۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت بیلت در بازارهای جهانی

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۲
کد خبر: 321205
آخرین وضعیت بیلت در بازارهای جهانی

قیمت بیلت در بازارهای عمده دنیا در هفته منتهی به جمعه 16 آذر با تداوم عقب‌نشینی تحت تاثیر تقاضای ضعیف و افزایش عرضه قراضه مواجه بود.

اقتصاد آنلاین - صدرا خلف؛ قیمت بیلت در بازارهای مختلف جهانی تحت تاثیر قیمت ارزان‌تر قراضه و عملکرد ضعیف محصولات نهایی فولادی، در هفته گذشته با کاهش مواجه بوده است. در این میان چین از معدود استثناهای رشد قیمتی بوده است که تحت تاثیر جو ناشی از مذاکره ترامپ و ژی جین پینگ با رشد اندک قیمتی مواجه شد.
 

آسیا

قیمت بیلت در شهر تانگشان در ابتدای هفته گذشته تحت تاثیر توقف 90 روزه در جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده، شاهد تقویت و رسیدن به 3330 یوان (486 دلار) در هر تن بود که  منجر به احیای فعالیت‌های خرید در آن ناحیه نشد. وضعیت ضعیف بازار محصولات فولادی بلند باعث تضعیف تقاضا در بیلت شده است. این امر قیمت بیلت تا پایان هفته گذشته به 3310 یوان در هر تن (481 دلار) کاهش داد که علی رغم این افت رشد 190 یوانی را نسبت به هفته قبل را نشان می‌داد. 

بنا به گزارش متال بولتن موجودی بیلت انبارهای شهر تانگشان به عنوان یکی از قطب‌های مهم فولادسازی چین با کاهش 45 هزار تنی در هفته گذشته به 225 هزار تن رسید. دلیل این امر فروش موجودی انبار در نبود چشم‌انداز صعودی برای قیمت‌ این محصول بوده است.

بیلت روسیه به نرخ CFR معادل با 465- 460 دلار در هر تن و بیلت مالزی و هند نیز در محدوده 475- 470 دلار معامله شده‌اند. پیشنهاد بیلت تولیدکنندگان خاورمیانه به استثنای ایران در محدوده 470- 465 دلار قرار داشته است، این در حالی است که محصولات ایرانی به نرخ CFR اندونزی معادل با 450 دلار در هر تن فروخته شده‌اند. 
 

CIS، ترکیه

قیمت‌های صادراتی در منطقه CIS به دلیل کاهش فعالیت‌های خرید و نبود عوامل بنیادین حمایتی در بازار با کاهش مواجه شده است.  تولیدکنندگان این منطقه در تلاش برای فروش بیلت خود به قیمت 435- 430 دلار به ازای هر تن به نرخ فوب دریای سیاه بودند اما علاقه چندانی برای خرید در بازار مشاهده نشده است. در ترکیه خریداران بیلت با توجه به کاهش قیمت قراضه، تمایل به خرید محصولات داخلی نسبت به محصولات وارداتی داشته‌اند. 
 

خاورمیانه، شمال آفریقا

در امارات متحده عربی، قیمت محموله‌های وارداتی بیلت به دلیل حجم بالای موجودی انبار میلگرد، کاهشی بوده است. تولیدکنندگان بیلت در عربستان سعودی نرخ پیشنهادی 500- 490 دلار به نرخ CFR را برای بازار امارات در نظر گرفته بودند اما معامله مهمی در این محدوده گزارش نشده است.

صادرکنندگان ایرانی همچنان تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار دارند و مجبور به ارائه تخفیف‌های بیشتر به منظور جذب مشتری هستند. بنا به برآورد متال بولتن، قیمت محموله‌های بیلت ایران به نرخ فوب 412 الی 405 دلار در هر تن پیشنهاد شده است  که کاهش حدود 10 دلاری نسبت به هفته قبل خود را نشان می‌دهد. 

در مصر با توجه به عدم اطمینان نسبت به اعمال تعرفه بر روی واردات محصولات فولادی، میزان تقاضا با ضعف مواجه بوده است. برخی از تحلیلگران انتظار دارند که این کشور بر روی واردات بیلت تعرفه 6 تا 10 درصدی وضع کند تا به این وسیله از محصولات داخلی حمایت شود.

جدول زیر نیم نگاهی به آخرین قیمت بیلت در بازارهای مختلف جهانی می‌اندازد: 

photo_2018-12-11_16-47-52