۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

نمادهای شاخص‌ساز در سراشیبی کاهش/ کوچک‌ترها بازهم قد کشیدند

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 321373
نمادهای شاخص‌ساز در سراشیبی کاهش/ کوچک‌ترها بازهم قد کشیدند

روز جاری شاخص‌های بورس و فرابورس حرکت منفی که در روز گذشته آغاز شده بود را ادامه دادند و مسیر کاهش پیش گرفتند. در این روز گروه‌های مهم بازار که همچنان تحت تاثیر افت اخیر قیمت‌های جهانی قرار دارند در مواجهه با چشم انداز ناامید کننده پیش روی کامادیتی‌ها (مانند نفت و فلزات اساسی)، در نمادهای شاخص ساز با افت قیمت مواجه شدند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ شاخص‌های بورس و فرابورس در آخرین روز هفته و پس از چند روز سکون نسبی بر این شاخص‌ها، در نهایت با افت مواجه شدند؛ افتی که به گمان فعالان بازار ناشی از نبود افقی مناسب پیش روی فعالیت‌های آتی نمادهای شاخص‌ساز حاضر در بازار سهام است. حالا دیگر هم، سایه افزایش تولید فولاد در چین بر سر قیمت این محصول در بازارهای جهانی سنگینی می‌کند و هم آینده تاریک نفت در بازارهای جهانی راه را بر خوشبینی به آینده نمادهای پتروپالایشی بسته است. بانکی‌ها هم که دیگر خبر تازه‌ای ندارند تا سهامداران خود را به امید تسعیر ارز و حواشی مربوط به شناسایی سود از این محل سرگرم کنند. تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا رشد گروه‌های کوچکتری نظیر نمادهای ساختمانی، غذایی، قند و شکر نتوانند نقشی به جز افزایش شاخص هم‌وزن در جریان معاملات امروز خود ایفا کنند.

در این روز شاخص بورس تهران بیش از هر چیز تحت تاثیر کاهش قیمت در نمادهای حاضر در گروه فلزی-معدنی قرار گرفت. این گروه همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد تحت تاثیر کاهش قیمت‌ در بورس‌های فلزات شانگهای و لندن، افزایش قیمت قراضه در بازارهای جهانی و همچنین وجود تقاضای ضعیف در این بازارها، روزهای ناخوشایندی را طی می‌کنند. در این شرایط تحریم‌ها و شخت شدن فروش برای تولیدکنندگان ایرانی که منجر به ارائه تخفیف به خریداران از سوی آنها شده نیز مزید بر علت است تا فعالان بازار با دیده تردید به سهام نماد‌های این گروه نگاه کنند و دلیل برای افزایش تقاضا در این گروه وجود نداشته باشد.

در گروه شیمیایی نیز که اغلب شرکت‌های پتروشیمی و تولیدکننده شوینده را در بر می‌گیرد، تاثیر کمتری بر شاخص دیده می‌شود، نمادهای این گروه که همچون روزهای قبل و تحت تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی دلیل مناسبی برای افزایش تقاضا ندارند و اغلب در محدوده‌هایی بین صفر و منفی و مثبت یک معامله ‌می‌شوند. نمادهای این گروه که به مراتب وضعیت بهتری نسبت به نمادهای حاضر در گروه‌های فلزات اساسی و کانه‌های فلزی ندارند به واسطه حجم کمتر معاملات تاثیر زیادی بر حرکت امروز  شاخص نداشته اند. این صنعت در مجموع 63 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 34 میلیارد تومان بوده که در مقابل حجم معاملات 375 میلیونی فلزات اساسی و ارزش معاملات 100 میلیارد تومانی ان بسیار کمتر است.

دور گروه بانکی و خودرویی نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی از لحاظ ارزش معاملات قرار دارند. در گروه خودرو و ساخت قطعات، درِ معاملات همچنان بر پاشنه افزایش قیمت محصولات خودرو سارزان می‌گردد که بنا بر شنیده‌ها موضوع آن، روز یکشنبه و در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با حضور وزیر صنعت و معاونان، بررسی خواهد شد. گفتنی است نمادهای مهم هر دو گروه در محدود ثبت و منفی نزدیک به صفر معامله می‌شوند و مشاهد نمادهایی در مثبت یا منفی کامل به ندرت در آنها قابل مشاهده است.

آمار و ارقام بازار

 بنا بر آنچه که پیش‌تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران که در ابتدای معاملات کاهش حدود از 735 واحدی واحدی مواجه شده است. این درحالی است که شاخص هم‌وزن 47 واحد افزایش یافته است. 

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون ارزشی بالغ بر 661 میلیارد  تومان داشته است و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود  یک  میلیارد و 850 میلیون سهمی را شکل داده است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «فارس» بیشترین نقش مثبت و نمادهای «فولاد»، «فملی» و «فخوز» بیشترین نقش منفی را در حرکت امروز شاخص داشته اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون 5.5 واحد کاهش را تجربه کرده است تحت تاثیر نمادهایی همچون «زاگرس»، «ذوب» قراردارد.