۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ترمز افت بورس با رشد دو درصدی شاخص کشیده شد/ روز خوش فلزی-معدنی‌ها درپی امیدواری به رشد قیمت جهانی

۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۳
کد خبر: 318999
ترمز افت بورس با رشد دو درصدی شاخص کشیده شد/ روز خوش فلزی-معدنی‌ها درپی امیدواری به رشد قیمت جهانی

در جریان معاملات امروز بورس تهران تمام نماگرهای بورس تهران در چرخش 180 درجه ای نسبت به روز گذشته، وارد محدوده‌های مثبت شدند. در این بین انتشار اخباری مساعد از نشست سران چین و آمریکا در حاشیه اجلاس گروه G20 و حصول توافق برای آتش بست 90 روزه جنگ تجاری سبب تقویت امیدواری به افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها شد.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در دومین روز هفته تالار حافظ شاهد بازگشت شاخص‌ها به روند صعودی بود. این در حالی بود که نماگر اصلی بازار پس از سپری کردن دو روز کاری سخت و افت بیش از هشت هزار واحدی، امروز توانست بازهم به محدوده‌های مثبت صعود کند. در این بین انتشار اخباری مساعد از نشست سران چین و آمریکا در حاشیه اجلاس گروه G20 و حصول توافق برای آتش بست 90 روزه جنگ تجاری سبب تقویت امیدواری به افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها شد. از سویی دیگر همچنین حمایت تمام قد اشخاص حقوقی در لحظات پایانی جلسه معاملاتی روز گذشته نشان از بازگشت رونق به بازار برای روزهای آتی را داشت. از این رو امروز شاخص کل با رشد 3284 واحدی درصد زیادی از ریزش روز گذشته خود را جبران کرد.

 

دو روی سکه افت ارزش معاملات

اما نکته قابل توجه بازار امروز افت ارزش معاملات خرد به رقم 550 میلیارد تومان بود. دو دلیل متفاوت برای این افت می توان متصور بود: دلیل خوشبینانه اینکه باتوجه به افت قیمتی در اغلب نمادها به اصطلاح سهام را خشک کرده و ارزنده شدن سهام در قیمت های جاری سبب شده تا سهامداران دست از فروش بکشند. دلیل بدبینانه اما میتواند شکل گیری فضای احتیاطی معامله گران در خصوص مبهم بودن روند قیمت های جهانی باشد. با این وجود به نظر می رسد معاملات فردای بازارهای جهانی بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.

 

روز خوش فلزی‌ها

در گروه با اهمیت فلزات اساسی باتوجه به امیدواری فعالان بورسی نسبت به افزایش قیمت های جهانی فلزات اساسی پس از آتش بس جنگ تجاری، امروز شاهد معالات پُررونق و مثبتی بودیم. بطوریکه تا پایان بازار اغلب نمادهای گروه فلزی-معدنی در محدوده صف خرید دادوستد شدند. از این رو امروز بیش از 389 میلیون سهم به ارزش 96 میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد که بازدهی 3.2 درصدی را به همراه داشت. به نظر می رسد فردا و با آغاز معاملات در بازارهای جهانی و افزایش قیمت فلزات، شاهد ادامه روند اقبال فعالان بورسی به گروه فلزی-معدنی باشیم.

 

پایان جنگ تجاری با شام کاری

اما همانطور که گفته شد مهمترین دلیل سبزپوشی یکدست نمادهای فلزی در بورس تهران، انتشار نتایج مثبت از نشست روسای چین و آمریکا بود. دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، رهبران آمریکا و چین که در جریان اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین حضور دارند موافقت کرده‌اند جنگ تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان را برای ۹۰ روز متوقف کنند تا به گفتگوهای جاری میان نمایندگان دو کشور فرصت بیشتری داده باشند کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر 200 میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی 10 درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به 25 درصد افزایش نمی‌دهد .از این رو نتیجه مذاکرات شب گذشته دو رئیس جمهور،عدم افزایش عوارض از اول ژانویه بود . کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر 200 میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی 10 درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به 25 درصد افزایش نمی‌دهد .

در این بیانیه ، آمده است:« چین توافق کرده مقدار زیادی محصولات کشاورزی، انرژی، صنعتی و ... از آمریکا خریداری کند تا عدم تعادل تجاری بین دو کشور کاهش یابد. هنوز در مورد مقدار این خرید توافق نشده است. در این میان چین نیز موافقت کرد خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان ما را فوراً آغاز کند .»

این دو کشور توافق کردند مذاکراتی در مورد تغییرات ساختاری با توجه به انتقال اجباری تکنولوژی، حفاظت از مالکیت فکری، موانع غیر از عوارض، مزاحمت‌های سایبری و دزدی سایبری، خدمات و کشاورزی آغاز کنند .

 

حاصل جنگ به ظاهر بی‌حاصل برای جهان چه بود؟

گفتنی است این اولین دیدار طرفین از زمان آغاز جنگ تجاری میان دو کشور بود. آمریکا سال جاری ابتدا تعرفه ای 25 درصدی بر پنجاه میلیارد دلار کالای چینی وضع کرد. از این رو چین نیز در اقدامی مشابه از واردات 60 میلیارد دلار کالای امریکایی سرباز زد. همچنین آمریکا در ماه سپتامبر دور دوم جنگ تجاری را کلید زد و بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه 10 درصدی وضع کرد. چین نیز در اقدامی تلافی جویانه بر 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه 10 درصدی اعمال نمود. هدف آمریکا از به راه انداختن این جنگ فشار آوردن بر چین برای تسهیل حضور شرکت های آمریکایی در بازار چینی ها و کاستن از کسری تراز تجاری با آن کشور است. کسری تراز تجاری آمریکا در سال 2017 به 375 میلیارد دلار رسیده است. طبق آمار دولتی آمریکا، کسری تراز تجاری این کشور در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی مقابل چین به 261 میلیارد دلار رسیده است. 

در این میان پس از بالا گرفتن منازعات اقتصادی میان دو کشور قدرتمند چین و آمریکا، بازار فلزات اساسی به شدت تحت تاثیر نوسانات منفی قرار گرفت. با وضع تعرفه های سنگین از سوی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم چین، هر روزه شاهد افزایش موجودی انبار این این کالاها در چین بودیم. از این رو فلزت اساسی با افت قیمت مواجه و روزهای سختی را سپری می کنند. اما با اعلام خبر آتش بس از فردا احتمالا قیمت ها در بازارهای جهانی فلزات تقویت شده و ریزش های ماه‌های های اخیر خود را جبران می کنند. 

 

بازار نفت ایران سیاه‌تر می‌شود

اما باوجود آثار مثبتی که این توافق احتمالی بر دنیای خرید و فروش فلزات جهانی می گذارد، وضعیت برای فروش نفت ایران به چین سخت تر از قبل خواهد شد. چراکه با پایان یافتن جنگ تجاری میان دو کشور چین و امریکا، عملا این دو کشور سطح مراودات اقتصادی خود را افزایش داده و در جهت جلب رضایت یکدیگر اقدام به واردات اقلام مورد نیاز خود از کشور مقابل می کنند. از سویی دیگر باید این موضوع را درنظر گرفت که چین مهمترین خریدار نفت ایران به شمار می رود که در زمان جنگ تجاری دو کشور، جای امیدواری بود که چین همچنان به واردات نفت از ایران ادامه دهد. اما با فروکش کردن آتش جنگ احتمالا شاهد پا پس کشیدن چین از خرید نفت ایران و در عوض برای جلب رضایت آمریکا اقدام به تامین سوخت از این کشور نماید. 

 

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در بالا نیز اشاره شد به دلیل خوشبینی به افزایش قیمت های جهانی شاخص ها روز سبزی را سپری کردند. همچنین از بین 38 صنعت حاضر در بورس، 28 صنعت بازدهی مثبت را کسب کردند. از این رو در مجموع معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با رشد 3284 واحدی (معادل 2.05 درصد) توانست میزان قابل توجهی از افت دیروز را جبران کند و در ارتفاع 163 هزار و 138 واحد آرام گیرد. شاخص هم وزن اما از شاخص کل عقب ماند و با  با پرش 260 واحدی (معادل 0.98 درصد) به ارتفاع 26 هزار و 883 واحد رسید.

در این بین امروز بیش از یک میلیارد و 547 میلیون ورقه بهادار به ارزش 473 میلیارد تومان در 112 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از 320 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. 

 

نقشه تحرک حقیقی‌ها چگونه بود؟

 همچنین آمار و اطلاعات دادوستدهای اشخاص حقیقی نیز حاکی از ورود بیش از 33 میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی به بورس بود که البته بیشترین خرید حقیقی ها در گروه فلزات اساسی و فرآورده های نفتی رقم خورد. 

 

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه فلزات اساسی و شیمیایی و بانک ها بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این بین همچنین با اقبال گسترده حقیقی ها به سوی گروه فلزی-معدنی ، نمادهای «فولاد»، «فملی» و «کگل» بیشترین نقش را در تقویت شاخص داشتند. 

 

کوتاه از فرابورس

همچنین امروز آیفکس نیز صعودی بود. از این رو شاخص فرابورس طی معاملات امروز با رشد 56 واحدی (معادل 3.5 درصد) به رقم یک هزار و 774 واحد رسید. در این بازار نیز مجموعا 596 میلیون ورقه بهادار به ارزش 596 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 195میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای مطرح فرابورسی نیز «مارون»، «ذوب» و «هرمز» مجموعا 35 واحد آیفکس را تقویت کردند.