۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

ریزش ادامه‌دار شاخص در ابتدای هفته/ بزرگان بازار باز هم عقب کشیدند

۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 321983
ریزش ادامه‌دار شاخص در ابتدای هفته/ بزرگان بازار باز هم عقب کشیدند

بازار سرمایه کشور در شرایطی هفته پیش رو را آغاز می‌کند که جو کلی بازار تحت تاثیر روند کاهشی قیمت ارز قرار گرفته است. روند رو به رشد قیمت سهام که در ماه‌های منتهی به تابستان سال جاری شکل گرفته بود، همان طور که با افزایش قیمت دلار و به تبع آن بیشتر شدن امیدها نسبت به سود آوری آتی شرکت‌های بورسی ادامه می‌یافت؛ حالا با تقویت ریال که به معنای کاهش قیمت ارز است راهی معکوس پیش گرفته و در مواردی بی‌توجه به رشد قیمت‌ بعضی کامادیتی‌ها همچون متانول و سنگ آهن در بازارهای جهانی، کاهش می‎‌یابد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ بازار سهام روز خود را در حالی آغاز کرد که نماگر اصلی بازار سرمایه در ابتدای معاملات رشدی بیش از 300 واحد را شاهد بود. اما این رشد دیری نپایید و در نهایت با کاهش تقاضا در نمادهای تاثیر گذار و پیشی گرفتن عرضه در بسیاری از نمادهای مهم بر تقاضا، رشد کم جان شاخص به افت تبدیل شد.

در این روز نمادهای پالایشی همسو با کاهش قیمت دلار و مهم‌تر از آن با افت قیمت نفت در آخرین روز فعالیت بازارهای جهانی در هفته گذشته در محدوده‌های صفر تابلو معامله شدند. تعداد معاملات این گروه که تاکنون به 14 میلیون سهم رسیده ارزشی بالغ بر 11 میلیارد و  600 میلیون تومان داشته است.

 صنعت خودرو نیز حال روز بهتری از نفتی‌ها ندارد، جهت گیری قیمت‌ها در این گروه که چند وقتی است تحت تاثیر تعین نرخ محصولات از سوی وزارت صمت قرار گرفته، در حال حاضر با مبهم شدن تغییرات قیمت خودرو در حاله ای از ابهام فرو رفته است. نمادهای این گروه تا این لحظه کاهش قیمتی 2.4 درصدی را تجربه کرده‌اند. گفتنی است معاملات در گروه خودرو و ساخت قطعات تا کنون منتج به  تبادل 21 میلیارد و 400 میلیون سهم شده که ارزشی حدودا 40 میلیارد تومانی داشته‌اند.

در گروه محصولات شیمیایی اما وضعیت اندکی بهتر است. این گروه که در بردارنده نمادهای تولید کننده پتروشیمی و شوینده است روز متعادل‌تری را نسبت به دو گروه قبلی طی کرده است و در حال حاضر با ارزش معاملات 44 میلیارد تومانی به معاملات خود ادامه می‌دهد.

 

آمار و ارقام بازار

 بنا بر آنچه که پیش‌تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران که در ابتدای معاملات رشدی نزدیک به 300 واحد داشت تا کنون و با ادامه معاملات، کاهشی در حدود 578 واحد را تجربه کرده است. 

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون حدوداً ارزشی بالغ بر 580 میلیارد تومان داشته و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود  یک  میلیارد و 700 میلیون سهمی را شکل داده است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «رمپنا» بیشترین نقش مثبت و نمادهای «وبملت»، «وامید» و «فولاد» بیشترین نقش منفی را در حرکت امروز شاخص داشته‌اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون 5.2 واحد کاهش را تجربه کرده است تحت تاثیر نمادهایی همچون «زاگرس»، «میدکو» قراردارد.