دارد.