۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته / رکود معاملات پتروشیمی ادامه دارد

۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 316784
مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته / رکود معاملات پتروشیمی ادامه دارد

هفته‌ای که گذشت همچنان با روند کاهشی دلار در بازار آزاد و رکود معاملات رینگ پتروشیمی مواجه بودیم به طوریکه اغلب معاملات آن به قیمت پایه انجام شدند؛ با این حال اما تالار محصولات پتروشیمی با حدود 550 میلیارد تومان ارزش معاملات بورس‌کالا را به خود اختصاص داد.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ طی هفته گذشته (26 آبان تا یک آذر) مجموع تالارهای بورس‌کالا ارزشی حدود دو هزار میلیارد تومان داشت که در 1882 قرارداد منعقد شدند. از این میزان حدود 1.6 هزار میلیارد آن به رینگ داخلی تعلق داشت. بیشترین ارزش معاملات هم به تالار فراورده‌های نفتی در حدود 620 میلیارد تومان تعلق داشت. 

هفته‌ای که گذشت همچنان در ادامه روند کاهشی دلار در بازار آزاد، معاملات رینگ پتروشیمی با رکود مواجه بود و اغلب معاملات به قیمت پایه انجام شد؛ با این حال اما تالار محصولات پتروشیمی با حدود 550 میلیارد تومان از ارزش معاملات بورس‌کالا را به خود اختصاص داد.  

از مهمترین اتفاقات این بازار در هفته گذشته می‌توان به راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی زعفران رشته‌ای درجه با نماد (پوشال معمولی برای تحویل در دی ماه ۱۳۹۷ از روز چهارشنبه اشاره کرد. 

 

خریداران وکیوم باتوم عقب‌نشینی کردند در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته (26 آبان) کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود 715 میلیارد تومان داشتند که در 183 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 568 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار فرآورده های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 524 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. شایان ذکر است، در این روز تالار صنعتی شاهد عرضه و معامله ای نبود.  

بیشترین حجم معاملات بورس کالا در این روز به معاملات «وکیوم باتوم» اختصاص داشت؛ در بررسی این معاملات عقب‌نشینی خریداران قابل مشاهده است، به طوریکه قیمت آن با افت حدود ۵ درصد به طور میانگین، به قیمت پایه (پس از افزایش نرخ‌ها) نزدیک شد.

پرارزشترین محصول نیز به محصول وکیوم باتوم «پالایش نفت اصفهان» به میزان حدودی 364 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول که برای مشتریان خاص عرضه شده بود، با قیمت پایه کیلویی 2912 تومان و 125000 تن فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود 3.35 درصد کاهش قیمت داشت. 

گفتنی است، وکیوم باتوم «پالایش نفت تهران» نیز در این روز جزو معاملات پر ارزش (حدود 62 میلیارد تومان) بود. این محصول با قیمت کیلویی 3064 تومان در حجم 20 هزار تن داد و ستد شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در 22 آبان، تغییر قیمتی نداشت. 

 

یکشنبه؛ سنگ آهن صدر‌نشین شد 

یکشنبه گذشته (27 آبان) هم تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود 210.5 میلیارد تومان داشتند که در 70 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 169میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار محصولات صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 136 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «سنگ آهن دانه‌بندی» مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران در حدود ۸۷ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۲۹۱ تومان در حجم ۳۰۰ هزار تن، برای نخستین بار معامله شد. گفتنی است، معاملات وکیوم باتوم اغلب به قیمت پایه و در حجمی کمتر از میزان عرضه معامله شد. براین اساس، محصول حاضر در این روز با مازاد عرضه رو به رو بود.

گفتنی است، تنها کالای رقابت شده تالار صنعتی در این روز به تیرآهن 30 «شرکت ذوب آهن اصفهان» تعلق داشت. این محصول با 29.5 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی 4793 تومان در حجم 1100 تن فروخته شد. معامله این محصول امروز حدود 5.2 میلیارد تومان ارزش داشت. 

شایان ذکر است، در این روز معاملات وکیوم باتوم اغلب به قیمت پایه و در حجمی کمتر از میزان عرضه معامله شد. براین اساس، محصول حاضر با مازاد عرضه رو به رو بود. در این میان، پر‌ارزشترین معامله پتروشیمی تالار هم به محصول وکیوم باتوم پالایش نفت تهران (شتران) به میزان حدودی 8.4 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی 2912 تومان و 5900 تن فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در 27 آبان، 5 درصد کاهش قیمت داشت. 

 

راس‌نشینی شمش (فخوز) با ۱۰.۵ درصد رشد قیمت در روز سه شنبه

سه‌شنبه پیش (یکم آبان)، تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود 494 میلیارد تومان داشتند که در 819 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 493 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 282 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. 

گفتنی است، بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «شمش بلوم 150*150» فولاد خوزستان (فخوز) در حدود 139 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت کیلویی 3485 تومان و 22.8 درصد بیشتر از قیمت پایه در حجم 40 هزار تن به طور سلف معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود 10.5 درصد رشد قیمت داشت.

در این روز همچنان مانند روزهای قبل و در ادامه روند کاهشی دلار در بازار آزاد، معاملات رینگ پتروشیمی با رکود مواجه بود. طی این روز اغلب معاملات تالار پتروشیمی به قیمت پایه انجام شدند. در این میان، پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی هم به محصول «پلی اتیلن سبک خطی 0209» پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) به میزان حدودی 22.2 میلیارد تومان اختصاص داشت که نسبت به معامله قبلی خود شش درصد کاهش قیمت داشت.

 

 افت ۷ درصدی قیمت «استایرن منومر» پارس در روز چهارشنبه

روز گذشته، چهار‌شنبه (دوم آبان)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود 288 میلیارد تومان داشتند که در 349 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 205 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 116 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. 

این روز نیز مانند روزهای قبل و در ادامه روند کاهشی دلار در بازار آزاد، معاملات رینگ پتروشیمی با رکود مواجه بود. اغلب معاملات تالار پتروشیمی هم مانند روز قبل به قیمت پایه معامله شدند. در این میان، پر‌ارزشترین معامله این تالار به محصول «وکیوم باتوم» پالایش نفت تهران به میزان حدودی 40.7 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی 2912 تومان در حجم 14 هزار تن به طور خصوصی معامله شد. این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود در 27 آبان، تغییر قیمتی نداشت. 

گفتنی است، «استایرن منومر» پتروشیمی پارس نیز در این روز جزو معاملات پر ارزش (حدود 28 میلیارد تومان) بود. این محصول با قیمت پایه کیلویی7611 تومان در حجم 3720 تن فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در 23 آبان، 6.8 درصد کاهش قیمت داشت. 

 طی این روز تنها دو محصول در تالار صنعتی عرضه و معامله شد. بیشترین ارزش معاملات این تالار به شمش بلوم 150*150 5SP شرکت فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) در حدود 20 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول امروز با 17.2 درصد افزایش نسبت به قیمت پایه، کیلویی 3326 تومان نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبل در 22 مهر، 0.12 درصد رشد قیمت داشت.