۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سر به زیری دلار، بازدهی بورس را منفی کرد/ سرایت روزهای سرد نفتی به تالار حافظ

۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۴
کد خبر: 322074
سر به زیری دلار، بازدهی بورس را منفی کرد/ سرایت روزهای سرد نفتی به تالار حافظ

در جریان اولین روز معاملاتی هفته جاری، بورس تهران نتوانست به روند نزولی که هفته پیش آغاز کرده بود خاتمه دهد و بازهم تمام نماگرهای بازار در محدوده منفی قرار گرفتند. این در حالی بود که خبرها از بازارهای جهانی فلزات حاکی از رشد قیمت سنگ آهن و برخی فلزات اساسی دیگر بود.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ شاخص بورس تهران در اولین روز معاملاتی هفته نتوانست بر حجم عرضه ها غلبه کند و با تداوم روند نزولی قیمت ها که از هفته پیش آغاز شده بود به استقبال این هفته رفت. از سویی دیگر دو متغییر اصلی بهای جهانی نفت و نرخ ارز در بازار داخلی که در تابستان سال جاری موتور محرک قیمت‌ها در بورس بودند، اکنون بعنوان بازدارنده اصلی رشد شاخص بازار سرمایه عمل می کنند.

 

چرا بازار عقب نشست؟

در روزهای اخیر که از دنیای سیاست خبر خاصی منتشر نمی شود، عوامل بنیادی در قیمت سهام شرکت ها در حال خودنمایی هستند. در این خصوص سه فاکتور اصلی تاثیرگذار بر روند معاملات بورس تهران بیشترین نقش آفرینی را در روزهای اخیر داشته اند عبارتند از قیمت ارز در بازار داخلی، قیمت جهانی نفت و گزارش های ماهانه. از این رو به اعتقاد کارشناسان به دلیل وابستگی مستقیم میان دو متغییر اصلی یاد شده و رشد شاخص بورس، دیگر نمی توان انتظار جهش‌های خیره کننده از تالار حافظ داشته باشیم. در نتیجه در ماه جاری اغلب نمادهای گروه های دلاری، صادرات محور و نفتی از جمله استخراج کانه های فلزی، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی با افت قیمتی قابل توجه روبرو شده اند. همچنین بدبینی به افزایش بهای جهانی نفت به ویژه در روزهای اخیر سبب تشدید نگرانی در میان سهامداران نفتی بورس تهران شده است.

 

دنده معکوس سهام دلاری

با شروع روند نزولی قیمت ارز در بازار آزاد، شاخص بورس نیز سر به کاهش گذاشت. گفتنی است از ابتدای تابستان سال جاری و با رشد سه برابری نرخ ارز در بازار آزاد شاهد جهش دو برابری شاخص اصلی بورس بودیم. اما از میانه های مهرماه و با کند شدن شتاب رشد نرخ ارز، شاخص بورس هم کم رمق شد و عقب نشینی 25 هزار واحدی نسبت به روزهای اوج خود را تجربه کرد. 

در این میان قیمت سهام گروه های صادرات محور و دلاری از قبیل استخراج کانه های فلزی، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی بیشترین افت را متحل شده اند.

 

سرایت روزهای سرد نفتی به تالار حافظ

در پنج روز کاری هفته منتهی به جمعه نفت برنت برخلاف تصورات در خصوص صعودی شدن قیمت‌ها پس از نشست 175 اوپک، نتوانست جهش قابل ملاحظه ای را به ثبت برساند. در این بین نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز به دلیل انتشار گزارش‌هایی مبنی افزایش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا نتوانست ارقامی بیش از 51 دلار را ببیند.

این در حالی است که برخی کارشناسان داخلی پیش از برگزاری نشست اخیر اوپک پیش بینی می کردند که در صورت توافق بر سر کاهش میزان تولید، قیمت نفت بازهم وارد کانال 70 دلار خواهد شد. اما دقیقا از روز دوشنبه هفته گذشته، همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی، قیمت نفت برنت تنها توانست با افزایش یک دلاری، به محدوده 51 دلار در هر بشکه برسد. 

از این رو با کاهش مجدد قیمت در پایان هفته معاملاتی جاری شاهد تداوم عقب نشینی قیمت در اغلب نمادهای گروه پتروپالایشی بودیم. در گروه پالایشی ها تنها «شاوان» و «شراز» در محدوده مثبت قرار گرفته و باقی نمادهای پالایشی افت قیمت را تجربه کردند.

تعلل فعالان بورسی در آستانه ارائه گزارش های ماهانه

فاکتور دیگری که این روزها به شدت در بازار مورد توجه فعالان قرار گرفته، گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌های صادرات محور و کالامحور است. با گذشت یک ماه از آغاز تحریم ها و تاثیرپذیری آمرا تولید و فروش شرکت های بورسی از این تهدید، حال معامله گران با احتیاط بیشتری منتظر انتشار گزارش های عملکرد ماهانه هستند. از سویی دیگر به نظر می رسد گزارش ماهانه منتهی به 30 آذر نیز چندان قابل اتکا نباشد چرا که خبرها حاکی از آن است که در گروه محصولات شیمیایی و پتروشیمی، برخی محموله کشتی ها که بارگیری شده اند، به مقصد نامعلومی رفته و خبر قطعی در خصوص تحویل آن ها نیست. از این رو شاید بازهم نتوان در گزارش های آذرماه به نکته قابل توجهی دست یافت.  

 

گروه بانکی و خودرویی همچنان در بیم و امید گذران می‌کنند

در بین گروه های پُرطرفدار بازار بیشترین افت بازدهی به خودرویی‌ها  اختصاص داشت که طولانی شدن و بی نتیجه ماندن بحث افزایش نرخ خودرو سهامداران این گروه را مایوس کرده است.

در این بانکی‌ها نیز افت تقریبا دو درصدی را تجربه کرده و تمام نمادهای این گروه در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. در گروه بانکی امروز افزایش عرضه در نماد «وبملت» سبب تشکیل صف فروش و سرایت جو منفی به سایر نمادها شد. عدم شفاف سازی در خصوص تراز ارزی از سوی بانک ها سبب سردرگمی و فرسایشی شدن انتظار سهامدارن شده است.

 

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در بالا نیز اشاره شد به دلیل بدبینی افزایش بهای جهانی نفت ، ادامه روند نزولی نرخ ارز و همچنین پُررنگ تر شدن سایه تحریم ها بر روند تولید و فروش شرکت ها، تمامی نماگرهای بورس در محدوده منفی قرار گرفتند. در مجموع روز جاری از میان 38 صنعت حاضر در بازار تنها هشت صنعت  با رشد بازدهی روبرو شدند که محصولات کاغذی، استخراج سایر معادن و محصولات غذایی در صدر این گروه ها بودند.

در معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با رشد 866 واحدی (معادل 0.52درصد) کانال 165 هزار واحد را از دست داد وبه رقم 164 هزار و 485 واحد بازگشت. شاخص هم وزن شاخص هم وزن نیز همسو با شاخص کل سر به کاهش گذاشت و با عقبگرد 91 واحدی به رقم 27 هزار و 652 واحد بازگشت.

ارزش معاملات بازهم افت کرد

در این بین امروز بیش از یک میلیارد و 259 میلیون ورقه بهادار به ارزش 345 میلیارد تومان در 118 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از 279 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.  گفتنی است این رقم نسبت به روز گذشته افت نشان می دهد. 

 

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه خودرو، بانک و شیمیایی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این بین افت قیمتی در نمادهای «وامید»، «وبملت» و «فارس» بیشترین نقش را در افت شاخص کل داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

معاملات آخرین هفته کاری آذرماه 97 در فرابورس ایران با دست به ‌دست شدن حدود 793 میلیون ورقه به ارزش افزون بر سه ‌هزار و 547 میلیارد ریال در مجموع بازارهای نه‌گانه فرابورس کلید خورد. که از این میزان بالغ بر 209 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت.همچنین آیفکس نیز از ریزش در امان نماند و با کاهش هشت واحدی به رقم 1842 واحد رسید. امروز در حالی نمادهای «ذوب» و «میدکو» با 11 واحد اثر منفی بر آیفکس کاهش هشت واحدی ‌این نماگر را رقم زدند که ‌حمایت نمادهای «هرمز» و «دماوند» مانع از افت بیشتر آن شد تا در نهایت ‌شاخص کل فرابورس در پله 1842 واحدی قرار گیرد.‌

از سوی دیگر نگاهی به جداول قیمت‌ها نشان می‌دهد که نماد معاملاتی «غپآذر» متعلق به شرکت‌ شیر پگاه آذربایجان شرقی، ‌بیشترین افزایش قیمتی را به ‌همراه داشته و در سمت مقابل نمادهای «مادیرا» در میان نمادهای فرابورسی با بیشترین کاهش ‌قیمت روبه‌رو شده است.‌