۰ نفر

«رویترز» مدعی شد؛

ایران برای خریداران آسیایی نفت بزرگترین تخفیف دهه اخیر را در نظر گرفت/ رویکردی برای جذب خریداران در شرایط تحریم

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
کد خبر: 321195
ایران برای خریداران آسیایی نفت بزرگترین تخفیف دهه اخیر را در نظر گرفت/ رویکردی برای جذب خریداران در شرایط تحریم

رویترز: قیمت رسمی فروش نفت سبک ایران برای خریداران آسیایی (به منظور تحویل در ماه ژانویه) با یک دلار کاهش نسبت به ماه قبل تعیین شده است؛ گفتنی است، این قیمت 30 سنت بالاتر از میانگین شاخص نفت عمان/ دوبی قرار داده است و بزرگترین تخفیف دهه اخیر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، خبرگزاری رویترز طی گزارشی ادعا کرد؛ ایران، قیمت رسمی فروش نفت (گرید سبک) برای خریداران آسیایی (به منظور تحویل در ماه ژانویه) را با یک دلار کاهش نسبت به ماه قبل تعیین کرده است؛ گفتنی است، این قیمت 30 سنت بالاتر از میانگین شاخص نفت عمان/دوبی قرار داده است.

این در حالی است که قیمت نفت سبک عربستان سعودی برای تحویل به خریداران آسیایی در ماه ژانویه، یک دلار بالاتر از میانگین شاخص نفت عمان/دوبی قرار دارد و بدین ترتیب، تخفیف قیمتی ارائه شده توسط ایران به خریدارانش در بزرگ‌ترین سطح یک دهه اخیر نسبت به گرید مشابه عربستان سعودی قرار دارد.

شایان ذکر است، در حوزه نفت سنگین، قیمت نفت سنگین ایران حدود 1.25 دلار به ازای هر بشکه کمتر از گرید نیمه سنگین عربستان سعودی است. همچنین، قیمت نفت خام گرید فروزان نیز 1.10 دلار کمتر از قیمت گرید نیمه سنگین عرب است.  تخفیف‌های ارائه شده توسط ایران به منظور جذب خریداران با توجه به شرایط تحریمی پیش روی ایران خواهد بود.

در کشور چین انتظار می‌رود با بازگشت دو پالایشگاه دولتی این کشور به زمره خریداران نفت ایران در ماه دسامبر، میزان خرید این کشور از ایران بازیابی شود. در بین سایر کشورهای جنوب شرق آسیا نیز پالایشگاه‌های نفت کره جنوبی و ژاپن در ماه ژانویه به بازار ایران بازخواهند گشت.

در هند نیز شرکت نفت هندوستان پس از شش ماه مجددا به خریداری محموله طلای سیاه از ایران خواهد پرداخت. این شرکت در ترکیب با Indian Oil Corp و Mangalore و Petrochemicals Ltd در ماه ژانویه به خرید 9 میلیون بشکه نفت از ایران خواهند پرداخت؛ اما شرکت پتروشیمی Formosa در تایوان اعلام کرده است، با وجود دریافت معافیت از ایالات متحده برای واردات روزانه 16 هزار بشکه نفت، به خرید نفت از ایران نخواهد پرداخت و دلیل آن را نبود مکانیسم مناسب پرداخت اعلام کرده است.