۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایان هفته خوش بورسی با رشد 0.7درصدی شاخص/خودرویی‌ها با صف خرید به استقبال افزایش نرخ رفتند

۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
کد خبر: 319776
پایان هفته خوش بورسی با رشد 0.7درصدی شاخص/خودرویی‌ها با صف خرید به استقبال افزایش نرخ رفتند

در جریان معاملات امروز بورس تهران تمام نماگرها در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند. در این بین اما شاخص هم‌وزن به دلیل اقبال معامله گران به گروه خودرو رشد پُرشتاب تری را تجربه کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ معاملات آخرین روز کاری هفته در جوی نسبتا آرام و به دور از هیجان در گروه های بزرگ دنبال شد. اما یکی از مهمترین اخباری که سبب بازگشت رونق به دادوستدهای امروز بود، پُررنگ تر شدن گمانه زنی ها در خصوص افزایش نرخ خودرو در ابتدای هفته آتی بود.

رالی صعودی خودرویی ها

گفتنی است که در حالی طی روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی از موافقت یا مخالفت رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مطرح شد که این ابهام مهم با اعلام دیروز وزیر صنعت مبنی بر عدم مخالفت روحانی و همچنین احتمال آزادسازی قیمت ها در اوایل هفته، بر طرف شد.

براساس این ، از قرار معلوم فرمول قیمت‌گذاری خودروها براساس نرخ حاشیه بازار به تایید مجلس و خودروسازان رسیده و حداقل 10 میلیون تومان به بهای فعلی خودرو ها اضافه خواهد شد.

در این میان هر چند هنوز قطعیتی به نهایی شدن این احتمالات نیست اما با اعلام موجی از اخبار مثبت ، در دقایق پایانی معاملات امروز سهام اکثر شرکت های خودرویی با رشد قیمت و صف خرید چند تا چند میلیون سهمی روبرو شدند. به طوریکه سایپا و ایران خودرو با معامله بیش از 135 و 31 میلیون سهم ، با صف خرید بیش از 61 و 2.2 میلیون سهمی به قیمت 124 و 262 تومانی هر سهم رسیدند.

از این رو امروز تمام نمادهای گروه خودرویی در محدوده مثبت و اغلب صف خرید به کار خود پایان دادند. در این بین بیش از 413 میلیون ورقه بهادار 60 میلیارد تومان سهام خودرویی دادوستد شد که بازدهی 4.6 درصدی را به همراه داشت.

روز خوش بیمه ای ها

در این بین معاملات امروز گروه بیمه به دلیل انتشار خبر حذف مالیات بر ارزش افزوده شرکت های بیمه ای سبزرنگ بود. در خبرها آمده بود رئیس بیمه مرکزی اعلام کرد که مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های بیمه حذف می‌شود، غلامرضا سلیمانی گفت: ما چند ماه قبل این بحث را مطرح کردیم تا مالیات بر ارزش افزوده به شرکت‌های بیمه تعلق نگیرد و این در وزارت اقتصاد مصوب شده و سازمان امور مالیاتی نیز پذیرفته و در حال حاضر به مجلس فرستاده شده است.

دراین گروه نیز نمادهای «وحافظ»، «ورازی» و «بساما» در صدر افزایش قیمت قرار گرفتند. در نتیجه بیش از 33 میلیون سهم به ارزش 5.6 میلیارد تومان معامله شد که بازدهی 2.5 درصدی را ثبت کرد.

شیمیایی های متعادل

اما معاملات در گروه محصولات شیمیایی متعادل پیگیری شد. در این گروه نمادهای «شتولی»، «شلعاب» و «شکربن» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. اما نمادهایی همچون «زاگرس»، «شپارس» و «شاراک» در محدوده های منفی معامله شدند. در نتیجه این گروه نیز نتوانست بازدهی مثبت قابل قبولی را برای امروز بدست آورد.

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در بالا نیز اشاره شد به دلیل خوشبینی به افزایش قیمت های خودرو در هفته اینده شاخص بورس تهران روز سبزی را سپری کردند. از این رو در در میان  38 صنعت حاضر در بورس، 28 صنعت بازدهی مثبت را کسب کردند. در مجموع در معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با رشد 1158 واحدی (معادل 0.7 درصد) توانست به میزان روز گذشته صعود کند و در ارتفاع 166 هزار و 860 واحد آرام گیرد. شاخص هم وزن اما به دلیل رشد قیمتی در نمادهای خودرویی و بانکی بیشتر از شاخص کل افزایش یافت و با  با پرش 318 واحدی (معادل 1.17 درصد) به ارتفاع 27 هزار و 441واحد رسید.

ارزش معاملات کمی بالا رفت

در این بین امروز بیش از یک میلیارد و 492 میلیون ورقه بهادار به ارزش 466 میلیارد تومان در 118 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از 370 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.  گفتنی است این رقم نسبت به روز گذشته کمی بالتر رفته  و تقریبا در تراز میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد قرار دارد. به نظر می رسد دو عامل احتیاط فعالان نسبت به خرید سهام و همچنین عدم تمایل سهامداران به نقد کردن سبب شده تا ارزش معاملات رشد قابل قبولی را به ثبت نرساند.

 بررسی نقشه تحرک حقیقی‌ها

 همچنین آمار و اطلاعات دادوستدهای اشخاص حقیقی نیز حاکی از ورود بیش از 55 میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی به بورس بود که البته بیشترین خرید حقیقی ها در گروه خودرو، فلزات اساسی و خدمات منهدسی به میزان 16، 11 و 9میلیارد تومان رقم خورد. گفتنی است در سوی دیگر بازار حقوقی ها بیشتر در گروه های استخراج کانه های فلزی و فرآورده های نفتی اقدام به خرید سهام کردند.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه خودرو، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این بین همچنین با اقبال گسترده حقیقی ها به سوی گروه فلزی-معدنی ، معاملات مثبت در نمادهای «کگل»، «رمپنا»، «وامید» و «شپنا» بیشترین نقش را در رشد شاخص کل داشتند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم در تلاش برای صعود با رشد 15 واحدی (معادل 1.5 درصد) به رقم یک هزار و 844 واحد رسید. در این بازار نیز مجموعا یک میلیارد ورقه بهادار به ارزش 407 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 220میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای مطرح فرابورسی نیز «ذوب»، «دماوند» و «هرمز» مجموعا 13 واحد آیفکس را تقویت کردند.