۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایان هفته تلخ بورس با ریزش دو درصدی شاخص کل/ کوچک و بزرگ باهم عقب نشستند

۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۸
کد خبر: 318137
پایان هفته تلخ بورس با ریزش دو درصدی شاخص کل/ کوچک و بزرگ باهم عقب نشستند

در جریان امروز، به دلیل عرضه در گروه‌های مختلف، تمام نماگرها در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. در این میان افت قیمت نمادهای خودوریی و بانکی به دلیل نبود اخبار مثبت، بیش از سایرین بود که همین امر سبب افت سه درصدی بازدهی این دو گروه شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بورس تهران آخرین روز معاملاتی هفته را نیز در محدوده های منفی گذراند. در مجموع روز جاری نماگر کل با افت 3400 واحدی به کانال 163 هزار واحد بازگشت تا مجموع ریزش‎های این هفته شاخص به رقم 11هزار و 600 واحد برسد. به نظر می رسد عواملی چون کاهش قیمت های ارز در روزهای اخیر، ورود غیرمنتظره نفت به کانال  60 دلار، طولانی شدن ابهاماتی مانند اعلام نرخ رسمی تسعیر ارز، عدم تحقق وعده های دولت در حمایت از بورس و نامشخص بودن تاثیر تحریم ها بر فعالیت شرکت های بورسی، ابهام در افزایش قیمت خودرو و بی‌خبری از تسعیر دارایی های بانک ها از جمله مواردی هستند که سد را صعود شاخص شده اند.

از این رو در اغلب گروه های بازار جو منفی حاکم بود. در گروه خودرو که مدتهاست منتظر افزایش نرخ محصولات است، عدم انتشار اخبار مساعدی از این سمت سبب نا امیدی سهامداران عجول شده و این گروه در دو روز اخیر به میزان زیادی سهام خودرویی خود را واگذر کردند. در معاملات امروز نیز بیش از 282 میلیون سهم به ارزش 40 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی 3.24 درصد را به ثبت رساند. در این گروه نمادهای مهمی همچون «خساپا»، «خودرو» و «خپارس» در محدوده منفی چهار درصد معامله شدند. همچنین در این گروه خبر می رسد که قیمت گذاری جدید خودروها با دستور وزیر صنعت از طرف کارشناسان در دست بررسی است و انتظار می‌رود حداکثر تا شنبه هفته آینده (دهم آذرماه) اطلاع رسانی شود.

از سویی دیگر در این گروه دو لیدر با انتشار گزارش های نامناسب از عملکرد آبان ماه خود جو بازار را سنگین تر کردند. در این بین مجموع مبلغ فروش «خودرو» در 8 ماه سال جاری با افت 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 9.5 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. تعداد تولید خودرو در مدت مشابه سال قبل 447 هزار دستگاه بوده که برای 8 ماه سال جاری به 282 هزار دستگاه کاهش یافته است. این شرکت در آبان ماه 22 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به آبان سال قبل 41 هزار دستگاه کمتر است. تعداد فروش خودرو در 8 ماه سال قبل 435 هزار دستگاه بوده که در مدت مشابه سال جاری به 257 هزار دستگاه کاهش یافته است. ایران خودرو در مهر ماه 24.2 هزار دستگاه خودرو فروخته که نسبت به آبان سال قبل 38 هزار دستگاه کمتر است.

«خساپا» نیز در آبان ماه از محل فروش محصولات خود مبلغ 4,799 میلیارد ریال درآمد داشته است. این شرکت براساس عملکرد 8 ماهه برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 97مبلغ شش هزار و 400 میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصدی افت داشته است. در مجموع امروز گروه خودرو شاهد دادوستد بیش از 282 میلیون سهم به ارزش 40 میلیارد تومان بود که بازدهی منفی 3.5 درصدی را ثبت کرد.

در گروه فلزی ها نیز با توجه به بدبینی فعالان این حوزه نسبت به افزایش نرخ های جهانی، به جز دو نماد، سایر نمادها در محدوده منفی معامله شدند. در این گروه اغلب نمادهای مطرحی همچون «فولاد»، «فخوز»، «میدکو» و «هرمز» نیز نتوانستند بر جو منفی بازار غلبه کرده و به رغم گزارش ها مثبت ماهانه، امروز را نیز در محدوده های منفی قیمتی سپری کردند. در این گروه مجموعا بیش از 95 میلیون سهم به ارزش 42 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی 1.67 درصدی را به همراه داشت.

همچنین به دلیل ماندگاری قیمت نفت در محدوده 60 دلار و عدم توانایی برای بازگشت به مقاطع قبلی، شاهد افت قیمت در نمادهای گروه پتروپالایشی بودیم. در این گروه نیز سهام ارزنده ای همچون «شخارک»، «زاگرس» و «مارون» روز سختی را سپری کردند. در این گروه نیز بیش از 126 میلیون سهم به ارزش 71 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی 1.68 درصدی را ثبت کرد.

 

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در بالا نیز اشاره شد به دلیل شکل گیری جو هراس در بین سهامداران در خصوص ارزیابی دو ریسک سیستماتیک پیش رو، شاخص باز هم از صعود جاماند . از این رو امروز از بین 38 صنعت حاضر در بازار، تنها هفت صنعت بازدهی مثبت داشتند که گروه محصولات کاغذی در صدر رشد بازدهی قرار گرفت.

در مجموع معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با ریزش 3420 واحدی (معادل 2.5 درصد) به کانال 163 هزار واحد بازگشت و در ارتفاع 163 هزار و 772 واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما کمتر از شاخص کل دچار نوسانات منفی شود و با افت 262 واحدی به پله 27 هزار و 237 واحد بازگشت.

در این بین امروز بیش از یک میلیارد و 568 میلیون ورقه بهادار به ارزش 457 میلیارد تومان در 132 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از 370 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. امروز حجم و ارزش معاملات خرد با ثبت رقم 540 میلیارد تومان در بورس و فرابورس رشد 20 درصدی نسبت به دیروز را ثبت کرد.

نقشه تحرک حقیقی‌ها چگونه بود؟

 همچنین آمار و اطلاعات دادوستدهای اشخاص حقیقی نیز حاکی از خروج بیش از 70 میلیارد تومان نقدینگی از بازار بود که البته بیشترین فروش حقیقی ها در گروه بانکی و معدنی رقم خورد. که البته این میزان از فروش در گروه کانه های فلزی بیشتر به دلیل واگذاری سهم «کگهر» از سوی اشخاص حقیقی بود.

 

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه بانک، شیمیایی و خودرو بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این بین اما معاملات منفی و نسبتا پُرحجم در نمادهای «فولاد»، «کگل»، «وبملت» و «رمپنا» بیشترین نقش را در ریزش شاخص داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

همچنین امروز آیفکس نیز از ریزش در امان نماند. از این رو شاخص فرابورس طی معاملات آخرین روز هفته با افت 38  واحدی (معادل 2.14 درصد) به رقم یک هزار و 777 واحد رسید. در این بازار نیز مجموعا 567 میلیون ورقه بهادار به ارزش 337 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 165میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز، معاملات منفی در نمادهای «مارون»، «زاگرس»، «میدکو» و «هرمز» بیشترین نقش را در افت آیفکس داشتند. در نماد تازه وارد «مادیرا» نیز 205 هزار سهم به ارزش 82 میلیون تومان در سقف قیمتی 4023 ریال دادوستد شد. گفتنی است این نماد دوشنبه هفته جاری برای اولین بار در فرابورس عرضه شد.