۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تلاش 700 واحدی شاخص بورس برای جبران ریزش‌های اخیر/ مثلث احتیاط خریداران همچنان پُررنگ است

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۹
کد خبر: 317876
تلاش 700 واحدی شاخص بورس برای جبران ریزش‌های اخیر/ مثلث احتیاط خریداران همچنان پُررنگ است

در جریان معاملات امروز بورس تهران، بر خلاف دو روز گذشته تمام نماگرها در محدوده مثبت نوسان کردند. در این بین گزارش‎های مناسب ارائه شده از سوی اغلب شرکت‎های حاضر در بازار، مهم ترین عامل چرخش 180 درجه‎ای شاخص بود. از سویی دیگر اما ناامیدی از رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها و همچنین آثار نامعلوم تحریم‌ها بر روند تولید و فروش شرکت‌ها همچنان بعنوان عامل بازدارنده خرید در مقاطع فعلی به شمار می‎رود.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در سومین روز معاملاتی هفته جاری، رویه معاملات از حالت ریزشی دو روز قبل فاصله گرفته و با رشد حدود نیم درصدی شاخص همراه شد. گفتنی است روز جاری در ابتدای صبح شاهد شکل‌گیری حجم مناسبی در سمت تقاضا برای اغلب نمادهای گروه پتروپالایشی و فلزی-معدنی بودیم که البته با گذشت زمان با افزایش فشار فروش از حجم این تقاضا کاسته و رشد قیمت سهام در گروه‎های مذکور محدود شد.

به نظرمی رسد با توجه به حجم و ارزش اندک معاملات خرد در این روزها و همچنین گزارش میزان فروش شرکت های صادراتی که در بالترین نرخ ها صورت گرفته، بسیاری از سهامداران تمایلی به نقد کردن سهام ارزنده خود ندارند. از سویی دیگر همانطور که گفته شد دو ریسک سیستماتیک تحریم ها و قیمت جهانی همچنان خریداران را محتاط تر از قبل کرده است.

گفتنی است امروز در بین 38 صنعت حاضر در بازار 19 صنعت بازدهی های مثبت را به ثبت رساندند. در بین این گروه‌ها رشد بازدهی گروه محصولات کاغذی بواسطه گزارش ماهانه «چکاپا»بیش از سایر گروه ها بود. شرکت کاغذ پارس با فروش 36 میلیارد تومانی چکاپا در آبان ماه، جمع فروش 12 ماهه شرکت به 312 میلیارد تومان رسید که 101 درصد بیشتر از سال مالی گذشته است و 6 درصد بیشتر از بودجه شرکت است. در گزارش آبان ماه افزایش نرخ 3 درصدی کاغذ رول سفید نسبت به مهر ماه و افزایش جزئی نرخ خمیر ویرجین نیز دیده می شود. در گروه فوق امروز سه نماد «چکارن»، «چکاوه» و «چکاپا» رشد قیمتی قابل توجهی را به ثبت رساندند سبب بازدهی مثبت 2.4 درصدی این گروه شد.

اما در بین گروه های مطرح بازار، گروه فرآورده های نفتی با اقبال مناسب اهالی بازار روبرو شد که البته در میانه های بازار از شدت این تقاضا کاسته شد. در این گروه نیز بیش از 20 میلیون سهم به ارزش 16.8 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی 1.37 درصدی را ثبت کرد. در این گروه «شبریز»  و «شراز» بیشترین بازدهی و «شبهرن» و «شزنگ» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

امروز گروه فلزات نیز سعی کرد از محدوده های منفی روزهای گذشته فاصله گرفته و بازدهی مثبت 0.78 درصدی را ثبت کند. در این گروه 63 میلیون سهم به ارزش 27.8 میلیارد تومان دادوستد شد. گفتنی است در گروه فلزات اساسی با وجود ارائه گزارش های مساعد از نمادهای فولادی همچون «فخوز» و «هرمز» اما باز شاهد افت قیمت این نمادها در معاملات امروز بودیم. به نظر می رسد معامله گران این روزها بیش تر توجه خود را به دو ریسک سیستماتیک معطوف نموده اند. نخست بحث تحریم ها و ترس از کاهش میزان فروش در ماه های آتی و دیگری افت قیمت های جهانی که چند وقتی است این ریزش ها تداوم یافته است.

 

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در بالا نیز اشاره شد به دلیل شکل گیری جو هراس در بین سهامداران در خصوص ارزیابی دو ریسک سیستماتیک پیش رو، شاخص نتوانست رشد چشمگیری را باوجود انتشار گزارش های مساعد ماهانه از خود به نمایش بگذارد. از این رو در مجموع معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با رشد 736 واحدی (معادل 0.44 درصد) توانست اندکی از افت دور روز گذشته خود را جبران کند و در ارتفاع 167 هزار و 199 واحد آرام گیرد. شاخص هم وزن اما از شاخص کل عقب ماند و با  با پرش 40 واحدی (معادل 0.15 درصد) به ارتفاع 27 هزار و 499 واحد رسید.

در این بین امروز بیش از یک میلیارد و 264 میلیون ورقه بهادار به ارزش 490 میلیارد تومان در 124 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از 290 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. امروز حجم و ارزش معاملات خرد با ثبت رقم 480 میلیارد تومان در بورس و فرابورس به کمترین میزان خود در ماه گذشته رسید که تدوام این روند نشان از کم عمق شدن رشد شاخص در روزهای آتی است.

 

نقشه تحرک حقیقی‌ها چگونه بود؟

 همچنین آمار و اطلاعات دادوستدهای اشخاص حقیقی نیز حاکی از خروج بیش از 60 میلیارد تومان نقدینگی ازورس بود که البته بیشترین فروش حقیقی ها در نمادهای کانه های فلزی و فلزات اساسی رقم خورد. که البته این میزان از فروش در گروه کانه های فلزی بیشتر به دلیل واگذاری سهم «کگهر» از سوی اشخاص حقیقی بود.

 

ترین‌های‌ بورسی

در بین گروه های صنعت گروه شیمیایی، فلزات اساسی و بانک ها بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این بین همچنین با اقبال گسترده حقیقی ها به سوی گروه شیمیایی ها ، نمادهای «فارس»، «پارس» و «فولاد» بیشترین نقش را در تقویت شاخص داشتند. از سوی دیگر اما «جم» تا حد کمی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کرد.

 

کوتاه از فرابورس

همچنین امروز آیفکس نیز صعودی بود بود. از این رو شاخص فرابورس طی معاملات امروز با رشد 15 واحدی (معادل 0.7 درصد) به رقم یک هزار و 816 واحد رسید. در این بازار نیز مجموعا 589 میلیون ورقه بهادار به ارزش 402 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 190میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای مطرح فرابورسی نیز «مارون»، «زاگرس» و «ارفع» مجموعا 9 واحد آیفکس را تقویت کردند. از سوی دیگر اما «خراسان» تا حدی از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کرد.